Friday, October 19, 2012

SabtuAhad0304012009


Sabtu

"Hal's still in bed, Joe. He has a present for you", kata David, masa aku sampai aje apartment diaorang pukul 10 pagi tadi. Aku tau lah, kalau David cakap gitu, makna nya, Hal terberak dalam pampers. So lepas tukar pakaian, terus lah aku bukak selimut Hal. Taik bercampur kencing, yang dah berjam dibiarkan, sampai kering, bergayut-gayutan kat bulu bontot Hal.

Sampai dua lapisan gloves yang aku pakai sebab nak membersihkan taik yang kering, yang melekat-lekat kat kaki, peha, telor Hal tuh. David, dia tengok dari jauh jer, tapi dia lah yang paling riuh mengutuk Hal. Aku senyap kan aje, ada jugak aku kasi signal kat David bila teruk sangat dia perli-perli Hal, walaupun secara melawak. Aku tahu perasaan Hal, sure dia malu sebab berak kat katil tuh, dan sebab dia cacat, dia tak mampu even nak membersihkan berak sendiri. Semuanya diharapkan orang yang buat.

Yang aku bengangnya, bila aku cabut taik kering dari bontot dia tuh, menderu taik lain yang keluar. Masa tuh aku dah tak fikir apa dah, apa yang aku tahu, aku kena bersihkan taik yang kat badan Hal tuh.

David ke gym bila semuanya dah selesai, sementara tuh aku sediakan breakfast untuk Hal. Dan masa nak masak air, masa nak taruk honey dalam teh, aku jadi bengang sangat kat Hal sebab dia tegur cara aku on kan stove, then dia suruh aku bersihkan botol honey tuh dengan tisu sedangkan tak ada apa kotornya pun, honey tuh tak meleleh pun. Susah aku nak explain, tapi ada a few instances, benda-benda kecik aje, yang buat aku jadi marah tuh, buat aku jadi bengang. Ada sekali tuh, sampai aku tergelak, then aku geleng kepala, saja jer lah aku geleng kepala lama-lama biar dia tahu yang aku tak puas hati. Then biasalah, aku buat muka serious aje.

Masa menyuapkan dia breakfast, rasa macam meluat sangat aku menengok muka dia tuh. Aku fikir, tadi tuh aku lah yang mengorek taik kat jubur dia, aku lah yang membersihkan dia. Adik dia sendiri tak sanggup nak buat, adik dia sendiri tak nak tolong dia. Itu yang aku rasa macam nak tonyoh kan aje sudu dan garfu kat muka dia, masa aku menyuapkan dia tuh. Sebab itulah, jenis muka tak sedar diri Hal tuh.

Tengah breakfast tuh, dia terasa nak terberak lagi, so dia suruh aku pindahkan dia ke atas toilet bowl. Terberak atas wheel chair dah rupanya, nasib baik kat wheel chair tuh sentiasa ada towel pengalas, untuk waku-waktu terdesak macam tu lah. Sakit perut agaknya Hal tuh, so lepas aku dudukkan dia kat toilet, aku beritahu dia yang jangan dibimbangkan sangat pasal waktu. Sebab itulah, dia, kalau kat toilet aje, asyik-asyik tanya jam pukul berapa. Sebab dia takut nanti kalau David balik dari gym, sure dia nak guna kan bilikair. Punya lah takut/respect sangat dia kat adik dia tuh.

"Don't worry about him, do what you have to do, stay here as long as you want", aku kata gitu. Kasar aje. Kena kasar sikit dengan dia tuh, kalau tidak, banyaklah songehnya. Iyalah kan, kalau tak siap berak dah nak diangkut balik ke wheel chair, nanti aku jugak yang susahnya kan?

Sementara tuh, aku buatlah apa-apa yang patut, vacuuming, cuci sana sini, lap itu ini. Tengah-tengah kerja sorang-sorang tuh, sebab sunyi sepi agaknya, aku jadi macam teremo jugak. Aku terfikir, yang kotornya kerja aku buat. Literally lah kan? Itu yang aku jadi macam sedih sikit tuh. So aku layan lah jugak keemoan aku tuh, sampai airmata aku pun nak keluar. Then aku fikir balik, tak apa lah aku dikasi susah yang macam gini, sebab susah gini aku masih boleh "handle" (so to speak). Kalau dikasi susah yang aku tak boleh handle, hah, itu lagi parah kan? "Fuck it!" Tak boleh layan lah benda-benda dalam fikiran nih, kata aku dalam hati. Lepas tuh, aku jadi ok semula.

Bila David balik dari gym, Hal pun masih belum siap berak. Itupun dah aku buat enema (taruk liquid kat bontot dia), dah kasi dia ubat mudahkan berak jugak. So kitaorang suruh Hal melepak aje lah kat toilet tuh, lunch pun aku yang suapkan dia sesambil dia berak. Dalam 5 jam lebih dia kat dalam bilik air, sampai tak bertenaga langsung dah aku tengok, masa aku nak angkat dia tuh ke wheel chair, sebab aku nak buat catherter, nak urut dia, dan nak pakaikan dia pakaian since diaorang akan ada dua orang guests malam nanti. Kesian pulak aku menengoknya , Hal tuh, he's falling apart.

So tak jadi lah rancangan diaorang untuk ke mall harinih, walaupun semua pakaian Hal dah pun aku sediakan sejak semalam.

Aku blah pukul 5, turun kat 50th Street, jalan-jalan kat situ sekejap. Masih ramai lagi orang rupanya kat Times Square. Pelik aku, dah habis New Year, dah habis dah musim perayaan, baliklah ke kampung memasing patutnya kan? Ini tak, masih lagi nak melepak kat New York, buat menyemak aje diaorang nih. Bosan aku menengoknya. Ekekekekekkee

Ahad

Since Hal pun dah tak sakit perut, kitaorang keluar ke Lord & Taylor kat Garden City, Long Island. Awal pagi dah keluar sebab diaorang cadang nak balik sebelum lunch. Tak beli apa pun, takat meround dua tiga kali kat situ, terus balik. Nasib baik lah David tak jadi nak sambung pergi ke mall lain bila Hal kasi cadangan nak merempit kat tempat lain pulak.

Pukul 1-30 petang kitaorang dah sampai kat Forest Hills, lepas lunch, sementara tunggu Hal berak (2 jam dia kat tandas harinih), aku tengok tv aje lah sebab kitaorang tak jadi nak sama-sama tengok DVD since Hal kat bilikair.

Aku berbelah bagi lagi, samada nak terus balik ke rumah atau nak merempit kat mana-mana sebelum balik. Hari Ahad aje lah hari yang aku rasa free sikit nya sebab aku habis kerja pukul 5 dan masuk kerja balik, pukul 4-30 malam esok, so memang banyak masa lah kan untuk ke mana-mana. Tapi itulah, aku tak tahu nak ke mana, nak tengok wayang, dah malas rasanya, lagipun tak ada wayang yang aku nak tengok sangat pun dah. Nak balik ke rumah, aku akan rasa macam bosan sangatlah hidup aku nih. Iyalah kan, aku kat New York City kan, tak patutlah aku tak pergi ke mana-mana. Bukannya aku duduk kat ceruk kampung sana tuh yang tak ada tempat-tempat menarik untuk aku pergi, kan?

Last-last aku jalan dari 42nd Street, ikut 9th Avenue, sampai ke kawasan Hell's Kitchen, then jalan lagi sampai ke West Chelsea, last sekali aku ambik subway kat Union Square kat 14th Street. At least aku ada jugak jalan-jalan.