Tuesday, October 16, 2012

Selasa07102008


"Kau buat apa tu Joe?", MamatGQ tanya aku, masa dia keluar dari bilk air. 

"Tengok dunia berjalan", kata aku. Aku, sementara tunggu dia siap mandi, aku melepak kat tingkap, sambil tengok orang lalu lalang, nak pergi kerja. Terralit jadinya. 

"Jadi, apa kat atas dengan kau? (So, what's up with you?)", dia tanya aku lagi. Aku terus duduk kat sofa sementara dia bersiap. 

"Biasa lah, tak ada apa-apa. Aku tak payah kerja besok, aku cuti", aku kata gitu. 

"Betul? Bagus untuk kau Joe (Really? Good for you Joe)", kata dia. Then bila dia tanya aku apa pasal aku cuti esok, aku beritahulah yang besok sepatutnya aku ada dinner tapi ditunda lah pulak ke 21 Oktober, tapi sebab aku dah mintak cuti ituhari, aku nak teruskan jugak cuti hari esok. 

"Jadi, 21 haribulan nanti kau cuti lagi?", dia tanya aku. 

"Tak, sebab nanti hujung bulan aku nak cuti sekali lagi, so aku tak nak pergi dinner 21 haribulan tuh", aku jawab gitu. 

"Kau nak cuti sebab apa akhir bulan nanti?", serious aje masa dia tanya aku. 

"Saja jer lah", aku jawab gitu, sambil gelak-gelak. Aku tak nak beritahu sebab apa, sebenarnya aku nak ambik cuti on my birthday nanti. Aku rasa sure David akan buat something pasal birthday aku sama dengan birthday Hal. Tak nak lah aku join diaorang sebab sure member-member diaorang datang nanti, macam terpaksalah pulak diaorang celebrate birthday aku nanti tuh kan? 

"Alaaaaaa, cakaplah, kau nak buat apa? Ini sure benda penting ni, something fun kan?", dia tanya aku sambil senyum-senyum. 

"Tak lah, hari jadi aku tu nanti, itu pasal aku nak cuti", aku jawab gitu, selamba aje, tak pandang pun muka dia, walaupun aku tau yang itu penting, aku nak dia ingat.

"Oooo, harijadi kau sama dengan hari Halloween", dia kata lagi. 

Terus aku perasan yang dia nih memang pelupa, sedangkan dulu kitaorang dah sembang dah pasal birthday masing-masing, aku dah beritahu pun aku punya bila. Nampaklah sangat dia nih either pelupa atau memamg jenis yang tak ambil berat pasal apa yang disembangkan. Tak best lah dapat kawan gini nih, kata aku dalam hati. From now on aku tak nak ambik serious sangatlah apa yang kitaorang sembangkan. 

"Sebab tu perangai aku macam hantu", aku kata gitu, then kitaorang gelak. Again, bila aku kata aku lahir sama tarikh (berlainan tahun, 20 tahun) dengan Hal, dia terkejut, sedangkan aku dah cerita dah semuanya tuh dulu. 

"Kau nak buat apa hari lahir kau nanti Joe?", dia tanya aku. Aku kata tak ada apa-apa, yang at the same time, aku rasa, dia cuba-cuba nak ingatkan tarikh tuh. Kalau dia tak ingat jugak nanti kan, memang teruk sangat lah. Kita tengok aje nanti macamana. 

Dulu aku ada beritahu dia kan, yang aku suruh dia buat happy-happy aje, aku sendiri pun cuba sedaya upaya untuk buat hidup aku happy-happy. So, aku ceritalah kat dia pasal "kegembiraan" aku sesehari dua nih. Pasal itu lah, yang aku publishedkan alamat aku kat blog, sempena anniversary blog, dan jugak sempena Hari Raya, yang jugak sempena birthday aku yang tak lama lagi nih (pasal aku nih tak habis-habis cerita tentang birthday nih, pelik gak aku ekekeke). Hasil dari itu, itu yang aku dapat kad raya, dapat kuih raya, dan aku macam excited aje sebab banyak lagi kuih dan kad yang sekarang ini masih dalam perjalanan ke sini. 

