Tuesday, October 16, 2012

Ahad14092008


David ke gym di sebelah pagi so sementara tuh aku kena siapkan kerja yang sepatutnya aku buat semalam, vacuming, kerja-kerja gitu lah. Aku buat tuh sementara tunggu Hal berak. Dia nih, kalau nak ke mana-mana, kena pastikan yang dia berak dulu. Macam budak-budak, kan? Iyalah, buatnya dia nak terberak kat tengah jalan? Lagipun, sejak Hal nih ambik new medication, dia selalu macam sakit perut gitu, tiap-tiap hari terberak kat wheelchair. Taik orang yang banyak makan ubat nih kan, bau dia semerbak.

Minggu lepas, setiap kali aku datang kerja, ada aje habuan yang menunggu aku. Dia terberak kat wheelchair tu lah. Aku bengang jugak sebab caregiver yang shift pagi, apa pasal dia takmake sure yang Hal berak puas-puas? Ker saja jer dia nak kasi aku bengang? 

Dua tiga hari lepas, aku buat dajal, ekekekek. Masa aku nak angkat Hal ke katil, sebab nak urut dia, aku rasa macam ada bau busuk. Sah lah dia terberak kat wheelchair lagi nih, kata aku dalam hati. Tak. Dia tak terberak tapi, masa aku balikkan badan dia sebab nak buat catherter, aku nampak taik macam nak tersembul dari bontot dia. Ekekekeke. Taik keras, takat kepala taik yang aku nampak. 

Mulanya aku nak beritahu dia, then nak bersihkan lah apa yang patut. Tapi masa tu lah pulak mak dia talipun, then tengah bercakap kat phone tuh, suruh aku pergi ambik cellphone dia sebab dia nak buat another call. Dia nih kan, yang selalu buat aku bengang itu lah, nak buat satu benda tuh tak menyempat-nyempat. Kadang tuh tengah aku buat satu benda, disuruh buat benda lain. Lama dah dulu aku sound kat dia tapi dia kata dia buat gitu sebab takut lupa. 

So, aku fikir-fikir, aku survey-survey kedudukan taik tuh, banyaklah kerjanya nanti kalau taik yang malu-malu nak keluar nih. Aku kena punggah Hal ke bilik air, then lepas dia berak, kena hangkut dia ke katil lagi sekali sebab nak buat catherter tuh. Banyak kerja tuh, buatnya taik dia tak nak keluar? Sure dia suruh aku pakaikan dia glove, pas tuh dia korek bontot, kasi taik keluar. Dah lah tangan dia tuh menggeletar-geletar, selalu taik-maik tuh terselek kat toilet seat. Kena lah pulak aku bersihkan bilik air, sedangkan David akan balik any moment aje. 

So, aku buat tak nampak aje lah kepala taik yang mengintai aku dari bontot Hal tuh. Aku siapkan dia cepat-cepat, aku taruk bedak banyak-banyak masa pakaikan diaper dia tuh, aku semburkan banyak-banyak winyak wangi, especially kat bontot dia. Kalau dia terberak masa David dah balik nanti pun tak apa lah sebab at least David akan tahu yang teruk jugak kerja aku mengawas Hal berak. Sebab Hal nih, dia selalu tipu David, kalau dia berak berecer (spelling betul ker nih? Ala, yang berak setitik-setitik dan bertaburan merata tuh) tak pernah dia nak mengaku. David boleh agak, kalau kuat bau bleach atau Lysol kat tandas, sure lah maknanya Hal ada buat duty. 

Ya ampuuunnnn, termelarat jauh aku nih. Itulah, korang komplen kalau aku tulis panjang-panjang cerita pasal MamatGQ. Nih aku kasi tulis panjang-panjang cerita pasal Hal pulak, baru lah adil kan? Tapi, kalau cerita pasal Hal nih, cerita tak senonoh aje lah, semua cerita-cerita yang berbau taik ekekekekee 

----------------------------------- 

Pukul 1 kitaorang ke rumah nenek David/Hal, just a few blocks away jauhnya. Dua jam kitaorang kat situ, sambil dengar nenek tuh bercerita. For a 105 years old, memang hebat nenek tuh, tak henti-henti dia bercerita. Sampaikan tersengguk-sengguk aku kat meja sebab diaorang sembang over lunch. Aku noticed yang nenek tuh dah semakin kurang pendengaran/penglihatan sejak kali terakhir kitaorang melawat dia, beberapa minggu lepas. 

