Friday, October 19, 2012

Selasa03022009


Semalam aku tak dapat tidur nyenyak. Aku tidur lewat, well after midnight, so nak menidurkan diri dah jadi payah. Tak nak lah pulak aku minum ubat batuk, takut tersasar tidurnya nanti. Then aku terbermimpi pulak, mimpi bodoh aje, mimpi jumpa kawan lama masa sekolah rendah dulu. Terjaga aku dibuatnya, masa tuh dah pukul 3 pagi.

Terus tak boleh tidur dah masa tuh sebab serba salah jadinya, sebab aku nak ke kelas awal sikit sebab nak bayar fees untuk nest session, hari nih last day kalau nak bayar yang dapat diskaun 25% as a returning student, dan bayar awal.

So terpusing-pusing lah aku kat atas katil, saspen, kalau tidur sure lambat bangun. Kalau tak tidur, sure aku akan mengantuk. So fikiran aku terus melayang-layang, daripada ingatkan member yang aku mimpikan tuh, terus aku teringat dan mengimbau balik pada this one guy yang baik sangat dengan aku masa aku sekolah menengah dulu. Korang yang baca blog aku dari awal, (kisah masa aku sekolah dulu) sure ingat pasal brother nih (senior aku) kan, yang kerja kat Petronas Gas.

Aku nih gitu lah, kalau orang baik sangat dengan aku, sampai bila-bila aku akan ingat kat dia. Malam tadi, aku asyik dok fikir yang betapa baik dia dengan aku dulu tuh, sampaikan aku tak dapat fikir apa sebab dia baik sangat dengan aku. Terus aku teringat nak contact dia, siap aku online lagi cari-cari info pasal dia kat web. Dia masih kerja kat Petronas Gas, masih duduk kat Taman Tunku Jaafar, Seremban. Berapa anak dah dia ada sekarang nih, fikir aku gitu.

Then aku terfikir, kalau aku contact dia, nak ke dia percaya cerita aku? Aku ingat lagi, the last time aku jumpa dia, dia macam bitter, cakap sindir-sindir aje. Yer lah, dia tak pergi overseas (macam kawan-kawan dia), buat degree pun secara part time masa kerja. Mampos dia nak percaya kalau aku kata aku sekarang kat New York City, tapi duduk cara haram, kerja pun kerja bodoh-bodoh. Mampos dia nak percaya tuh. So, itu yang buat aku tak jadi nak contact dia di tengah-tengah malam buta tadi tuh.

Macamana pun, he'll forever be my hero, I'm forever indebted to him pasal dia lah satu-satu nya kawan aku dulu tuh. Masa tuh aku tak kisah langsung nak cari kawan lain, sebab aku ada dia sebagai kawan, sebagai guidance. Tapi itu lah kan, it is sad when people you know, become people you knew.It is one of life's tragedies when you meet someone that you know is meant to be friend with you, but due to unexpected circumstances becomes just someone you once knew. And how you used to be able to talk to them for hours about the little nothings in life... and now all you're left with is that aching feeling in your soul.

Ekekekke, terserious pulak aku.

So kaedahnya, sampai Subuh lah aku tak tidur. Lepas Sembahyang, terus mandi etc, then cuba-cuba buat homeworks aku. Tak sempat nak fikir-fikir dah, aku tiru aje lah, cari jawapan kat buku, kat internet. Aku suka cari jalan senang, daripada menyusahkan kepala otak nak fikir-fikir.

Pukul 7 aku dah keluar, awal gila. Turun kat Rockerfeler Center macam biasa, then masuk satu deli nih untuk breakfast. Makan hot oatmeals macam orang lain, kat deli tuh aku tengok, macam-macam oatmeals yang ada, macam-macam jenis toppings pun ada, best rasa nya, macam dah dapat port untuk melepak pagi-pagi di waktu aku ada kelas aje rasanya. Tapi, mahallah pulak, breakfast yang segitu aje dekat sepuluh dollars harganya, aku tak lah pelik sangat sebab deli tuh betul-betul kat sebelah NBC.

