Tuesday, October 9, 2012

19122007


Dear Diary, 
hari nih Hari Raya Haji, tadi masa kat tempat kerja, masa waktu restoran baru bukak, sebab tak ada orang pun sangat, aku, sesambil berdiri depan counter makanan tuh, aku pun senyap-senyap bertakbir. 

Tak dan habis pun sebab tak sempat dua tiga baris bertakbir, aku jadi sayu gitu. Aku tak nak biarkan airmata aku mengalir pun, itu yang aku berhenti takbir tuh. Then aku cuba lagi. Tak sempat habis pun. Bukan lah aku sedih sebab apa pun. Tak ada pun rasa sedih nya. Cuma itu lah, kutu rock macamana sekalipun, kalau dengar takbir Raya, sure tangkap sayu punya lah. Ini kan pulak aku, kutu berahak. 

Dear Diary, 
rupanya bukan aku sorang aje yang letih kerja. Orang lain pun gitu jugak. Aku selalu fikir yang aku sorang aje yang setiap hari akan keletihan yang amat sangat, sebab aku berdiri aje kerja nya, terlari ke sana sini nak layan orang. Aku selalu fikir yang diaorang tuh tak lah letih sangat sebab selalu aku tengok diaorang tuh curi-curi lepak, diaorang duduk-duduk bagai. Kalau masa tak ada orang, aku sorang-sorang lah kat depan tuh, diaorang selamba aje sembang-sembang kat dapur, atau kat tempat lain. Orang yang kerja di bahagian dapur, kalau masa tak sibuk, asyik lepak aje. 

Tadi kan Dear Diary, Sonny datang kat aku, sambil picit-picit bahu aku, dia kata, "Joe, I'm tired, I just want this to be over soon". Dia beritahu aku yang bini dia pun letih, kalau malam-malam tuh, balik aje kerja, terus aje tidur, langsung tak sembang-sembang. Aku senyap kan aje lah, aku sengeh aje. Tak ada lah pulak aku nak mengadu kat dia kata yang aku letih. Dia sedia maklum kot?

Dear Diary, 
aku bengang aje bila Sonny mengadu kat customers, kat sapa-sapa lah, bila dia kata dia letih. Lebih bengang bila diaorang kata yang Sonny patut happy sebab ramai orang datang makan kat kedai dia. 

"We are happy, everybody's happy here", kata Sonny. Fuck lah Dear Diary kan? At least aku sama Yopi tak happy. Sonny memanglah happy sebab duit banyak masuk. Kitaorang, nak happy apa nya kan? 

Dear Diary, 
for the last two nights, aku disuruh balik sejam awal dari biasa. Sepatutnya di musim perayaan nih, kitaorang habis kerja pukul 11 tapi pukul 10 aku dah disuruh balik. Sebab tak nak berebut guna bilik air. Kat apartment nih ada satu aje bilik air, so selalu berebut-rebut lah gitu. Yopi (yang dalam gambar kat bawah tuh), dia nih kalau mandi tuh punyalah lama nya. Tapi bagus jugak, sebab dia lah kot, itu pasal aku disuruh balik awal. 

Pagi-pagi pun sama jugak, serba salah aku pukul berapa nak mandi nya sebab ituhari bini Sonny ada sound aku suruh aku mandi lepas 8-30 am sebab sebelum itu dia nak guna bilik air. Tapi, bila aku masuk aje bilik air, ada lah orang lain yang ketuk. Itu yang tak aman jer tuh, sedangkan aku kat bilik air tuh sekejap aje, tak sampai 5 minit pun. Bapak Sonny tuh lah aku bengang sekali, ketuk pintu bilik air punya lah kuat, aku tengah berak terus taik putus jadinya kalau dia ketuk-ketuk pintu tuh. 

Dear Diary,
aku perasan kan Dear Diary, yang sejak semalam, kat tempat kerja, aku lebih banyak senyap. Mungkin sebab aku letih kot? Tak jugak kot. Aku senyap tapi kat kepala aku ligat memikirkan banyak benda. Dalam 13, 14 jam aku berdiri tuh, kau tau tak Dear Diary, apa benda yang bermain kat kepala aku? 

Sebenarnya kan Dear Diary, sejak semalam tuh, aku macam buat review, aku macam ingatkan balik kisah aku dalam setahun nih. Sejak awal tahun nih sampailah sekarang.Dari semalam lagi. Aku sambung balik tadi tuh, aku ingatkan satu persatu. Nanti kalau ada masa, sebelum akhir bulan nih, akan aku buat review tuh, akan aku kupas satu-satu, aku akan tulis kat blog nih, akan aku ingat satu-satu setiap kehidupan yang aku lalui. Banyak kerja yang aku dah buat rupanya, ramai jugak orang yang aku jumpa rupanya, banyak jugak tempat yang aku dah jelajahi sebenarnya. Semuanya tuh menambahkan pengalaman hidup aku kan Dear Diary? Wakakakakka Pengalaman kepala hotak kau lah Dear Diary. 

Dear Diary, 
aku terfikir semuanya tuh bukan apa. Sebab aku kadang tuh pelik, apa pasal satu hari aku nih macam happy aje, besoknya aku macam sedih pulak. Mood bertukar-tukar. Bila mood happy tuh, semua kerja jadi senang, tak rasa letih apa pun. Tapi bila time mood sedih tuh, itu yang aku selalu terfikir yang ada baiknya aku balik ke New York aje.

Dear Diary, 
baru aku terperasan, yang macam last year jugak, time-time gini, Bridget Jones Syndrome tuh menyerang aku lagi kan? Ingat dak tahun lepas tuh? Wakakakak Dear Diary, aku nih so very real lah kan?