Tuesday, October 9, 2012

Life Is Beautiful


Aku menyusur aje lah sepanjang jalan menuju subway station tuh, tengok sana-sini, macam-macam orang berniaga. Entah macam mana tah, aku terberhenti kat depan kedai yang jual cologne/perfume. Mak oi, punyalah banyak brand-brand yang aku nak menyebutnya pun tak reti, punyalah banyak bentuk dan shape botol-botol fragrance tuh, aku macam terralit sekejap kat situ. 

Tak ada lah niat langsung pun nak beli apa-apa kat situ, saja jer menggatal tengok. Aku buat tak layan aje bila amoi tuh tanya aku nak cari brand apa. Mata aku melilau cari satu brand nih yang aku sure sangat, tak ada dijualnya lah kat situ. Sebab selama aku di US nih, pernah lah a few times aku masuk mana-mana tempat yang kelas macam Macy's, Strawbridges, etc, memang tak ada pun brand tuh. Apa tah lagi kat Chinatown kan, sure tak ada nya lah. 

Masa aku kat Malaysia dulu, aku pakai brand tu tuh, lengkap satu set. Bukan aje sabun, sabun punya case pun brand tuh. [Masa aku tulis nih baru aku terfikir, masa kat Malaysia dulu aku guna sabun mandi yang harganya dalam 70 Ringgit sebijik That was like 6 or seven years ago. Sekarang nih? Sekarang nih aku mandi tak pernah bersabun pun. Besar kuasa Tuhan kan? Aku insaf!] 

So aku macam tak percaya aje bila aku ternampak satu kotak cologne brand yang aku cari tuh, ada terselit kat shelf paling atas. Terus aku terterkam kotak tuh. "Ish, ada rupanya Jaguar", kata aku dalam hati. Aku tengok harganya, seratus lebih. Berbelah bagi aku samada nak beli ker tidak. Masa tuh dah tak ingat apa dah, takat sempat sengeh jer lah bila mengenangkan yang aku akhirnya akan tewas dengan hasutan hati dari untuk berbelanja benda-benda yang tak berfaedah. Memanglah tak berfaedah kan, selama ini aku pakai sembur ketiak yang 99 cents (beli kat Dollar Store) aje kan? 

Aku pun Bangla aje kan, apa yang nak pakai cologne yang kelas-kelas sangat kan? Tapi, aku nak buktikan kat diri aku jugak, yang walaupun aku nih Bangla aje, tapi aku mampu pakai cologne yang mahal-mahal. So aku macam berbelah bagi gitu, samada Bangla Yang Tak Sedar Diri, atau Bukan Kerana Bangla. 

Ya ampuuuuuun, benda yang seratus lebih pun beria-ia sangat nak fikir-fikir, aku terfikir gitu. Betul gak tuh, macam pemikiran orang miskin aje gayanya kan? 

Dah! Aku tak nak beli. Aku taruk kotak tuh kat rak. Terus aku blah keluar. Hisap rokok sebatang, sambil bersandar kat dinding kedai tuh. Elok sangatlah tuh, kalau kat New Hampshire, aku hisap rokok sebatang sehari aje, tapi hari tuh aje ada empat lima batang rokok yang aku hisap rasanya. Memang mengada-ngada aku nih. 

Masa melintas jalan nak ke subway tuh, sebab ramai orang berasak-asak, aku lepak lah dulu. Kat tepi kedai nih. Ish, kedai jual perfume lagi nih. Lagi besar kedai nih, kata aku dalam hati. So aku terus aje lah masuk, macam mula tadi jugak, mata aku melilau cari cologne yang satu tuh. 

Yaaa, sabar aje lah, ada rupanya brand tuh kat situ. Banyak pulak tuh, "benda-benda baru" pun ada. Aku belek satu per satu. Teruja sungguh aku nak ambil gift set yang aku rasa lengkap semuanya tuh. Aku tengok harganya, 3 ratus lebih. Malaslah aku cerita panjang, tapi akhirnya aku terbeli cologne set tuh. Tu dia, USD 365, lengkap semuanya. 

