Tuesday, October 16, 2012

Selasa02092008


Berto ada sms aku awal pagi, ajak datang main badminton, now that he's back in town. Masa tuh aku tengah bersiap sebab nak ke apartment MamatGQ. Bodoh jer aku sebab tak bangun Sahur. Aku dah sedar masa alarm bunyi pukul 4 tapi aku saja-saja lelapkan mata sebab, "ala, banyak masa lagi nih". Sedar-sedar masa azan sebab laptop aku ada azan punya program, tiap kali masuk waktu, akan ada azan. Sayu jer aku tengok makanan yang tak boleh dimakan dah tuh. Sayu aje aku tengok cranberry juice yang merah menyala macam lipstik janda berhias tuh. Itulah, semalam aku makan NightQuils tuh, tu pasal tidur lena tuh sampai tak nak bangun Sahur. 

Aku dah agak yang MamatGQ keluar kerja pagi sikit, sebab semalam cuti. Memang biasanya dia gitu, kalau semalamnya cuti, atau weekends, esoknya dia pergi kerja awal. 

"Joe, Sorry, I missed you again. I had to go to work early. Hope you are good blah blah blah......" aku baca note yang dia tinggalkan untuk aku. Dia underlined a few perkataan, missed, good, and a few others tuh. Dia tinggalkan duit lebih sikit untuk beli barang, jugak untuk aku. 

Terus aku rasa macam tak best aje sebab aku betul-betul looking forward nak sembang-sembang dengan dia, dah 2 minggu tak jumpa kawan aku tuh, apa khabar dia kan? Oooo, nak tahu khabar dia, baik aku check diary dia kan? Sebagai seoarang Personal Assistant yang berwibawa, aku boleh agak yang akan ada entry baru kat diary dia. Entry tuh dia tulis semalam. 

Dear Journal, 
As I sit here alone, watching the world goes by.... Sometimes when I think of her...... semua ayat-ayat dia yang mula-mula tuh semuanya berbaur cintan. Then dia cerita pasal his trip to Israel, yang dia kata sungguh menyiksakan sebab not enough hours in a day. Melarat-laratlah sampai dia kata kadang tuh dia rasa nak berhenti kerja aje. 

Then dia cerita pasal dia yang semakin kuat merokok dan ambik drug. Jugak semakin kuat minum. (Memang pun, sedari dulu aku perasan yang setiap kali aku datang apartment dia, berdozen-dozen botol wine, beer, botol kosong. Yang aku ingatkan sure kawan-kawan dia selalu datang malam-malam) Dia kata yang dia tahu semuanya tuh bahaya bagi dia (since dia nih HIV + kan?) tapi semuanya tuh macam escapism, this is what they call death in small doses, macam yang dia tulis tuh. 

Aku tak tahu apa pasal aku jadi sedih bila baca diary dia tuh. Patutnya aku tak payah ambik tahu lah kan, dia punya lifestyle gitu. Tapi, in all honestly lah aku cakap, sebab aku rasa aku macam connected aje dengan dia, itu pasal aku rasa sedih. Rasa macam tak best aje. 

He ended his entry macam nih: 

As I lie here, listening to Rob Thomas' Ever The Same, I'm free. Yet contained to this desolant place.I'm dying.I'm falling apart, pieces to pieces.My heart aches.......

We were drawn from the weeds
We were brave like soldiers
Falling down under the pale of moonlight
You were holding to me
Like a someone broken
And I couldn't tell you but I'm telling you now

Just let me hold you while you're falling apart
Just let me hold you and we'll both fall down

Fall on me
Tell me everything you want me to be
Forever with you forever in me
Ever the same

We would stand in the wind
We were free like water
Flowing down
Under the warmth of the sun
Now it's cold and we're scared
And we've both been shaken
Hey, look at us
Man, this doesn't need to be the end

Just let me hold you while you're falling apart
Just let me hold you and we'll both fall down

Fall on me tell me everything you want me to be
Forever with you
Forever in me
Ever the same
Call on me
I'll be there for you and you'll be there for me
Forever it's you
Forever in me
Ever the same

You may need me there
To carry all your weight
But you're no burden I assure
You tide me over
With a warmth I'll not forget
But I can only give you love

Fall on me tell me everything you want me to be
Forever with you
Forever in me
Ever the same
Call on me
I'll be there for you and you'll be there for me
Forever it's you
Forever in me
Ever the same

Forever with you
Forever in me
Ever the same 

Shit, dia lagi pandai tulis diary daripada aku kan? Ekekekeke

Walaupun aku ada banyak masa tapi aku macam tak tahu apa to be done first. Aku tengok, banyak pakaian yang nak dilaundry, banyak yang kena dihantar ke dry cleaner. Gitulah, kalau mood dah tak ada tuh, semua yang nak dibuat tak reti nak dibuat. Aku tengok jam, biasanya kalau time-time gini aku masih dok sembang dengan MamatGQ tuh, so itu yang buat masa aku habis gitu aje without doing apa-apa. Aku nih gitulah, nampak sangat orang yang kekurangan kasih sayang, kan? Bila ada orang yang baik dengan aku, aku selalu dok teringat-ingat. 

