Tuesday, October 16, 2012

Isnin15092008


Biasalah, hari baru minggu baru selalunya aku buat style baru, yang lain dari minggu lepas. Kalau minggu lepas aku banyak melepak kat rumah aje, minggu ini aku nak banyak keluar lah pulak. Melepak kat luar. Dan biasanya, Isnin lah penentu nya, hari-hari lain akan ikut Isnin. Ish, macamana jadi berbelit nak explain nih?

Ok, kalau kalau hari Isnin aku melepak aje, banyak tidur aje, kemungkinan besar yang hari-hari seterusnya aku akan melepak aje, tidur aje. Gitu. Kalau hari Isnin aku banyak jalan-jalan, keluar tengok wayang ker, kemungkinan besar yang hari-hari selanjutnya aku akan keluar jalan-jalan dan tengok wayang jugak. Itu yang pernah sampai tengok 3 wayang dalam seminggu dulu tuh. Hidup aku nih berpattern gitu. Pattern yang beropol-ropol, ekekekekek.

Dan minggu depan pulak, mulai dari Isnin, aku akan buat benda yang berbeza dari apa yang aku buat sepanjang minggu ini. Macamana pun, kata kunci dalam kehidupan aku yang penuh kevarietyan nya nih adalah melepak. Either melepak di rumah atau melepak kat luar. Orang yang mudah bosan macam aku nih, yang hidup di luar tabie, kena buat gitu lah. Kalau tidak rasa mundane sangat hidup nih, macam tak ada apa-apa nya. Macam kosong gitu.

Itu pun aku masih tak bersyukur lagi tuh, asyiklah meroyan, mengomel aje kerjanya. Sampaikan aku pelik, hidup aku yang amatlah simple nya nih jadi payah dibuatnya. Simple yang memayahkan gitu. Aku ingat nenek David/Hal beritahu ituhari, "Life at its best is difficult". Aku setuju sangat dengan ayat tuh, memang betul pun, kalau difikir elok-elok, kan?

Aku selalu terfikir, macamana lah agaknya kalau hidup aku nih macam hidup orang lain yang tak sesimple hidup aku nih. Yang hidupnya sentiasa ada benda yang nak difikir, yang hidupnya sangatlah organize, teratur gitu. Sure aku akan kesian dengan diri aku gamaknya.

Eh dah lah, tah apa-apa aku merepek nih, kang termelarat jauh pulak, I haven't even started nih ekekekeke.

------------------------

Tak ada apa pun aku nak tulis nih cuma tadi, aku keluar awal sikit dari biasa. Dari minggu lepas, maksud aku. Dah puas melepak kat katil, dah lepas buat senaman sikit, baru aku keluar. Plan aku mulanya nak keluar jogging tapi banyaklah benda yang malas dibuat (nak kena pakai contacts, nak kena pakai kasut etc), itu yang aku excercise kat bilik aje. Pasang lagu rancak-rancak then buat senaman. Kalau korang tengok filem Burn After Reading yang baru keluar tuh, macam tu lah yang aku buat.

Aku nak jalan-jalan kat Central Park cadangnya, so aku naik F train yang sepatutnya aku turun kat 42nd Street/Times Square. Tapi, masa aku duduk kat seat, adalah satu PakCik nih yang ngantuk sangat gamaknya, dia tertidur. Tak lama lepas tuh elok aje kepala dia terlentuk kat bahu aku. Aku biarkan aje lah, tak sampai hati aku nak tolak kepala PakCik tuh.

Bila train sampai kat 42nd Street, aku jadi serba salah, nak bangunkan PakCik tuh atau tidak. Aku tolak-tolak jugak sesikit tapi dia tidur mati, makin ditolak, makin terlentuk dia kat bahu aku. Kalau aku bangun gitu aje, harus tersungkur PakCik tuh. Tak ada pilihan lain, aku biarkan aje lah, after all aku tak ada lah nak ke mana-mana sangat pun. Tapi, dari satu stesyen ke satu stesyen, PakCik tuh tetap tak sedar. So aku fikir, lantaklah, aku nak tengok aje sampai ke mana nanti tuh. Aku pun pejamkan mata jugaklah, tidur-tidur ayam, kesian pulak kat PakCik tuh, kalau dia tersedar, sure dia akan malu kat aku sebab tertumpang bahu aku untuk tidur, kan?

Nun sampai ke Jamaica Station/279 Street perginya, kat stesyen paling akhir untuk F train tuh. Since semua orang turun kat station terakhir tuh, aku tolak aje lah PakCik tuh, dan terus aku pindah ke gerabak lain. Dekat sejam perjalanan yang aku rugi, dan nak patah balik rugi lagi sejam. Rasa macam bodoh aje tapi itulah, aku tak sampai hati nak bangunkan PakCik tuh tadinya, itu yang aku ikut aje lah sampai ke hujung.

Since aku dah rugi waktu, dan nak balik ke Manhattan pun dah macam tak sempat, aku turun kat Forest Hills aje lah, ada lah dalam 2 jam lebih sebelum aku masuk kerja. Aku masuk Barnes & Noble, saja jer lah nak cari apa-apa bahan bacaan yang elok dibeli. Nak buat jadi bahan bacaan masa kat train, atau masa melepak kat mana-mana park.

Tengah belek-belek tuh, ternampaklah buku cerita based on real story, Three Cups Of Tea, yang terus aku tersuka. Aku bayar, then terus aku ke MacDonald Memorial Park yang dah jadi macam aku punya Secret Garden tuh, aku mula baca buku tuh kat situ.

Ceritanya gini, nih aku salin aje dari buku tuh:

In 1993 a mountaineer named Greg Mortenson drifted into an impoverished Pakistan village in the Karakoram mountains after a failed attempt to climb K2. Moved by the inhabitants' kindness, he promised to return and build a school. Three Cups Of Tea is the story of that promise and its extraodinary outcome. Over the next decade Mortenson built not just one but fifty-five schools- especially for girls- in the forbidding terrain that gave birth to the Taliban. His story is at once a riveting adventure and a testament to he power of the humanitarian spirit.