Rasa happy aje, rasa macam aku lah orangnya aje, di sepanjang jalan balik ke rumah tuh. Masa dalam subway aje baru lah ada sekelumit rasa bersalah, rasa tak sedap hati. Tapi nak buat macamana kan, aku dah terbeli barang tuh. Perasaan menyesal mula timbul, dalam masa tak sampai sejam, dekat USD 500 habisnya, beli benda-benda bodoh. Aku congak-congak, berapa duit yang aku ada kat pocket. Ish, ok lagi nih, tak ada lah macam banyak sangat pun aku belanjakan duit aku. 

So tak heranlah kalau hari tuh jugak aku terpergi beli jacket baru. Memang dah sampai masa aku beli jacket pun sebab satu-satunya jacket yang aku ada tuh, dah bergulung-gulung dah di bahagian leher nya. Dah lama dah aku malunya pakai jacket tuh sebab dah buruk sangat dah, dekat dua tahun rasanya usia jacket tuh. 

Cuma yang aku tak puas hatinya, tiap kali aku nak beli barang, tak pernahnya ada sales. Kalau masa aku tak nak beli apa-apa, selalu sangat aku terserempak dengan kedai-kedai yang tengah buat sales. Dengan lain perkataan, aku tak jumpa jacket yang murah-murah. As a matter of fact, ada satu jenis jacket aje yang ada dijual kat kedai yang aku masuk tuh. Mahallah jugak harganya, sebab US Polo Assocn punya jacket, tapi aku macam terpaksa beli aje jacket tuh. Sebab aku terkesian dengan tokay kedai tuh yang bersusah payah tunjukkan aku jacket tuh, riak muka dia pun semacam aje. Aku macam terasa aje yang kalau lah aku tak beli jacket tuh, harus bengkrap tokay tuh nanti nya, sebab tak ada pun customers lain kat kedai tuh masa tuh. 

So kat situ ranaplah another USD 85. Tapi kira ok lah jacketnya, 2-in-1 punya jacket, walaupun awal-awal lagi aku dah cabut dan aku cuma pakai jacket yang bahagian dalamnya aje. Besar dan tebal sangatlah kalau pakai dua-dua lapis, buat malu aje, macam orang baru datang overseas aje gayanya (sebab tak tahan sejuk) kalau aku pakai jacket tebal tuh. Sedangkan aku dah berapa lama kat negara sejuk kan? Lagipun, tak pernah seumur hidup aku, walau sesejuk mana pun, aku pakai tebal-tebal. Glove, longjohn pun tak pernah-pernah aku pakai benarnya. 

So habis lah bab menghabiskan duitnya, malam tuh macam back to reality baliklah. Bodoh jer jadinya aku malam tuh, duduk sorang-sorang sambil menunggu esok. Punyalah bercinta aku nak balik ke New Hampshire tapi sebab dah janji dengan Sonny, terpaksalah aku kuatkan semangat aku. Walaupun ada terdetik di hati aku nak lepak New York aje, cari kerja di New York. Bukannya susah sangat, tukar aje nombor talipun, sure Sonny tak dapat contact aku dah kan? Tapi aku batalkan niat aku tuh, Sonny perlukan aku, aku pun baru aje lagi kerja kat New Hampshire tuh. Tunggulah sesebulan dua tiga lagi, sure ada halnya nanti tuh. 

Malam tuh aku keluar ke Times Square for the last time. Rasa macam hiba gituh jadinya sebab aku rasa aku blend so well dengan New York nih. Aku dengan New York nih ibarat irama dan lagu. Yang tak boleh dipisahkan. 

Andai dipisah
Lagu dan irama
Lemah tiada berjiwa
Hampa

Besoknya pagi-pagi lagi aku dah keluar, dalam pukul 8 gitu. Aku bawak beg kecil aje, sama beg laptop. Beg yang berisi pakaian yang aku bawak turun dari New Hampshire tuh aku tak keluarkan pun isinya, aku biarkan aje di atas katil. Entah lah, entah bila pulak aku dapat turun ke New York. Lepas breakfast, aku terus beli ticket bas pukul 10, untuk ke Boston. 

