Tuesday, October 16, 2012

Jumaat10102008


Dear Diary, 

harini, seharian, aku rasa macam down lah pulak. Down-down gitu jer lah, tak ada lah sampai meroyan-royan gitu. Sebab utama, harinih Jumaat, memang Jumaat aku selalu down pasal weekend dah sampai, aku tak suka weekends, sebab kerja full time. Yang buat aku lagi down tuh sebab Monday nanti semua orang cuti Columbus Day, sedangkan aku kerja. Itu yang buat aku bengang aje tuh. 

MamatGQ, punyalah happy dia hari nih tadi tuh sepanjang aku ada kat apartment dia sebelum dia pergi kerja. Dia happy sebab dia akan ada guest hujung minggu nih. Aku agak, sure awek dia yang kat Canada tuh nak datang sebab dia ada sound yang dia kena beli bunga, nak kasi apartment bersih etc, semuanya tuh. Aku tak tanya banyak pun, dia aje yang cerita semuanya tuh, so basically dia looks forward to this weekend lah. Lagi satu, dia kata yang minggu depan dia ada photo shoot session, dia nak masuk magazine Time Out New York. Aku rasa down nih Dear Diary, so malaslah aku tulis panjang lebar apa yang aku sembang dengan MamatGQ harini nih.

Pelik jugak aku, dulu kalau dia down, susah hati, aku pun jadi down dan susah hati jugak. Tapi ini dia happy gila, aku pulak yang susah hati. Bukan susah hati apa, aku macam jeles gitu. Jeles yang dia dapat happy-happy di weekend yang panjang nih. Aku pun jeles dengan David yang sejak semalam lagi, sampailah Isnin nih, off nya. 

Lagi satu yang buat aku macam down aje, pasal ada benda kat apartment MamatGQ tuh hilang, dan cabinet doors dia kotor. Dia tanya aku apa pasal boleh jadi gitu, kitaorang buat kesimpulan yang plumbers yang datang ituhari yang buat hal. Yang aku tak berapa syok nya, sebab dia tanya aku, macam lah dia tak percaya aku. Bila aku kata aku tak tahu, barulah dia kata yang sure plumbers yang datang ituhari yang punya angkara. 

Lagi satu, aku tengok, MamatGQ buat list apa-apa yang dia nak suruh aku buat. Memang lah dia pelupa, itu pasal dia buat gitu tuh, tapi bila aku baca list tuh, aku rasa macam tak best aje sebab aku tahu apa yang aku kena buat, without him having to list down semuanya tuh. 

Memanglah semua tuh benda-benda kecik aje tapi kecik-kecik, kalau banyak, jadi down jugak aku dibuatnya. Aku nih kan ker jenis yang nak semuanya senang, nak semuanya perfect. 

Masa aku kerja tuh, ada jugak aku terfikir yang aku nih macam buang masa dan kederat aje kadang tuh, sebab more often than not aku nih buat something tuh, benda-benda baik especially, lebih-lebih sangat, overboard gitu. Last-last aku rasa letih gitu aje. Bukan lah MamatGQ tak appreciate, tapi manusia nih kadang tuh bila dia happy, dia boleh terlupa dengan benda yang menyumbang ke arah kehappyan dia tuh. Tah apa-apa aku cakap nih tapi point nya, aku macam jeles aje tengok dia akan happy, at least untuk this long weekend. 

Masa aku kat laundry room, aku ada terbersembang dengan this guy yang duduk apartment tuh jugak, mamat dari Guyana. Dia tak mengaku dia nih DKK (Darah Keturunan Keling), sedangkan aku tahu, most of Guyanans tuh asal usulnya dari India. Jugak dia punya rupa tuh ada banyak ke arah kekelingan nya. Aku dengar ajelah cerita dia, kerja kat mana, apa dia buat masa cuti etc. Again, dengan gaya dan cara dia cakap tuh aku boleh tahu dia cuba nak auta aku, kata yang dia tak reti cakap India. Macamana pun syok jugaklah sembang dengan dia, at least aku dapat kenal sorang lagi member, dia siap ajak aku lepak kat apartment dia lagi, dia menyewa dengan another Guyanan, perempuan. 

Aku ada cadang nak ke apartment Mamat tuh sebab ada dua tiga kali dia pelawa aku tapi sebab aku nak buat kerja, tak jadi lah. Dari apartment MamatGQ tuh aku boleh dengar bunyi music/lagu Hindustan dari bilik mamat Guyana tuh. Katanya tak reti cakap Keling, kan? 

Aku ke Jackson Heights untuk Sembahyang Jumaat, lepas tuh aku tak ke internet cafe macam selalu, instead aku terus aje ke Forest Hills. Lama jugak aku melepak kat Secret Garden tuh, saja jer lah, nak melayanan kedownan aku tuh. Fuck! Orang lain happy-happy, aku jugak yang kena kerja nih, kata aku dalam hati. 

David balik lewat hari nih sebab dia keluar minum sama member-member dia so tinggal aku sama Hal aje lah. Dah nak mengamuk jugak aku mulanya bila Hal mintak aku tunggu sampai David balik (dalam pukul 9-30 malam gitu) sedangkan aku habis kerja pukul 8-30 malam. Agaknya Hal terperasan aku moncong aje, akhirnya dia suruh aku balik macam biasa lah, pukul lapan setengah. 

Esok Sabtu, walaupun aku kena kerja dari pagi, tapi aku cuba sedapkan hati aku, yang esok aku akan jumpa Bob sama Aifa, sama kawan diaorang dari Qatar, diaorang nak datang New York jalan-jalan. 

My day ended on a happy note jugak bila aku balik rumah, ada lagi satu kad dari Pejabat Pos, ada parcel untuk aku. Since esok aku kerja dari pagi, dan Isnin pulak diaorang cuti, dan Selasa pulak aku kerja pagi (kat apartment MamatGQ), makna nya Rabu aje lah aku boleh pergi ambik parcel tuh. Parcel kriman sapa lah tuh? 

Excited aku jadi nya.