Snow mula turun masa aku keluar dari deli tuh, dan masa lalu kat Rockerfeller Center, aku tengok yang Today Show (NBC) tengah buat live broadcast dari luar studio. Ramai orang yang berkerumun nak tengok, nak masuk tv lah gitu. So aku apa lagi, terus aku menyelit kat celah-celah orang ramai. Masa cameraman lalu depan kitaorang, aku tengok dari peti-peti tv yang berlambak kat situ, yang ada muka aku masuk kat tv rancangan harian Today Show tuh. Tertunduk kemaluan aku, orang lain jenis yang bersorak-sorak sambil bawak sepanduk, mesagges yang ditulis kat manila card. Itu semua jenis-jenis yang nak sangat muka masuk tv tuh, geng-geng bebudak muda yang tak dapat masuk American Idols jer gayanya. Ramai jugak tourists dari seluruh America. Ada dalam sepuluh minit aku kat situ, adalah 3 kali kamera tuh lalu ambik gambar kitaorang. Tercapailah cita-cita aku nak tengok live broadcast Today Show tuh (nak masuk tv), walaupun aku tak dapat bersalam dengan Al Rocker yang jadi host.



Aku sampai Instituto Cervantes tuh pukul 9, terus aku ke kelas, aku orang pertama sampai. Then terus pergi bayar fees untuk next session punya kelas, dapatlah 25% discount so aku kena bayar $311 aje (instead of 400 lebih), aku registered jugak untuk online class, another $25 for a session of intensive class yang valid for 5 weeks starting from mid-February. So, kelas aku aku terus bersambung aje lah lepas habis Unit One nih 18th Feb nanti. Sampai 25th March nanti kelas Unit Two aku. Lepas tuh tak tahu lah pulak macamana schedule nya, gayanya Unit Three akan dibuat hari Isnin dan Rabu.

Susah lesson harinih, tercungap-cungap aku bila belajar, agak advance jugak kali nih sampaikan Cikgu tuh berhenti separuh lesson, then ajar lesson lain. Macamana pun aku ada lah dua tiga kali kena puji sebab gunakan words dan sentences yang orang tak tahu, hasil pelajaran yang aku dapat online. Aku kan ker tahu macamana nak dapatkan attentions kan?

Terus aje lah aku ke Forest Hills, then beli tuna sandwich, makan sambil online kat internet cafe, dekat dua jam aku melepak kat situ sementara nak tunggu masuk kerja. Kat luar snow turun. Ini gambar-gambar sepanjang perjalanan aku ke apartment David/King Mongkut. Sebenarnya aku tak expect snow akan turun lebat jugak, ingatkan turun malam, so aku tak prepared sesangat, aku terpakai sneakers yang tapak dia licin tuh. So, terkemut-kemut aku jalan dalam kelicinan snow tuh, mengalahkan keling bunting lagi. So, aku buat pura-pura snap gambar (memang aku ambil gambar pun), tak lah malu sangat sebab jalan perlahan-lahan tuh.











Sekali lagi aku siapkan King Mongkut tuh dengan penuh kasih sayang, bagaikan melentur buluh betung, ekekekeke. Aku nak buat gitu lah, biar akan meresap kat hati aku nih, yang betapa mulia nya kerja aku, menjaga orang cacat, biar aku akan ada peace dengan diri aku sendiri, knowing yang kerja aku tuh mulia. Kalau boleh aku nak lah biar aku macam "dapat pahala" sebab buat kerja-kerja gitu tuh, walaupun I doubt it, sebab aku buat semua tuh tak ikhlas. Oooppssss.

Balik kerja, terus David tanya aku kalau-kalau aku boleh datang kerja di sebelah pagi, second week of March nanti, sebab caregiver yang sebelah pagi tuh nak pergi holiday. King Mongkut tuh kan, dia takut ker dengan aku? Dia tunggu David jugak nak beritahu aku, tak boleh ker dia tanya aku sendiri?

