Friday, October 19, 2012

Isnin02022009


Gayanya ada orang nak menyewa kat bilik sebelah bilik aku nih. So, kalau jadi, tak payah pindah lah kitaoang. Pasangan Burma dengar cerita nya, diaorang nak mula masuk bulan depan, kalau jadi. Masalahnya diaorang belum dapat tengok bilik tuh sebab bilik tuh masih penuh dengan barang Mamat Bangla yang dah pindah tuh. Then, tuan rumah aku nak cat semua bilik pulak gayanya, aku disuruh pindah kat bilik sebelah tuh for like 2 weeks (sementara bilik aku dicat) sebelum orang baru masuk. 

Aku tak ke mana-mana pun sebelum pergi kerja tadi, nampak gayanya macam minggu lepas jugaklah aktiviti aku seharian untuk keseluruhan minggu nih. Itulah, aku masih penasaran dengan mencari Spanish lessons untuk didownload dan diuploadkan ke cellphone aku, dah 6GB dah isinya cellphone aku tuh. 

Bosan gayanya hidup aku nih kan? Tapi, yang peliknya, aku tak rasa macam bosan pulak, aku macam rasa tak ada masa je nih sekarang nih. Aku rasa macam ada something to look forward to aje (kecuali bila masa nak masuk kerja) sekarang nih walaupun ada masa tuh aku rasa aku patut keluar bejumpa orang sesikit, cari kawan gitu now that aku dah tak ada kawan langsung dah, what with MamatGQ yang langsung aku tak dengar cerita nya dah. He's always in my thoughts tho'. Siempre, kalau dalam bahasa Spanish. Bila tak berkawan nih, bila kita cuba membusykan diri sendiri, rasa macam too self-centered lah pulak kan? Entahlah, serba-serbi tak kena alam hidup aku nih benarnya. 

Cuaca elok harinih, panas jugak, in the high 50's gitu, rasa menyesal pulak tak keluar ke mana-mana. Tak apa lah, Spring pun dah dekat kan, walaupun esok snow akan turun. 

Aku perasan yang masa kerja tadi, aku cukup beralus masa menyiapkan King Mongkut tuh. Aku memang macam tuh, kadang tuh aku libas-libas, aku hempas-hempas kan aje King Mongkut tuh, kalau masa aku bengang dan geram kat dia. Tapi, ada masanya aku buat elok-elok aje, sampai kadang tuh, sesambil menyiapkan dia tuh, aku terfikir, yang betapa beruntungnya dia dapat aku kerja menjaga dia. Aku sikatkan rambut dia elok-lok (walaupun dia ada beberapa urat aje rambut - Pelik, tapi gini lah hakikatnya. Kalau masa aku tengah bad mood, dan dia suruh aku berus rambut dia sebab nak keluar merempit, aku akan jadi bengang dan selalu fikir yang "dia nih tak sedar diri, tak ada rambut pun tapi nak suruh orang sikatkan kepala dia". Tapi, bila aku mood baik, aku sukarela aje sikat rambut dia tuh, walaupun dia tak suruh, walaupun kitaorang tak ada plan nak ke mana-mana), aku cuci lubang hidung dia dengan q-tip, aku sapu lotion kat badan dia, aku keringkan betul-betul kat pangkal celah kote dia, aku kerobek bontot dia (selak? ekekeke) sebab nak tengok kalau-kalau ada taik yang memunculkan diri, semuanya tuh. Insaf jadinya kadang tuh, sebijik macam menguruskan mayat hidup (nice oxymoron ekekekek) 

Balik kerja, David kata dia tak sihat, migrane, so dia terus masuk tidur. King Mongkut pulak, sebab takut dan respect sangat kat brother dia tuh, dia melepak kat dapur sama aku ajelah sesambil tengok Cash Cab, Two And A Half Men. Talipun disuruh aku matikan, nak buat apa-apa pun suruh aku buat perlahan-lahan, bercakap dengan aku pun berbisik-bisik. Tak nak ada bunyi lah kononnya. Masa tuh aku dah hilang rasa kesiannya kat King Mongkut tuh, timbul lah rasa meluat nya pulak. Iyalah, nak jalan pergi buang sampah, nak jalan kat dalam apartment tu pun kena berjengket-jengket, sedangkan David nun kat bilik dia. 

Balik kerja aku terus turun ke dapur, buat nasik goreng. "Kalo kamu bikin jualan, bisa bangkrut Joe", kata tuan tumah aku bila dia tengok yang nasi goreng aku tuh lebih banyak udang dan sotong daripada nasik nya. Apa, dia ingat aku nih Mamak ker, buat nasi goreng taruk sekor udang aje? Baik tuan rumah nih dengan aku, selalu dia kasi aku makanan, keropok lah, jajan lah, macam-macam. Aku pun baik dengan dia, macam semalam tuh, aku bayar sewa kasi lebih sikit duitnya, aku kasi dia duit untuk beli alat-alat kat dapur sebab aku memang tak penah beli pun. So, kitaorang memang kompak (bahasa Indo), itu yang buat aku malas nak pindah tempat lain tuh.