Friday, October 19, 2012

2008 Dalam Kenangan



2008 dah pun berlalu. Banyak benda yang berlaku di sepanjang 2008 dalam hidup aku. Awal 2008, aku masih di Concord, New Hampshire, kerja sebagai Counter Boy di Japanese Fast Food Restaurant. Aku mula kerja di situ lepas Raya 2007. Ada dalam 5 bulan lebih aku kerja di situ, awal Februari aku disuruh berhenti, walaupun masa tuh kebetulan aku pun dah nak cabut, sebab restoran tuh bertukar tokay. 

Aku ingat lagi, di hari terakhir aku di restoran tuh, di hari yang aku nak blah, di sebelah malamnya tokay yang baru tuh suruh aku berhenti kerja dan balik ke New York. It was a surprise to me sebab aku ingatkan semuanya berjalan lancar. Tapi itulah, pengajaran yang aku dapat, "kita hanya boleh merancang, tapi orang lain pun merancang jugak". Sebelum aku blah, ada lah aku buat nakal sikit (bukan buat jahat, tapi buat nakal), yang sangatlah lawak dan nakalnya sampaikan aku nak cerita kat orang pun aku malu. Aku sorang aje yang tahu. 

So, awal Februari aku balik ke New York, dalam dua minggu pertama, aku tak berusaha pun nak cari kerja, memang aku nak rileks serileks-rileksnya. Aku jalan-jalan, aku pergi tengok Broadway show, The Phantom Of The Opera. Seminggu kemudian aku sakit, tak sihat, so terdampar kat katil. Pengajaran yang aku dapat dari situ, aku kena jaga kesihatan aku, permakanan aku.

Dua minggu aku cari kerja lain, melalui ajen, tapi tak ada yang sesuai, sampaikan aku dah bercadang yang kalau masih tak ada kerja jugak, aku terpaksa cari kerja yang live-in, yang di luar New York. I was prepared untuk merantau ke tempat lain semula. 

Dan dalam mencari-cari tuh, aku tertukar profession, aku cuba-cuba buat kerja part-time sebagai caregiver, cleaner, assistant. It was fun, exciting, sebab kerja nya lain dari yang aku pernah buat selama ini. Dan gajinya pulak berbaloi sebab clients semuanya Mat Salleh, bukannya orang Asia, yang memang terkenal dengan menghisap darah orang-orang yang illegal macam aku nih. 

Rezeki aku, masa orang Malaysia tengah sibuk mengundi, aku dapat kerja tetap sebagai Caregiver, menjaga Hal yang cacat, Multiple Screlosis (MS). Walaupun kerjanya 35 jam aje seminggu, tapi aku kena kerja setiap hari, 4 jam weekdays (dari 4-30 petang sampai 8-30 malam) dan dari 10 pagi sampai  5 atau 6 petang, weekends. Dan walaupun 35 jam kerja, gajinya lebih besar dari masa aku kerja di restoran Cina, yang terpaksa kerja selama 72 jam seminggu ( hari seminggu). 

Kekok jugak aku mula-mula tuh sebab aku terpaksa kerja menjaga orang cacat yang kaya, yang lumpuh seluruh badan. Macam bangkai bernyawa gitu. Not only that, Hal nih (mungkin sebab dah berbelas tahun duduk di wheel chair aje, tak ke mana-mana sangat) jenis yang cerewet, yang worries about everything and anything, yang nak kan semuanya perfect. Dan dibuat ikut cara dia. Aku nih bukan ker orang yang jenis simple, yang tak pikir sangat benda kecik-kecik, yang nak ambik jalan mudah aje, so memanglah selalu berlaga anginnya aku dengan Hal tuh. 

Dua-dua nya, aku sama Hal memang banyak cekadak. Hal jenis cekadak "banyak lemak". Aku pulak, jenis cekadak "kurang asam". Macamana pun, aku dapatlah menyesuaikan diri, dan Hal sama David (adik tiri dia) puas hati sangat dengan kerja dan cara aku. Aku tak heran sangat tuh sebab aku tahu, aku nih memang pandai bawak diri, tambah pulak kerja jaga orang cacat, aku nih kan ker mudah kesian dengan orang? Aku nih kan ker penyayang orangnya? 

Bulan March, aku ada tetamu, Syed, satu Malay-American yang aku jumpa masa Raya tahun 2007. Aku terima dia menumpang aku sebab aku ingatkan boleh lah dijadikan kawan. Rupanya dia nih biawak hidup, so dekat sebulan terpaksa aku mendukung dia. Bukan calang-calang punya biawak. Aku cuba tolong dia, kasi makan, tempat tinggal, dan cari kan kerja, tapi dia memang jenis yang tak suka kerja. Dan bila dia baca blog aku (walaupun aku sorok-sorok dari dia), terpaksa aku tukar alamat secara mendadak, yang membuatkan aku hilang ramai readers bila aku pindah ke alamat baru. Akhirnya Syed blah jugak. 