Aku balik kerja ngam-ngam pukul 5, balik dari rumah nenek tuh pukul 3, so just nice lah untuk menyiapkan Hal,etc. 

Sampai kat Prospect Park pukul 6 lebih, walaupun cuma 45 minit lagi nak berbuka, aku ikut jugak Berto sama kawan dia main badminton kat church hall kat sebelah apartment dia tuh. Aku berbuka dengan granola bar jugak harinih, balik kejap ke apartment Berto sebab nak Maghrib. Aku tipu dia, kata aku nak terberak, diaorang rancak main badminton. 

Timing aku memang baik, sampai aje kat Masjid Bay Ridge, Isyak pun masuk, then aku ikut Tarawikh,8 rakaat jer. On the way balik ke rumah, tersinggah lah pulak kat satu kedai nih, yang kalau kat Malaysia, macam supermarket. Aku suka masuk kedai-kedai gitu yang banyak kat area aku duduk nih, sebab macam-macam benda ada dijual. Selalunya aku akan beli benda yang aku tak ada hajat nak beli pun. 

Cina tokay kedai tuh, orang Cina nih tau aje lah kan, semua benda yang boleh dijual, nak dijualnya. Mengalahkan ebay.com lagi. 

"How much is that fish?", aku terdengar this one amigo tanya cashier tuh, masa aku nak bayar tah apa-apa barang yang aku terambil. Aku tengok, ada dijual ikan, sekor jer, ditaruk dalam botol kecik aje. Tak jadi amigo tuh beli bila amoi tuh kata harga ikan tuh $9-50.

"I want that fish", terus aku cakap gitu kat amoi tuh. 

Kena lah pulak cari bekas nak taruk ikan tuh kan? Tak kan bela nak taruk dalam gelas? Atau cawan. Atau mangkuk. So aku ambik this one big vase, yang macam tempayan Aladdin tuh. [Eh betul ker nih, aku pakai tarah jer nih kata macam tempayan Aladdin, nampak macam lawa jadinya ayat aku ekekekeke]Satu hal lah pulak nanti tuh, puas lah nak mengusung vase tuh balik ke rumah. Tak apa, malam hari, apa nak malu. 

Masa nak bayar, tertengok pulak pokok bunga hidup yang ada bertitiran kat display. Terus aku terambil pokok buluh Money Tree namanya, yang orang Cina suka buat perhiasan tuh. Beli benda-benda bodoh gitu, habis lah jugak dalam 50 dollar. Aku nih sokmo gitu, masa cashier nak ring up harga barang, selalu aku ingatkan diaorang salah kira sedangkan aku sebenarnya yang salah pengiraan, ambil barang ikut sedap aje, masa nak bayar baru lah menyesal. 

Macamana pun aku rasa macam happy aje sebab aku dah buat something yang berlainan. Sapa sangka orang macam aku nih nak bela ikan, nak beli pokok buluh. Jugak aku puas hati sebab aku dah menghijrahkan ikan tuh dari dunia yang teramat sempit ke dunia yang lebih besar dan selamat. Cuma aku harap janganlah cepat mati nya ikan tuh. 

Pokok buluh tu pulak, harap-harap cepatlah membesar, so that Raya tahun depan dapatlah aku melemang, tak payah lah nak masuk hutan cari buluh, kan? Jugak, bolehlah aku masak sayur lemak rebung nanti tuh, ekekekekeke 

Ish, entah lah aku nih, orang lain tuh makin tua makin berperangai tua. Aku? Makin tua makin berperangai budak-budak.[ *Mode insaf, sambil menaip blog nih pun macam duduk antara dua sujud*]