Tuesday, October 16, 2012

Sabtu11102008


Hal nak sangat keluar jalan-jalan hari nih tapi David macam malas aje nak ke mana-mana. Kesian aku menengoknya Hal, puas dia kasi cadangan, pergi mall lah, pergi tengok wayang lah, David buat tak layan aje. Aku tak kisah sangat sebenarnya sebab kalau pergi mall pun bosan jugak, bukannya nak beli apa-apa, asyik dok merayau ke sana sini macam budak-budak belasan tahun. Nak pergi tengok wayang, tak ada pulak cerita best, walaupun aku tahu yang Hal /David nak sangat tengok filem Beverly Hills Chihuahua. Diaorang tahu aku tak suka filem bodoh-bodoh gitu, kalau aku kata aku suka filem tuh sure kitaorang dah pergi dah ke panggung yang kat Forest Hills nih. 

So David pergi gym, dan aku yang temankan Hal sorang-sorang. Aku buat kerja apa yang patut, bersihkan living sama bilik tidur diaorang sebab malam nanti diaorang ada guests. Lepas lunch baru lah aku buat catherter, urut Hal, dalam sejam lebih gitu. David keluar lagi sekali lepas tuh, ke kedai, bayar bill dan beli barang-barang. Hal suruh aku kemaskan bilik dia pulak, sapu-sapu habuk kat tv etc. Aku ok kan aje sebab memang aku dah bosan gila masa tuh, melayan dia tengok tv. Dia nih kalau tengok tv, tak padan dengan cacatnya tuh, asyik nak switch channel aje kerjanya. Tensen aku jadinya. Aku nih jenis orang malas, nak switch channel banyak kali pun malas, aku tengok aje apa yang kat tv tuh. Ala, aku tengok tv pun bukannya tengok tv sangat pun, mata aje kat tv tapi seluruh jiwa raga aku tah ke mana-mana. 

Masa aku bersih-bersihkan bilik dia tuh, Hal pun ikut jugak aku masuk ke bilik dia. Nak cari padah nih Hal nih, kata aku dalam hati. Iyalah, patutnya duduk ajelah kat dapur, tengok tv dari atas scooter dia tuh, tapi dia nih terkial-kial lah memanouvre machine tuh masuk ke bilik. Dia perati aje aku kerja. "You following me Hal?", aku tanya dia sambil terus buat kerja. 

"What, you supervising me?", aku tanya dia lagi. 

"I didn't hear you Joe", kata Hal. 

"NO, I said, you supervising me?", selamba aje aku cakap gitu. Memang aku hangat hati dah masa tuh tapi aku tak lah tunjukkan sangat. 

"No, I'm keeping you company", kata Hal. 

"Looks like you are supervising me.... You should start trusting people, Hal", gila, aku tak sangka aku berani cakap gitu. Aku gelak aje lah dalam hati sebab aku rasa macam puas gitu dapat kena kan dia sebijik. Iyalah kan, dah tau diri tuh cacat, patutnya duduklah diam-diam, ini tak, nak jugak mengekor aku tengok aku buat kerja. 

"O la la....", kata Hal sambil terus dia pusingkan scooter dia, pergi ke dapur. Padan muka ko, dengan aku jangan nak main-main, aku tak kira, tua ker, cacat ker, tua dan cacat ker, aku bantai aje cakap apa yang aku tak suka. Ini aje cara nak mengajar orang tak sedar diri macam Hal tuh. 

Petang tuh, sebab tak ada kerja lain, kitaorang tengok dvd, film Korea. Ya ampun lah bosannya aku dengan diaorang nih, aku tak kisah kalau suka cerita apa pun tapi berpadanan lah kan? Ini tak, diaorang suka sangat filem budak-budak sekolah gitu, filem cinta budak-budak. Dah lah filem dari Asia kan? Budak-budak bercinta pulak kan? Kira memang tak masuk akal lah sangat kan? Tapi, filem gitu lah yang diaorang suka sangat. Puas aku menahan dari tersengguk-sengguk menahan mengantuk. 

Lepas habis filem tuh terus lah aku menyiapkan Hal, sebab diaorang nak keluar dinner sama kawan diaorang tuh. Macam aku cakap ituhari, keluar pergi makan is such an event lah bagi diaorang, pakaian kena match, kena lengkap. Aku hampir tiap-tiap hari jugak pergi makan kat restoran Thai tuh, tapi selamba aje, tak ada lah nak pakai setokin yang match dengan kaler seluar. Tak sedar diri Hal tuh, kuku dia mengalahkan kuku anjing lagi, keras, tak boleh dipotong guna nail clipper, itu pasal dibiarkan panjang, bergulung-ulung. Tak sedar diri yang kaki dia berkudis di sana-sini. Pakaian nak lawa, nak match, nak tutup pekung tuh semuanya gamaknya. 

Habis kerja terus aku bergegas ke subway sebab nk ke Rockerfeller Center, janji dengan Bob nak tunggu kat area-area situ. Bob, macam biaslah, buang masa nak cari parking space. Saturday night kan? Kat area Times Square pulak kan? So aku terus aje jalan ke arah Times Square, jumpa Bob kat situ, then cari parking kat 39th Street/8th Avenue.

Aku, Bob sama Aifa, sama anak, sama kawan dia sekeluarga, yang kerja kat Doha - kitaorang jalan kat area Times Square tu lah, masuk Hard Rock Cafe, Planet Hollywood, ToysRUs, menyusur sampai ke Rockerfeller Center, singgah melepak kat depan building tuh, makan nasi yang kitaorang beli kat Arab tepi jalan tuh. Best pulak makan gitu, habis nasik aku, mungkin jugak sebab orang belanja. Seronok jalan-jalan menyusur dari setempat ke setempat, rasanya kali terakhir aku jalan-jalan beramai gitu, empat lima bulan lepas kot, masa sama Bob ituhari jugak kan? Itulah, kalaulah aku ada kawan kat New York nih, alangkah best nya, boleh merempit sama-sama. Jalan sorang-sorang nih ada masanya tak best.

Sampai sebelas lebih kitaorang jalan-jalan gitu, tak ke mana sangat pun, paling last pun sampai depan Apple Mecca, depan Plaza Hotel, kat 59th Street. Sebelum blah, Bob kasi aku nasi impit sama rendang ayam, rasa macam nak makan kat situ aje, ekekekekek. 

Masa dalam subway, masa dah nak sampai ke stesen kat rumah sewa aku, aku tertidur. Sedar-sedar dah terbabas dua stesen, nak patah balik naik train, macam gaya tak ada aje train, daripada buang masa tunggu train, baik aku jalan kaki aje lah. Ada lah dalam 18 blocks gitu aku terpaksa lalu, mulanya kat kawasan Jews yang mata masing-masing bulat aje bila tengok orang yang tak berpakaian macam diaorang, jalan kat area tuh. Then bila masuk area orang Cina ramai tuh, baru aku rasa lega sikit, sebab itu tandanya dah dekat kat rumah sewa aku.