Sebenarnya bukan niat aku nak naik bas Cina ke Boston, aku dah memang bercadang nak naik Amtrak aje sebab selama aku di Amerika nih, baru dua kali aku naik Amtrak, pergi balik dari Phila-NYC-Washington DC, a few years ago. Tambangnya tak lah mahal sangat pun, USD 59 aje kalau tak salah aku. 

Sebelum aku berangkat tuh, tuan rumah aku, orang Indo tuh, dia ada cakap kat aku suruh aku hati-hati sebab ada dua orang kawan dia yang kena tangkap Immigrasi, dua-duanya masa naik Greyhound sama Amtrak. Satu kat Florida, satu lagi kat Kentucky. 

"Naik bis (bas) Cina lebih aman sih, gak ada pemeriksaan. Kamu hati-hati aja", kata dia gitu. So, itu yang buat aku naik bas Cina aje tuh. 


Tak ramai passengers kat dalam bas persiaran tuh, adalah dalam belasan orang aje, semuanya Mat dan Minah Salleh. Aku, macam biasalah, duduk seat belakang sekali, terus on kan laptop, dan webcamera. Termengantuk lah pulak sepanjang perjalanan tuh sebab malam sebelumnya aku tidur berapa jam aje. Lagipun aku nak save kan batteri laptop, so kejap aje lah aku online nya. 

Aku tertidur, sedar-sedar dah masuk Greater Boston. Dah lama benarnya aku tak ke downtown Boston nih, aku lebih suka Boston dari Philadelphia. Boston is huge, nampak macam moden dan kelas. Philadelphia aku rasa lebih kepada macam sarang gagak aje. 

Dari bas station aku naik subway ke North Station, nasib baik lah beg tak berat dan besar so rileks aje lah aku walaupun macam terpaksa gesa-gesa, terkejar-kejar. Train ke bandar yang aku nak pergi tuh pukul 3 so adalah dalam sesetengah jam gitu aku melepak. Aku panik jugak sebab aku tak tahu macamana sistemnya naik train kat Boston tuh, tak ada pengumuman apa-apa pun. So aku asyik dok tengok board yang tulis arrival/departure, yang besar tu, aje lah kerjanya. Kalau aku terlepas train tuh, next one pukul 5 pulak. Sedankan aku kena sampai ke tempat kerja sebelum pukul 6 petang. Itu janji aku dulu.

Dan masa berdiri tengok board tuh, biasalah kan, fikiran aku melayang jauh. Aku fikir, best jugak hidup aku nih. Walaupun dalam serba kekurangan tapi macam menarik jugak gayanya, kalau diteliti betul-betul. Dan yang buat lagi best nya, aku ada blog, dan aku rekodkan kisah perjalanan hidup aku nih. 

Nak kata aku respek kat diri aku sendiri, tak boleh jugak. Tapi, aku macam ada jugak rasa kagum yang aku nih berani buat benda-benda yang aku sendiri kadang tuh tak boleh fikir yang aku sanggup buat. Sebab terpaksa pun satu hal jugak, aku tak ada jalan lain dah so aku terpaksa buat, terpaksa harungi cara hidup yang macam aku lalui sekarang. Aku tahu, suatu masa nanti aku akan letih, aku akan give up aje dengan cara hidup aku nih. Aku tahu tuh. Masa tuh nanti lah aku akan terus drop everything dan buat apa yang patut, untuk keluar dari Amerika nih. Buat masa sekarang, Alhamdulillah, aku masih belum betul-betul letih, aku masih boleh melayan kedegilan hati aku untuk give up. Iya lah, I have nothing left to give up pun, in the first place kan?

Cuma ada masa nya aku macam terkesian dengan diri aku nih, aku tahu aku perlukan pertolongan. Cuma masalahnya aku tak tahu macam mana nak tolong diri aku sendiri. Nak harapkan orang lain tolong aku? Aku sendiri pun tak tak tahu apa yang orang boleh tolong aku, let alone diaorang kan?

