Tuesday, October 9, 2012

16122007


Bangun aje pagi tadi, terus aku bukak tingkap. Snow tengah turun. Lebat. Aku keluar sekejap, saja jer lah nak ukur ketinggian snow tuh. Ada lah dalam 6 inci. Happy jer dalam hati aku sebab kalau lebat turunnya snow, dan kalau tebal snow yang di tanah, ada harapan mall akan ditutup lebih awal. Or at least, tak ramai orang yang akan datang berbelanja. 

But I was wrong, mall tuh tak ada gaya nak tutup awal pun. Selamba aje dibukak walaupun banyak kedai-kedai yang kat dalam tuh, masih ditutup. Dan orang pun tak seramai mana. So lepak aje lah aku sorang-sorang, Sonny tah ke mana-mana pergi merayau. Bini dia pun sama. 

Dah sesejam dua tuh baru lah Yopi ajak aku temankan dia ke Apple Store sebab dia nak beli kamera. Sebab memang tak ada customers langsung, aku pergi lah temankan Yopi. Dia pinjam duit aku seratus dollars. Kejap aje lah kitaorang kat Apple Store tuh sebab Yopi nih tak reti English so dia yang suruh aku carikan camera untuk dia. Aku pulak yang jenis kalau nak beli something, terus capai aje apa yang berkenan di hati, tak check sangat specifications. 

Tak banyak pilihan pun so aku ambil yang harganya USD 199-99. 7.1 mega pixel. Ada a few more yang 12.1 MP, harga dalam tiga empat ratus gitu. Kalau aku rembat satu pun ok gak nih, kata aku dalam hati. Iyalah kan, kalau aku ada camera, bolehlah aku taruk gambar-gambar kat blog, kan? Bolehlah aku selalu update blog, kan? At least untuk taruk gambar-gambar aje kan? 

Tapi nasib baik lah aku sempat berfikir panjang, so tak lah aku terrembat apa-apa tadi tuh. Macamana pun, adalah satu kamera nih yang aku macam terbekenan aje, dan katalah aku ternakbeli kamera nanti, aku akan ambik yang itu tuh. Tiga ratus lebih harganya. 

Kat luar, snow tetap turun lebat. Tapi, aku perhatikan, ramai jugak orang yang kat mall tuh. Terpelik aku sekejap, apa jadahnya keluar ke mall masa snow-snow gini? Tak ada kerja lain dah ker? Tak ada lain dah ker nak shopping sampaikan sanggup merempuh badai salju?

"Nothing's stopping you, hah?", aku tanya this guy yang aku tengok, banyak hasil shoppingannya. Masa dia nak bayar harga makanan. 

"I've got a 4-wheel drive and I figure this is the best time to shop. Not many people", dia jawab gitu. Oooooo, diaorang datang shopping masa snow lebat sebab tak nak berasak-asak lah rupanya, sebab diaorang jangka tak akan ramai orang datang untuk membeli belah. Rupanya bukan dia sorang yang berfikir gitu. Rupanya ramai jugak yang berfikir macam yang dia fikir tuh. Itu pasal tengahari tuh ramai jugak orang yang datang. 

Di sebelah petang, snow dah tak turun sangat dah, kadang-kadang aje. Orang pun dah tak berapa ramai. So aku melangut aje lah kerjanya, sampai nak terlena aku berdiri kat depan counter makanan tuh. Sebab tak ada orang sangat yang lalu lalang.

Kalau ada pun yang datang dekat-dekat, cuma sekadar nak tengok menu, atau sekadar nak tengok jenis-jenis masakan. Yang geng-geng gitu aku paling benci sekali. Berdirilah diaorang depan counter tuh, bila ditanya nak makan apa, diaorang senyap aje. Kononnya nak fikir dulu nak makan apa, nak tengok harga, deciding, debating nak makan apa. Memang meluat sangat aku kalau yang jenis gitu tuh. Nak rasanya aku jentik hidung sorang-sorang tuh. Nak rasanya aku kasi pelempang aje. Iyalah kan, nak belanjakan less than 10 dollars pun, susah amat. Nak fikir-fikir lagi kononnya. Bangsat sangat kan? Ada kadang tuh aku rasa macam nak kata kata diaorang gini aje, "Nah, ambik duit aku nih, kalau sayang sangat nak belanjakan duit sendiri".

Aku bengang tuh apa pasal? Sebab masa tuh lah aku tengah melangut, masa tu lah aku tengah memikirkan masalah dunia aku yang sedang bergolak. Tup tup ada orang datang, tapi bukan nak beli makanan. Itu yang buat aku hangat sangat tuh.