Tuesday, October 16, 2012

Ahad07092008


Nasib baik hari ini cuaca elok, so David/Hal ajak keluar round-round. Tapi sebelum tuh diaorang nak ke rumah Laura (kakak tiri Hal) pasal nak ambik barang-barang. Mak Hal (mak tiri David) dah jual rumah dia (sejak dia duduk kat assisted-living care) so banyaklah barang-barang yang nak diambil. Lepas pada tuh barulah kitaorang akan ke mall, cadangnya macam tuh. 

Tapi, bila sampai aje kat rumah tuh, lama pulak David nak memilih barang yang nak diambil, lama pulak dia nak pack semua tuh, dia sorang aje, aku sama Hal tunggu kat dalam kereta. Adalah dua jam lebih macam tuh, sampaikan tertidur aku menunggunya. 

Last-last, by the time siap semuanya, dan kereta pun penuh sarat dengan junk-junk, diaorang buat keputusan nak terus balik aje lah. Banyak barang antik nya, so macam tak selamat aje kalau tinggalkan kereta tuh nanti kat mall punya parking lot. 

Entah macamana, sebab bosan sangat, aku mintak balik kerja awal sikit harinih. Awal sejam. Biasanya kalau Ahad, aku habis kerja pukul 5 tapi tadi aku mintak balik pukul 4. So minggu nih aku kurang 2 jam lah kerjanya, sebab semalam dah sejam awal aku balik. 

Aku nak merempit sebenarnya, dah lama tak ke mana-mana masa weekend. First aku nak pergi tengok wayang, then nak pergi Central Park West, nak berbuka. Jauh tuh dari satu tempat ke satu tempat. Aku nak tengok film British (Scotish sebenarnya) yang baru keluar nih, Mister Foe tajuk dia. Kat UK, tajuk film nih Hallam Foe. 

Film tuh main kat Angelika Film Center kat daerah-daerah SoHo, so memang trendy lah tempatnya. Yang penontonnya pulak, classy punya orang lah. Aku, walaupun tak nampak classy tapi deep down aku tahu aku classy jugak, kan? Terus aku tersuka lepak kat panggung tuh, rasa macam kelas gitu. Kat panggung lain tak ada pun rasa macam tuh, tak ada rasa macam bangga gitu tuh. Mamposlah, ada kelas-kelas nya panggung wayang kat New York nih. 

Ini sinopsis ringkas film tuh, yang aku copy paste aje: 

With Hallam Foe, British director Peter MacKenzie and scripter Ed Whitmore adapt the 2002 novel of the same name, a quirky, bittersweet, coming-of-age psychodrama by Peter Jinks. The titular character is the 17-year-old son (Jamie Bell of Billie Elliot) of a wealthy Scottish businessman (CiarĂ¡n Hinds). Still rattled by the death of his mom (who drowned in a nearby loch), Hallam retreats into a deep-seated fantasy world. He harbors amorous feelings for his new stepmother, Verity (Claire Forlani), until he gradually concludes that she murdered his biological mother. 

Hallam nonetheless lets himself be seduced into an affair with Verity, and is so repulsed by this transpiration that he flees to Edinburgh. His life turns a corner, however, when he spots -- and instantly becomes infatuated with -- Kate (Sophia Myles), a local girl who bears an uncanny resemblance to his mother. After he talks her into giving him a routine job in the kitchen of the hotel that she manages, they become romantically involved, ever so gradually, which spells trouble for Hallam's emotional state by thoroughly overwhelming and confusing him -- and deeper trouble still when Kate's married lover (Jamie Sives) discovers that Hallam has been spying diligently on Kate from his perch in a nearby bell tower.

Best ceritanya, lagu-lagu pun best, teringat kat Edinburgh sama Glasgow aje aku kerjanya sebab banyak tempat-tempat familiar yang aku boleh nampak, especially kat Edinburgh. Aku suka film nih walaupun mula tuh macam boring aje. Cuma satu ajelah, British film nih, kalau sex scenes tuh, detail dan terlalu grafik sangat. Sampai malu aku nak tengok, bulan Puasa pulak tuh kan? Itu yang tengok sambil tutup mata tuh ekekekekek

Habis aje wayang, terus berkejar aku ambil subway nak ke Uptown, nak ke Penang Restaurant yang kat Columbus/Amsterdam Ave kat belah Central Park West tuh. Aku tau memang jauh jugak tempat tuh tapi aku rasa macam bersalah aje sebab dah dua tiga minggu tak ke sana. Dulu kan ker aku ada janji dengan Manager Mat Salleh tuh yang aku nak datang makan dalam sekali seminggu gitu?

Morgan, manager tuh, tak kerja hari nih rupanya, so Mat Salleh sama Minah Salleh lain yang layan aku. Tak sibuk pun restoran tuh, so aku tak ada lah tergesa-gesa sangat. Aku order seafood mee curry, punyalah peritnya nak tunggu waktu berbuka sebab waitress tuh asyik tanya aku, apa pasal aku tak makan. Malaslah aku explain kat dia yang aku tunggu waktu berbuka. 

Tak lalu aku makan, pasal apa tah. Makan dua tiga sudu aje dah rasa kenyang. Lemak sangat kot? Aku, sejak tua-tua nih, macam takut jer nak makan benda lemak-lemak nih. Nak suruh waitress tuh tapau, malu lah pulak, macam orang kampung sangat gayanya, makan tak habis, bawak balik. Itu cara orang kedekut tuh, cara orang miskin. Kan ker area tuh area orang kaya? Aku kena buat cara orang kaya sikit kan? 

Sebab nak kejar Maghrib, cepat-cepat aku blah, on the way ke subway station baru aku menyesal datang makan situ. Dah lah makan sikit, tergesa-gesa pulak, mahal pulak tuh. Harga makanan dan teh ais, $16-80, tapi aku kasi $ 22, lima dollar lebih aku kasi tips. Baik aku kan?