Tuesday, October 9, 2012

12122007


Dear Diary, 
tadi Sonny off. Dah 3 minggu dia tak ambik off, kerja setiap hari. So harinih dia ambik peluang untuk off. Tapi, dalam 3 minggu tuh bukan lah dia tak rileks langsung. Bukanlah setiap hari dia kerja dari pagi sampai malam pun. Memanglah dia datang setiap hari, tapi ada masa-masanya dia lepak kat apartment jugak.

So Dear Diary, sibuk lah aku tadinya sebab hanya aku sama bini dia aje yang kerja di bahagian depan, serve makanan. Mr Wong sekali sekala aje ke depan dan bila dia tengok aku boleh handle menyediakan teriyaki and at the same time aku man the cashier, dia pun ke dapur. Sekejap aje, tak sampai tengahari, aku dah letih tadi tuh. Bini Sonny pulak, terkemut-kemut lah nak melayan customers, bila ada benda yang dia tak faham, mula lah panggil aku. Sampaikan ada dua tiga kali, teriyaki tuh hampir hangit sebab lama sangat aku tinggalkan. Nasib baik lah sos dia kaler hitam, tak lah nampak sangat hangitnya teriyaki tuh. 

Dear Diary,
masa aku nak susun tray-tray makanan tadi kan, aku tertengok ada fax pasal confirmation untuk Sonny punya flight ticket. Aku tak sempat tengok date nya bila tapi aku rasa pretty soon dia akan balik China. 

Dear Diary, 
akan tinggal aku sorang-soranglah nanti. Akan membilang hari lah nanti. Ingat dak masa aku kerja kedai laundry Daniel dulu tuh, masa dia balik China? Aku menghitung hari, kan?

Dear Diary, 
aku tak suka sangat kerja dengan Mr Wong, dengan bini Sonny tuh. Aku lebih comfortable kerja sama Sonny. Sebab dia tunjukkan respect, dia acknowledge aku. Dia selalu berterima kasih kat aku. Benda-benda gitu yang buat aku ada semangat nak kerja, seletih mana pun kerja, aku masih boleh senyum. 

Dear Diary,
mamposlah nanti agaknya aku kerja sorang-sorang macam tadi lagi kot. Jangan lah pulak nanti, sepermergian Sonny, aku dibuat macam cerita Bawang Putih Bawang Merah pulak kan? Buai laju-laju, aku nak kawin sama anak Raja. Macam terngiang-ngiang lah pulak lagu tuh kat telinga aku nih.

Dear Diary,
tadi kan, masa aku kerja di bahagian cash register tuh kan, aku perasan yang ramai orang kasi tips. Harinih jer rasanya lebih dari 50 dollars duit tips, itu belum kira coins, sure lebih dari seratus tuh. Happy jer Mr Wong tadi, aku tengok. Bila duit tuh dah macam banyak, dia sorok kat dalam laci. 

Dear Diary, 
aku bengang sebenarnya sebab tips tuh tak dikasi pun kat aku. Kau tau kan, duit tips tuh, kat mana-mana restoran, tips tuh di kongsi ramai-ramai. Masa aku kerja kat restoran Pak Tua di Maryland dulu, dapatlah tips dalam 50 dollars seminggu, lepas di bahagi 4 orang. Kalau lah duit tips kat restoran Sonny nih di kasi aku, sure banyak aku dapat sebab dalam seseminggu, dekat seribu dollars duit tips yang diaorang dapat kumpul. 

Dear Diary, 
zalim kan diaorang nih? Patutnya duit tuh duit aku kan? Macam makan harta anak yatim aje kan diaorang tuh. Tadi kan, aku layan lah this one MakCik, aku layan sembang baik-baik, lepas dia bayar tuh kan Dear Diary, dia kasi tips lima dollars. Banyaklah tuh sebab biasanya kalau di fast food nih, orang kasi sedollar aje. Kau tau tak apa aku cakap kat dia, Dear Diary? Aku kata, "Thanks for the thought but my Boss gets the money"

"Oh, I'm so sorry to hear that", MakCik tuh kata. 

Dear Diary, 
selama ini pernah jugak aku sound kat sapa-sapa yang kasi tips, aku even suruh diaorang ambik balik duit tips yang dioarang masukkan ke dalam tabung tips tuh. "That's so bad" That's cruel" That's not good" "No more tips from me" Itu lah jawapan diaorang biasanya. Memang susah diaorang nak percaya yang duit tips tuh Boss yang ambil. 

Dear Diary,
jahat ker aku sebab cakap gitu kat customers? Tapi, Sonny lebih jahat kan?

Dear Diary, 
aku tahu lah yang tak lah sebanyak mana duit tips tuh pun tapi walaupun tak banyak, duit tuh sepatutnya dikongsi ramai-ramai. 

Dear Diary, 
aku punya bengangnya tadi sampaikan aku ada terfikir nak ambik aje duit kat cash register. Sampaikan aku ada terfikir, aku nak ambik 20 dollars setiap hari, buat ganti duit tips yang sepatutnya aku dapat tuh. Ala, kat restoran tuh mana ada camera CCTV. Mana tak aku terfikir gitunya Dear Diary, lepas sorang, sorang, semuanya kasi tips sesedollar dua. Kalau kau jadi aku pun, sure kau akan terfikir macam yang aku fikir tuh, kan Dear Diary?

Eh Dear Diary, 
kau tau dak, tadi masa berdiri tuh, masa aku sorang-sorang kat depan tuh, aku ada terfikir yang apa kata aku blah aje masa Sonny balik China nanti? Heheheh Dear Diary, tersengih aku sorang-sorang tadi. "Ha, mula dah tuh, tak dan dua minggu dah ada nak plan itu ini dah", kata aku dalam hati. 

Dear Diary, 
aku tak tahu apa pasal aku terfikir gitu. Mungkin sebab aku bosan kot? Tak ada apa-apa nya lah kat sini. Sampaikan aku dah tak tahu apa nak tulis kat blog. Kata lah aku balik ke New York, sure ada cerita menarik untuk di tulis kat blog. Sebab biasanya aku nih ikut mood. Orang boleh detect, apa mood aku masa tulis blog. Masa happy, panjang dan merapu-rapu, happy-happy gitu. Masa mood tak elok, nak menulis pun malas. Janganlah pulak nanti orang kata aku tengah mood bapok sebab tulis blog yang mode dear-diary dear-diary gini nih.

Dear Diary,
aku tak nak layan sangat lah benda yang bermain kat kepala otak aku tuh. Itu semua macam suara-suara setan aje kan? Aku dah ok kat sini, apa? Boleh kumpul duit, hidup tenang, aman dan damai, kan?