Aku kata lah yang aku boleh datang kerja di sebelah pagi cuma Selasa dan Khamis aku ada kelas. Masalah lah pulak, so aku kasi idea, yang Selasa dan Khamis aku akan datang sebelum pukul 8 pagi, then aku stay for an hour, lepas tuh aku ke kelas Spanish aku, datang balik semula ke apartment diaorang pukul 2 petang, dan kerja sampai malam. Diaorang tak setuju mulanya sebab menyusahkan aku aje yang terpaksa berkejar ke sana ke mari, then aku kata lah yang aku nih simple orangnya, aku boleh breakfast atau lunch sambil berjalan. Bukan macam diaorang, nak makan biskut sekeping pun guna piring.

Tak ada pilihan lain, diaorang pun setuju. Cuma, sementara aku kat kelas, siapa nak jaga King Mongkut? Lima jam dia akan bersendirian. David suruh King Mongkut talipun mak dia (mak tiri David) yang kat Senior care Center tuh, kalau-kalau dia boleh datang for 5 hours Selasa dan Khamis, sepeninggalan aku nanti. Mak King Mongkut setuju. Tak lama lepas tuh kakak King Mongkut talipun, dia pulak tak setuju pasal mak diaorang tuh dah tua, jalan pun guna walker, nak naik ke apartment tu pun kena berpimpin, kang dua-dua pulak yang mati nya, so kansel lah nak suruh mak dia datang.

Aku pelik, apa pasal David tak nak suruh mak dia aje yang tolong sebab itu mak tiri King Mongkut jugak, duduk pun dua blocks away aje, ataupun suruh King Mongkut melepak kat apartment nenek David (nenek tiri King Mongkut jugak kan?), a few blocks away jugak. Entah, Mat Salleh nih lain cara diaorang. Then aku kasi idea, suruh dia pasang iklan kat craigslist.com tapi diaorang tak nak. "That the last thing I want to do Joe", kata David. Aku tanya dia, apa pasal aku dulu diaorang jumpa kat craigslist, nak pulak diaorang contact aku.

So sekarang nih belum selesai lagi lah masalah untuk cari orang yang nak jaga King Mongkut, selama 5 jam pada hari Selasa dan Khamis 2nd week of Feb nanti. Susah-susah, King Mongkut kata yang dia akan lepak kat katil aje lah sorang-sorang.

Lepas dari tuh, bila aku fikir balik, rasa macam tak sangguplah pulak nak kena bangun pagi-pagi, then ke Forest Hills, then bekejar pulak ke Manhattan for my class, then berkejar pulak semula balik ke Forest Hills. All in all, aku akan berada dalam train selama 4 jam. Tak apa lah, dua hari aje kan? Yang 3 hari lagi tuh aku akan kerja dari pukul 8 sampai 8 malam kot, macam dulu tuh.

Balik kerja, biasanya aku terus aje naik F train ke 34th Street, dari situ tukar train, naik N train pulak, tapi tadi tuh aku naik R train, then singgah kat Jackson Heights nak ambik F train dari situ. Saja lah nak memvariasikan cara hidup aku, bosan jugak asyik naik train yang sama hari-hari. Terserempak pulak dengan waiter Cina Malaysia yang kerja kat Redang Island, dia baru balik dari Flushing. Train yang aku naik tuh memang selalunya penuh dengan Cina yang nak ke Chinatown, either yang kat Lower Manhattan atau yang kat Brooklyn.

Sembang-sembang in Malay dengan dia. "Dulu, sudah lama, saya ada kenal satu Melayu, nama dia Fendi, dia pun kerja bodoh-bodoh macam lu", kata mamat tuh.

Ma cibai! Dia kata aku kerja bodoh-bodoh, ekekekeke.