Friday, October 19, 2012

JumaatSabtuAhad232425012009


Jumaat

Aku dah kata, tiba-tiba semangat aku nak pulun belajar Spanish terus membuak-buak. Pagi tadi, bangun aje tidur terus aku belajar kat online. Ralit jadinya sebab belajar kat online nih ada step by step dia, tak macam belajar kat kelas yang selalu didistract dek students lain yang bengap. Ada dalam dua jam kot aku mentelaah pelajaran, aku salin apa-apa yang patut, cadangnya untuk dibaca/dihafal masa dalam train. Aku nih gitulah, kalau dah bersemangat tuh, aku pulun gila-gila, tamak gitu.

Lepas breakfast, sebab harinih Jumaat, aku mandi dan terus keluar ke Chinatown. Saja aje lah jalan-jalan tengok orang shopping di hari-hari terakhir sebelum Chinese New year. Banyak orang jual bunga sama tebu, hampir aku terbeli a few batangs tebu tadi tuh, nasib baiklah aku nak ke masjid. Lepas Sembahyang, aku terus aje balik ke rumah, syukur sebab aku tak ada terbeli apa-apa pun di sepanjang jalan tuh. Lepas lunch terus bergerak ke Forest Hills. 

David tak kerja harinih, so dia ada di rumah masa aku sampai. Dia beritahu yang kitaorang dijemput nenek dia untuk dinner kat apartment diaorang. So cepat-cepat aku buat catherter kat Hal, tak urut dia pun sebab nak kena ada kat apartment nenek David sebelum 5-30 malam. Nasib baiklah tak ada orang lain yang dijemput sama, kecuali mak David (mak tiri Hal). 

Dinner nya pukul 6-30 malam, so sementara tuh diaorang sembang-sembang aje lah, macam biasa, semuanya dengar cerita nenek David, cerita pasal holocaust dulu lah, apa lagi. Sedap masakannya siRoslyn tuh, orang gaji nenek David (minah Brazil), baked salmon sama baked keledek. Ada lah sayur-sayur celur yang lain tapi aku bantai makan salmon sama keledek tuh aje. 

Betul rupanya kata David (yang selama ini aku tak perasan) yang mak dia kuat kentut. Lebih selalu kentut dari David yang selalu kentut tuh. Sebab emak dia duduk sebelah aku masa dinner, dan dia selalu ke sana sini, aku terperasan yang dia selalu kentut. Mulanya aku tak percaya, tapi bila selalu sangat bunyi yang sama keluar, tiap kali dia bangun, baru lah aku percaya yang memang mak dia tuh kaki kentut. Nasib baiklah kentut yang sopan, yang tak kuat sangat bunyinya, dan tak ada bau pun. Tak macam kentut David tuh, yang dah lah kuat dan bersahut-sahutan, bau nya apa tah lagi lah kan? Seriously, diaorang nih selalu sangat kentut di khalayak ramai. 

Sabtu

Aku tak breakfast kat rumah, aku minum pagi kat bakery orang Korea kat Forest Hills. Aku sampai sana sejam lebih awal, so sesambil breakfast, sesambil baca paper, sesambil online guna cellphone.

Sampai aje kat apartment diaorang, terus menyiapkan Hal (King Mongkut tuh) sebab kitaorang nak ke Target, diaorang nak shopping barang-barang keperluan harian. Sejuk harini nih, itu yang Hal nampak mata jer tuh aku siapkan, masa dalam kereta aku tak tanggalkan pun topi, gloves, scarf dia, biar padan muka dia panas. Memang leceh sebab nanti dah sampai Target, nak kena pakaikan dia semua tuh pulak, kat dalam Target, nak tanggalkan semuanya, dan masa nak masuk kereta masa nak balik, kena sarungkan balik semua tuh.

Dalam dua jam lebih kitaorang kat Target, aku macam mengantuk aje, sampaikan David terperasan. Bosan benarnya sebab diaorang tuh, nak beli ubat gigi pun sampai dua tiga kali pusing aisle, nak cari yang murah. Aku kasi suggestion balik aje lunch kat apartment, tapi Hal nak ke mall yang lagi satu, nak lunch kat situ. Terpaksalah ikut kehendak dia, walaupun David sama aku berat jugak nak ke mall tuh sebab tak ada apa sangat pun, banyak stores dan kedai kat mall tuh yang dah tutup, yang bengkerap.

Sampai apartment diaorang dah dekat pukul 4, terus aje lah aku menyiapkan Hal, buat catherter etc, lepas tuh baru tolong David mengemaskan barang-barang yang terpaksa 3 kali kitaorang usung naik dari parking lot.

Walaupun Saturday night, tapi aku tak ke mana-mana pun lepas balik kerja. Sejuk satu hal, malas pun satu hal jugak. So terus aje lah aku balik, lepas Isyak, pukul 8 lebih sikit aku dah tidur.

Ahad

Aku breakfast hot cakes kat McDonald's pagi nih, sebab lama dah tak ke sana. Sunyi sepi tempat tuh, biasanya kalau pagi weekend-weekend gini penuh sesak dengan orang. Sebab sejuk ker sebab ekonomi teruk?

David pergi gym dan sementara menunggu Hal berak (seriously, sejak menjaga hal berak nih kan, ada aku terfikir yang suatu masa nanti, entah-entah aku jadi Tukang jaga Tandas, atau yang lebih kelas sikit, jadi janitor), aku cuci apartment, vacuum semua etc. Aku suruh Hal berak puas-puas sebab aku nak tengok Titanic kat tv, hehehhee. Tapi Hal tuh memang busuk hati, dia suruh aku siapkan dia cepat-cepat, sebab dia nak suruh aku urut dia lah pulak.

Lepas lunch, diaorang ajak tengok dvd filem Kung Fu Hustle (Stephen Chow) yang diaorang kata itu one of their all-time favorites. Tak sampai dua tiga minit aku tengok, aku dah tahu aku tak suka film tuh, film bodoh sangat bagi aku. Diaorang pelik apa pasal aku tak suka film tuh (aku tak lah kata aku tak suka cuma aku kata film tuh ok aje), dan aku pelik apa pasal diaorang suka sangat film bodoh yang tak masuk akal tuh. Siap aku tak percaya bila diaorang kata film tuh film kedua terbest kat Hong Kong, selepas Titanic. Tersengguk-sengguk aku sementara menunggu film tuh habis.

Again, aku tak ke mana-mana pun lepas habis kerja. Sejuk dan malas nak merempit. Tak tahu apa nak jadi dengan aku nih tapi, lepas Isyak, belum pukul 8 malam pun, aku dah tidur. Tak padam lampu, tak gosok gigi pun. Mintak-mintak minggu depan aku akan berubah sikitlah, parah otak aku nih bila memikirkan yang aku jadi malas nak ke mana-mana. Aku ingat, masa aku duduk Bangsar dulu, aku selamba aje kalau tak ke mana-mana, aku lebih suka melepak kat apartment aje. Tapi, kat New York nih, aku jadi risau kalau aku tak ke mana-mana, aku jadi kusut bila memikirkannya. Pelik, aku nih berkelakuan reverse pulak. Macam Benjamin Button pulak jadinya ekekekekeke.