Friday, October 19, 2012

Ahad11012009


Since aku masuk kerja lewat sejam harnih, dan since aku pun terbangun pagi, dan since aku pun dah lama (banyaknya since's) tak breakfast kat luar (asyik-asyik makan oatmeal aje for breakfast), so tadi tuh aku ke Cafe Spanish yang kat subway station tuh. Biasalah, makan western omelette, best makan omelet sama home fries yang panas-panas, di pagi yang sejuk macam tadi tuh.

Dan since aku sampai awal jugak kat Forest Hills, dan since kat luar sejuk, dan since aku tak tahu dan tak ada tempat lain nak dituju, aku mengopi lah pulak lagi sekali kat bakery orang Korea tuh. Sekarang nih, almost setiap hari, kalau aku sampai aje Forest Hills (memang aku sampai awal pun setiap hari), sure aku akan ke bakery tuh, minum teh atau kopi. Sesambil dengar lagu, atau sesambil baca paper.

Another boring day kat apartment David/Hal harinih pasal kitaorang tak ke mana-mana, cuma David yang ke gym, dan aku pun terpaksalah menyiapkan Hal tuh. Lama lah jugak aku kena mengurut dia, sebab dia tertidur (dengar katanya malam semalam dia tak dapat tidur, asyik terjaga aje). Aku tak kisah pun sebab satu tangan aku mengurut dia, satu tangan lagi picit cellphone, aku online.

Dah dua jam lepas tuh, bila dia agak David dah nak balik dari gym, dia suruh aku berhenti urut dia, dia nak lepak kat scooter aje. Aku tau lah dia tuh, dia tak nak David tahu yang dia diurut lama. Aku pulak, tak nak lah nanti David ingatkan aku tak buat apa, kan? So aku terus aje urut Hal sampailah David balik dari gym. Hal tuh gitu lah, kalau boleh dia nak sorokkan kebaikan orang, dan keburukan dia. Kalau dia terberak berterabur tuh for example, dia tak akan cerita kat David, walaupun David tanya (sebab David akan terbau bau clorox yang aku guna untuk membersih lantai/toilet seat kesan taik tuh. Sebab aku akan taruk banyak-banyak, nak kasi David perasan. See, aku lebih terrer, ekekekeke).

Lepas lunch, diaorang melepak kat bilik David, aku kat dapur, tengok tv. Pukul 4 baru buat catherter, sementara nak tunggu pukul 5, kitaorang tengok tv kat dapur.

Plan aku nak tengok wayang, film Defiance (Daniel Craig, Jimmy Bell), another holocaust movie (malas lah aku tengok Valkyrie yang Tom Cruise berlakun tuh) yang jalan ceritanya kisah benar, pasal 3 Jew brothers yang menyelamatkan a few thousands people masa perang World War 1 dulu. Tapi movie tuh start pukul 7, main kat satu panggung aje, kat Midtown, West 54th Street.

So aku ada banyak masa, tak nak lah aku terus ke Manhattan, nanti tak terjadi tengok wayang kalau tak ada apa nak buat. So aku jalan kaki, dari Forest Hills ke Jackson Heights. Ada lah dalam 50 blocks gamaknya ( 7 stations subway yang aku lintas), jauh jugak tuh, sampai keras kaki aku, sampai makin capang telinga aku sebab sejuk. Tapi aku teruskan jugak, sampailah sampai. Dari Jackson Heights baru aku ambik train ke 54th Street.

Besar dan lawa gila panggung tuh, macam panggung The Paris (kat sebelah Plaza Hotel) jugak, ada satu film jer yang dimainkan sehari (sebab cuma ada satu theatre), tak macam panggung-panggung lain yang mainkan banyak filem dalam satu hari. Dan kat dalamnya pulak, besar dan lawa jugak, mengalahkan Broadway theatre lagi, aku rasa ini lah panggung wayang terbesar yang pernah aku tengok, sampaikan sayup aje kalau duduk di belakang tuh. Patutlah kat Ziegfeld Theatre tuh selalu dibuat movie premiere, tayangan perdana gitu, sebab memang kelas tempatnya.