Aku start kan dishwasher, aku pergi hantar dry cleaning, then aku ke basement untuk buat laundry. Biasanya aku tak ada lah check sangat isi pocket seluar MamatGQ tuh, aku ramas-ramas aje biasanya takut kalau-kalau ada benda tertinggal. Alah, lelaki memang gitu, selalu tertinggal benda kat dalam pocket seluar. Tapi sebab banyak pakaian dia, dan kat laundry room tu pun ada dua orang lain, sebab nak tunjukkan yang aku nih buat kerja tuh rapi, so aku check satu-satu pocket seluar/jeans MamatGQ tuh. 

Dulu-dulu pernah aku terjumpa notes, chewing gum, benda-benda bodoh gitu. Tapi tadi, masa nak masukkan seluar-seluar (see, aku punyalah beralusnya buat kerja, seluar sama seluar, baju sama baju, yang aku masukkan ke dalam washer. Tak boleh dicampuradukkan basuh seluar sama baju) dia ke washer tuh, aku macam terperasan yang seluar dia yang satu tuh pocket dia agak kembung, macam ada isi. Bila aku seluk pocket tuh, betul pun, ada segumpal benda yang bila aku keluarkan, rupanya segumpal duit Israel. Dan sekeping credit card. Terus aku masukkan dalam pocket jeans aku, aku buat selamba aje sambil geleng-geleng kepala. 

Aku terus balik ke apartment MamatGQ, on kan laptop, bila aku check kat Google, 1 Shekel=USD 5.55, so aku kira kepingan duit tuh. Ada 18 keping semuanya, so, 5.55 x 18 keping x 20 Shekel = dekat dua ribu dollars. Bersyukur aku sebab aku check pocket seluar dia tadi tuh, kalau tidak, sure hangus USD 2000. Aku letakkan duit tuh kat meja MamatGQ, sama dengan note yang dia tinggalkan kat aku tadi tuh. Sure MamatGQ akan respect gila kat aku nanti nih, kata aku dalam hati. 

Bila semuanya dah selesai, baru lah aku concentrate bersihkan lantai. Aku buat style dulu tuh, mulanya aku sapu dengan cuka + hot water. Dah kering, baru aku semprutkan (bahasa Indo nih semprut nih, spray maksud dia) wood polish, sampai habis sebotol tuh. 

Dah tuh baru aku terperasan yang banyak benda lain yang aku belum bersihkan, bilik air, sapu habuk, semuanya belum aku buat. Sedangkan masa tuh dah pukul 12, aku cadangnya nak ada kat Forest Hills dalam pukul 1. Dalam tengah kalut buat kerja tuh, adalah buku terjatuh, hempap pulak kat satu vase kecik nih, jatuh kat lantai. Pecah! Pundeks tul! Alaaaaaa, hilang lah points aku nanti nih kalau MamatGQ tau, aku marah kat diri aku sendiri sebab tadi tuh masa banyak masa aku tak nak buat semuanya tuh. Bila masa dah tak banyak masa, baru lah kelam kabut nak buat semuanya. Itu yang tunggang langgang semua tuh. Macamana pun, aku lekatkan balik vase tuh, harap-harap MamatGQ tak perasan lah yang vase tuh pecah. 

Dekat pukul 2 aku sampai kat Forest Hills, terus ke library. Buat blog entry yang kat bawah tuh, then merayau gitu-gitu lah online. Sampai kat apartment block tuh, aku tengok yang jadi doorman nya orang lain. Biasanya John yang kerja shift tuh. So aku tanya Willie, doorman tuh. 

"John's no longer here, he was fired yesterday", kata dia. 

Aku tak tanya lah sebab apa, cuma aku terkejut aje. Aku pun nak beritahu John yang David macam tak setuju kalau aku kerja di apartment NenekTua tuh pasal sure aku akan keletihan, dah lah aku kerja hari seminggu. 

Malamnya bila David balik kerja, barulah kitaorang dapat tahu yang John di-fired pasal dia selalu merokok dan selalu guna cellphone masa kerja. Kerja sebagai doorman, kena sentiasa ada di depan pintu. John selalu hilang gitu, selalu melepak kat luar. Minggu lepas dah lah Mike dibuang kerja (Mamat yang suka bawak mulut tuh) pasal curi duit orang yang datang kerja kat apartment tuh.