Tuesday, October 9, 2012

13122007


Aku tak check pun weather news sebelum keluar tadi sebab almost everyday snow turun. So bila Sonny kata akan snow lebat dalam pukul satu petang, membawak ke hari esok, terkejut campur happy lah aku. Aku tahu, sure tak ramai orang yang datang makan kalau snow lebat. 

So pagi tadi membawak ke tengahari, tak lah busy sangat, aku sama bini Sonny sembang-sembang aje lah berdua. Aku cuba-cuba nak korek, bila Sonny akan balik China. Tapi bini dia kata, tahun depan nih diaorang tak balik pun sebab March lepas diaorang dah balik selama 3 bulan. 

Memanglah susah nak sembang dengan bini Sonny yang tak reti English tuh, selalu kitaorang sembang sambil tulis-tulis kat kertas. Macamana pun aku boleh faham lah jugak apa yang dia cuba sampaikan. Dia kata dia tak ada famili kat US nih, selalu dia talipun keluarga dia di China. Masa mula sampai dulu, menangis aje kerjanya dia tuh. Sekarang ni pun, kalau kena marah dengan Sonny, dia selalu menangis dan selalulah talipun keluarga dia.

Ada jugaklah Sonny join kitaorang sembang. Aku tahu yang Sonny suka aku sembang dengan bini dia sebab bini dia nak belajar English. Memang aku selalu jugak ajar bini dia tuh, ajar mengira, ajar simple-simple words and sentences yang penting. Sonny ada beritahu aku ituhari yang dia tak nak ajar bini dia tuh sebab dia nih kurang sabar orangnya. Cepat marah.

Tengah kitaorang ralit sembang tuh, bising pulak bunyi kat dapur. Suara bapak Sonny, sama dengan uncle dia yang baru dua tiga hari lepas, tiba dari Virginia. Mungkin untuk tolong-tolong diaorang masa sibuk sebelum Krismas nih agaknya. 

Mulanya tak kuat sangat diaorang sembang, tapi lama kelamaan, makin nyaring. Aku tak lah ingat apa-apa sebab Cina memang cakap lantang kan? Tapi bila tiba-tiba bini Sonny lari ke dapur, aku toleh lah jugak. Aku nampak dia tengah pegang-pegang Sonny, tarik-tarik badan Sonny. Macam nak mendamaikan keadaan.

Dan semakin kuat lah diaorang bertekak. Sampaikan orang-orang yang tengah makan kat luar tuh semuanya terjenguk-jenguk ke arah dapur yang memang sentiasa terbuka pintunya. Aku cuba-cuba cover kebisingan tuh dengan pura-pura suruh orang try sample makanan. Lama lah jugak bertekaknya, sekejap aje senyap, then bising semula. Aku nampak Sonny ke depan ke belakang, sambil geleng-geleng kepala. Aku tetap pandang ke depan aje, aku buat macam tak perasan aje yang diaorang tuh gaduh. Tapi aku macam kesian, macam rasa tak sedap hati lah pulak sebab selama ini Sonny tuh baik di mata aku. Tak ada lah nak gaduh-gaduh. Dengan bapak sendiri pulak tuh kan?

So bila dah reda tuh, masing-masing macam termalu gitu, semuanya pura-pura buat hal sendiri. Sonny keluar ke mana tah. So aku lah yang kena handle di bahagian depan tuh sama bini dia. Ramai pulak orang yang nak makan teriyaki hari ni tu yang kalut jugak aku menyediakannya. Aku rasa, dalam sejam aku masak teriyaki sama sukiyaki tuh, berkerakah muka aku. Tangan kanan aku jangan nak cerita lah, melepuh jadinya sebab minyak sama sos panas tuh melompat-lompat ke tangan aku. 

Ngam-ngam pukul satu, snow turun. Lebat dan tak henti-henti. Happy jer aku, senyum aje, dalam hati kata, turun lah lebat-lebat. Dengar ceritanya, snow akan turun sampai 7 to 10 inches. Pukul 5 onwards akan lebih lebat turunnya. 