Tapi itu lah, dalam pada aku rasa hidup aku nih menarik, aku ada terfikir jugak yang benda yang indah tuh hanya lah sementara (Makna nya, benda yang buruk tuh kekal?). Tak apa lah, kalau pun hidup aku nih menarik, beautiful, aku tak nak hidup dalam dunia yang indah dan menarik yang aku tengah lalui sekarang nih. Sebab ianya tak kekal. Aku nak hidup dalam dunia dan kehidupan yang buruk. Sebab itu kekal. At least buruk hidup aku lah kan? 

Dah pukul 3 masih belum ada pengumuman apa-apa pasal train untuk ke destinasi aku. Ker aku tak reti tengok board tuh ker? Tapi, tak ada pun aku nampak train yang macam nak bergerak. Termalu lah pulak aku jadinya sebab aku berdiri kat depan sekali, sedap-sedap termengelamun tadinya, tak sedar yang kat belakang aku dah berasak-asak orang yang aku rasa menunggu train yang sama. Macam panik aje muka masing-masing tuh, so lega lah sikit aku sebab bukan aku sorang aje yang panik. 

Tak lama tuh baru keluar pengumuman yang kata train tuh delay for half an hour sebab ada masalah apa tah. So aku sambung mengelamun, sesekali aku pandang belakang, tengok orang ramai. Macam aku jugak diaorang tuh rupanya. Sengeh jer aku bila aku bayangkan, tah-tah diaorang tuh pun ramai-ramai, sama-sama bersedia nak nyanyi korus lagu Kembara Di Tanah Gersang.

Kami semua senasib dengan mu
Wahai kembara di tanah gersang
Mencari kebahgian dalam hidup
Menempuh berbagi rintangan yang ada
Namun bahgia masih impian

Tak sempat sepuluh minit perjalanan, ada lagi pengumuman, yang train tuh akan didivertkan ke station lain sebab ada masalah apa tah kat North New Hampshire. Perjalanan yang sepatutnya ambik masa 45 minit tuh akhirnya jadi dekat dua jam. Too bad batteri laptop aku dah habis so tak dapatlah aku nak online. Dok mermerhati tracks keretapi aje lah akhirnya aku, tapi, kita tak akan tahu which way the train is going by looking at the tracks kan? 

Aku sampai tuh dalam pukul 5, terus aje aku call Sonny. Cadangnya aku nak ke apartment dulu sebab aku tak bawak uniform kerja tapi Sonny terus suruh aku ke mall aje sebab kat restoran ada spare t-shirts. USD 15 harga tambang teksi ke mall tuh, tak ada lah jauh sangat tapi sebab Friday night, traffic nya agak teruk, itu yang lambat sampai tuh. 

Masa aku sampai kat food court tuh, masa tuh tengah sibuk. Dari jauh aku perhatikan yang Sonny sama Mr Wong tengah kincang kirap melayan orang yang datang makan. Aku lepak dulu kat meja, kat ceruk sana tuh, menengok dari kejauhan aje. Iyalah kan, aku kan ker dah jadi Manager? Manager mana buat kerja sangat kan? 

Dah tak ada orang datang makan baru lah aku senyap-senyap, masuk ke restoran, ikut pintu dapur. Terkejut amigos yang dua orang tuh bila tengok aku. 

"Vacation, Chapulin?", Yopi tanya aku. [Yopi nih panggil aku Chapulin, most kawan aku Hispanic, diaorang panggil aku dengan gelaran tuh, Chapulin, sejak aku mula kerja di Elizabeth New jersey lagi. Kalau tak salah aku, Mexican punya comedian, ada siri tv cerita tuh. Kalau tak salah aku, cartoon character si Chapulin nih)

"Si, Amigo, quatro dias", aku jawab gitu. 

"See, everybody's happy to see you again, everyone here likes you", kata Sonny bila dia sedar aku tengah gelak-gelak sama Yopi. 

Terus aje lah aku layan orang yang datang makan, Sonny mati-mati suruh aku lepak-lepak, makan dulu. memanglah aku lapar, kepala pun pening-pening sebab pagi tuh cuma makan sebijik roti aje. Tapi aku kena lah berlakun sikit kan, itu lah time aku nak mulakan acara mengutip points kan? 

Tak sampai setengah jam berdiri sambil tunggu customers, aku terasa bosan, I'm back to square one. "Fuck, now I have nothing to whine about", kata aku dalam hati.