Bulan April, aku cuba buat kerja part-time jugak, since aku ada banyak masa free. Seterusnya, bila summer dah nak datang, aku banyak berjalan aje, aku ambik peluang tuh untuk merempit ke mana-mana areas kat New York City nih yang aku belum pergi. Dan aku mula berjinak-jinak dengan concert. Concert yang pertama aku pergi, Bryan Adams. Then aku tengok Bon Jovi, back to back, sekali di Central Park, sekali lagi di Madison Square Garden. Concerts lain yang aku tengok, The Eagles, George Michael, The Police, semuanya kat Madison Square Garden. Nasib baik lah aku berjaya menahan diri aku dari tertengok a few other concerts, konsert Madonna, Sarah Brightman etc. 

Bulan 6, aku dapat kerja jadi Personal Assistant sorang executive nih, MamatGQ. Kerja nya dua kali aje seminggu tapi gajinya hampir setengah dari kerja jaga Hal tuh. Walaupun aku sama MamatGQ tuh macam langit dengan bumi bezanya (dari segi pembawakan, kerja, lifestyle, semuanya lah) tapi kitaorang macam instantly connected gitu. We have lots of things in common, cara kitaorang fikir pun macam sama aje. Dan walaupun pada mula nya aku banyak menggelakkan cara hidup dia tuh (contohnya benda-benda personal dia) tapi deep down aku tahu yang I never wanted anyone (to be my friend) as much as I want him. He's such a nice guy, brotherly figure gitu.Banyak yang aku belajar dari dia, walaupun cuma dalam pemerhatian aku aje. 

So, for a few months, hidup aku macam happy aje, at least aku ada kawan. Aku ada jugak kawan yang lain, namely Berto (member sepermainan badminton) dan Jay (member seperwayangan) tapi diaorang nih macam hilang gitu aje. 

Dan cara hidup aku pun macam ada perubahan lah jugak. Aku asyik makan kat luar aje kerjanya, kebetulan pulak ada restoran Malaysia kat area rumah sewa aku, dan jugak kat area Forest Hills, tempat aku kerja. Dan aku selalu jugak rotate makan kat restoran-restoran Malaysia/Thai yang lain. 

Cara aku berpakaian pun aku rasa ada beza jugak, aku jadi lebih fashion conscious lah pulak. Bukan salah aku, aku kan ker kerja kat apartment David/Hal yang sangatlah peka pasal pemakaian seharian nih. Aku termalu sendiri aje bila aku sorang aje yang macam tak peduli pasal pemakaian dan penamplan seharian. Dengan MamatGQ lagi lah pulak, dia tuh ex-model. So tertempiaslah kat aku kan? Walaupun aku nih tak lawa dan hodoh orangnya, tapi that doesn't stop me dari memakai pakaian-pakaian branded. Blame it kat David/Hal dan MamatGQ lah, ekekkekeke. 

Lagi satu, sebab aku tak ada kawan, dan aku tak ada bentuk hiburan yang lain, wayang ajelah my source of entertainment. Aku mula berjinak menengok wayang, mula dari bulan rasanya, dan dari June sampai akhir December, lebih dari 30 wayang yang aku tengok. 34 filem rasanya, ada yang aku tengok dua kali, MammaMia!. Gila kan, 34 wayang dalam masa 6 bulan, ekekekkeke. Tapi, yang buat aku tak rasa gila sangat tuh bukan apa, sebab aku tengok filem-filem yang artsy, classic dan filem-filem yang banyak buat aku berfikir. One third dari filem-filem yang aku tengok tuh, bukan filem Hollywood, banyak international films aje. 

My Top 5 films for 2008:

1. Boy A
2. Brideshead Revisited
3. Slumdog Millionaire
4. Tell No One (Ne Le Dis A Personne)
5. The Curious Case Of Benjamin Button, Mister Foe, MammaMia!, Il Y A Longtemps Que Je T'Aime (I've Loved You So Long)

Hari Raya dan Birthday aku tahun ini yang paling meriah. For the first time in my entire life, aku dapat berlambak-lambak hadiah dan kad-kad ucapan. Semuanya dari peminat aku dari seluruh dunia, ekekekkeke. Sampaikan kerani kat Pejabat Pos dah tahu, kalau ada bungkusan dari Malaysia, memang untuk aku, dia dah kenal aku.

So aku nak ambil kesempatan ini untuk mengethanks sekali lagi kat sesiapa yang hantar aku kad, bungkusan dan kuih-muih (yang sampai sekarang masih tak habis-habis aku makan).

Towards the end of 2008, aku macam patah sayap sebab member baik aku, MamatGQ diberhentikan kerja, so dia tak dapat nak terus employ aku kerja dengan dia. Dan walaupun aku ada offer nak tolong-tolong dia sebagai kawan (sebab aku kesian, dia dah lah HIV+, ada cancer pulak tuh) tapi aku boleh faham yang dia nak sendiri-sendiri dulu buat masa nih. I still have the keys to his aparment tho'.

Aku tak tahu what 2009 will bring me, aku akan terima dan redha aje. InsyaAllah semuanya akan aku tulis kat dalam blog nih...........