Tengah aku jaga cash register tuh, aku nampak ada satu Mamat nih yang muka Cambodian, tapi dia jalan sama two Indians. Kat sini memang ramai Cambodians dan Pinoys sebab kawasan nih memang dekat dengan penempatan Cambodians/Pinoys. Diaorang nih memanglah sebijik muka Melayu. One of our regular customers tuh, muka dia sebijik macam muka Rashid Sidek. 

Tapi, dengan sixth sense aku yang hebat tuh, aku dapat rasa kan yang dia tuh Melayu. Itu yang aku jeling-jeling aje Mamat tuh, tapi sebab aku di bahagian cash register, tak dapat lah aku nak tanya dia.

Then bila dia tanya samada kat restoran tuh ada jual seafood atau tidak, dan bila bini Sonny tak faham, then bila dia tarik baju aku suruk aku pergi layan Mamat tuh, barulah aku explain kat dia yang kitaorang ada jual shrimp teriyaki. Saje lah aku banyak tanya-tanya dia sebab aku nak dengar dia punya accent. 

"Ish, ini macam English Melayu nih, sure Melayu dia ni nih", kata aku dalam hati. Bukan lah aku nak kutuk apa, tapi accent Mamat tuh memang bland, memang macam orang Melayu cakap Inggeris.

"Where are you from?", aku tanya Mamat tuh, sambil sendukkan nasi ke dalam pinggan.

"Malaysia", dia jawap gitu.

Terus aku tunduk, aku senyum. Memang pandai aku nih, kata aku dalam hati. Aku dah agak dah. Aku pun pelik, macamana aku boleh terperasan yang dia tuh Melayu? Macamana hati aku boleh terdetik kata yang dia tuh Melayu?

"Melayu?", aku tanya gitu. Memanglah soalan bodoh kan? Memang dia Melayu. "Buat apa kat sini?", aku tanya lagi sebelum sempat Mamat tuh jawab apa-apa. Aku perasan yang dia macam tercengang, macam tak percaya dengar aku tanya dia in Malay tuh kot. 

"Ha ah, Melayu. Dari mana? Dari kat area-area sana jugak ker?", dia tanya aku. 

Aku pause kejap, tengah cari idea apa nak jawab. "Ha ah , from there, somewhere there......" aku jawab gitu, sambil sendukkan sayur. 

"Indonesia ker?", dia tanya aku. Sambil tuh kawan dia yang India nih tadi pun datang dekat dia, nak order makanan jugak. 

"Singapore....", aku tipu dia, tapi sambil senyum-senyum. Senyum sebab aku tipu. 

"Boleh cakap Melayu?", India tuh pulak tanya aku. 

Then sambil sendukkan makanan India tuh pulak, aku tanya lah apa yang diaorang buat kat ceruk dunia nih? Rupanya diaorang ada factory visit, seminggu kat NH nih, lusa nanti balik Malaysia. Kat Malaysia, kilang diaorang tuh kat Shah Alam, kilang plastik apa tah. 

Sebab ada customers yang lain yang kena layan, dan sebab Sonny pun ada tengah sediakan shrimp teriyaki untuk Mamat tuh, so susahlah jugak nak sembang. Cuma dah lama tuh baru aku terperasan yang aku cakap Melayu macam orang Malaysia aje gayanya so tak heranlah kalau India tuh tanya aku, "Malaysia di mana?"Aku kata lah aku asal KL, tak sangguplah aku nak tipu kata aku Singaporean. Takut jugak nanti Sonny beritahu diaorang yang aku nih Malaysian. 

Lagipun sebab diaorang dah nak balik Malaysia lusa, so aku tak lah rasa aku patut tipu-tipu sangat pun. Unless Melayu tuh memang duduk area-area sini jugak, Melayu yang lama di sini. Ha, dengan Melayu gitu, aku kena lah tipu-tipu sikit kan? 

Diaorang tanya aku, dah berapa lama duduk sini, bagus ker kerja di Amerika, things like that. Aku jawab gitu-gitu aje lah. Tak lama tuh Mamat Melayu tuh kasi name card dia kat aku. Masa dia kasi tuh baru aku terfikir, kalau aku kasi tahu dia aku punya blog, orait jugak kot? So aku mintak sekeping lagi name card dia, kat belakangnya aku tulis url blog aku nih. 

"Check it out, that's my website. A lot of people there", aku kata gitu sambil kenyit mata kat dia. 

"Blogspot....ok, nanti saya check", kata Mamat tuh. 

Lepas tuh baru aku macam termenyesal, apa pasal aku gatal-gatal nak kasi dia url blog aku? Tak nak kalah rupanya aku nih, dia kasi aku dia punya name card, dan aku pulak sebab tak ada apa nak kasi, aku kasi url blog. Wakakakakkakaa 

[ Dan-dan tuh jugak aku teringat masa aku jumpa Sharifah dulu [cerita dia kat sini], masa kat Philadelphia. Malam tuh dia terus bukak blog, dedicatekan untuk aku. Aku ingat lagi, first entry dia berbunyi gini..... Today I met a very interesting guy. Entry kedua dia pulak dia kata dia dedicatekan blog tuh untuk orang-orang macam aku. Tak ker sepatutnya kembang bontot aku? Too bad aku terperasan pasal entries tuh, masa Sharifah dah balik Malaysia.] 

Dari jauh aku perhatikan diaorang makan. Kalaulah ketiga-tiga nya Melayu, harus aku pergi sembang-sembang dengan diaorang tapi sebab ada dua India, aku batalkan niat aku. Sebab aku tahu, Indians nih cakapnya lepas, cakap tak tapis-tapis. Kalau Melayu nih ada lah adab sopan dia kan? Macam Zaini tuh, aku tengok, walaupun aku rasa dia macam tak percaya, macam tertanya-tanya aje, tapi dia tak tanya apa-apa sangat pun, dia diam aje. Kalau dengan Indian, lain sikit ceritanya. 

Tengah aku kemas-kemas minuman, aku nampak bini Sonny pegang satu beg laptop. Ada orang tertinggal beg lah tuh. Sonny suruh dia bukak beg tuh, dan bila dia bukak, bila dicheck, ada tiket kapalterbang balik ke Malaysia. Sah lah beg one of the guys tuh yang punya. 

"That's your friend's bag", kata Sonny kat aku sambil suruh aku pergi hantarkan beg tuh kat meja diaorang. Aku tak pergi pun, instead aku tunggu aje diaorang siap makan, aku nak lambai aje cadangnya. Nasib baik lah tak lama lepas tuh, India tuh datang tanya pasal beg dia. 

Aku nampak diaorang lepak-lepak dulu for a few minutes, sebab kat luar pun snow turun lebat. Aku ingatkan sebelum diaorang blah, diaorang akan datang kat tempat aku untuk sembang-sembang barang seseminit dua lagi tapi dari jauh tuh aku tengok aje diaorang terus blah.

Memang tak sibuk langsunglah petang tadi, tak sampai 100 bilangan customers yang datang pun. Masing-masing dok tunggu kalau-kalau ada pengumuman dari pihak Management yang akan beritahu yang mall akan ditutup lebih awal dari biasa. Tapi tak ada pun. Sebab Sears, Macy's dan JCPenny, diaorang semuanya bukak sampai pukul 11 malam. Kalau ketiga-tiga anchor tenants tuh tutup awal, haruslah mall tuh tutup awal jugak. 

Tapi Sonny nih kira ok jugak orangnya, terus dia suruh kitaorang bersih-bersihkan apa yang patut sebab dia kata nak tutup aje lah restoran tuh pukul 7 malam (sepatutnya pukul 10 malam) Ish, happy sangatlah aku kan?

On the way ke car park, aku sembang dengan Yopi. Pasal yang diaorang gaduh tu lah. Yopi kata, ada masalah duit agaknya. Dia ada kata yang mungkin restoran tuh akan ditutup dalam sesebulan dua lagi, dan akan pindah ke New York. Terkejut aku mendengarnya. Aku kena sedia duit nih nampak gayanya nih.