"22 haribulan?", dia tanya aku. Aku tahu yang dia macam terkejut, sebab 22 haribulan tuh harijadi dia. 

"Oh Tuhan ku! Aku ada beritahu kau dulu tuh..........", aku kata gitu, sebab aku macam bengang, aku dah beritahu dia minggu lepas yang harijadi dia (22 hb) sama dengan anniversary blog aku).

"Kau menjerit kat aku, Joe?", kata MamatGQ, dia bangun, terus ke dapur. 

"Kongkek! Aku tak menjerit kat kau lah! (Fuck, I did not yell at you!)", aku jerit kat dia. Kitaorang gelak sakan. Tapi, dalam gelak-gelak tuh, aku geram jugak kat dia nih pasal pelupa sangat tuh. Ker aku jer yang ingat semua cakap dia? Aku nih kan ker sensitif sangat to my surrounding, sure aku akan ingat apa yang orang cakap.

"Kau Muslim ker Joe? Aku ingat kau Buddhist", tanya MamatGQ. Alaaa, dia lupa lagi, kan ker dulu dah beritahu? 

"Best hidup kau Joe, menarik, pandai kau kasi hidup kau jadi menarik", kata MamatGQ lagi. 

"Itulah MamatGQ, aku terpaksa buat hidup ake jadi menarik, kalau tak tuh, memang bosan gila", aku kata kat dia.

"Aku rasa tak berapa bagus ni Joe pasal semalam aku terpaksa mengapikan (fired) 3 orang staff aku. Boss aku suruh aku api kan diaorang, sekarang ni ekonomi teruk, company aku kerja ni terjejas jugak", kata MamatGQ lagi.

"Teruk ekonomi sekarang kan? Tengok Dow Jones, tengok NASDAQ, terjun hidung (nose dive) aje seseminggu nih", aku kata gitu. 

"Kau tau jugak pasal Finance rupanya Joe, terrer kau nih", kata dia sambil pandang aku. 

Hek eleh!

Dan dia cerita lah pulak pasal dia yang sekarang nih kerap pergi Doktor, jugak teraphy. Sepanjang dia cerita tuh aku senyap aje lah, aku tak reti nak menaympuk, walaupun aku kesian mendengarnya. 

Elok aje MamatGQ blah pergi kerja, datang Jose, pekerja kat apartment tuh, dia datang sama dua orang plumbers, nak check bilikair sebab ada leaking kat apartment tuh. Terus terbantut aku nak bersihkan bilik air, terpaksa aku buat kerja lain dulu. 

Banyaklah pulak pakaian yang nak dicuci hari nih, sebab MamatGQ dah bersedia untuk winter, selimut, gebar winter yang lama semuanya dikeluarkan suruh aku cuci, kalau aku ada masa. Orang kaya nih gitu lah, bukan macam aku, selimut ada satu aje, untuk setiap musim. 

Masa aku nak ambik comforter dari dryer, aku terperasan yang comforter tuh masih lembab, walaupun sepatutnya ada dalam dua jam dalam dryer tuh. Aku tengok, comforter tuh dah dikeluarkan dari dryer, ditaruk atas meja, kat laundry room tuh. Dan kelima-lima dryers tuh penuh dengan pakaian. Sah lah ada yang dajal keluarkan comforter tuh dari dryer (walaupun belum betul-betul kering). Benganglah aku, so, sebelum aku blah, aku stop kan dryer yang paling kanan, yang baru dalam 5 minit digunakan tuh. Padan muka sapa yang buat dajal dengan aku tuh, aku buat dajal kat dia semula, kalau dia tak datang check pakaian dia, dia akan rugi sejam setengah sebab dryer tuh aku stop kan, ekekekkeke. 

Masa aku mencuci pinggan mangkuk pun aku selalu terfikir, selalu terperasan, yang jauh bezanya cara hidup aku dengan keadaan orang kaya nih. David/Hal, MamatGQ especially, diaoarang punya dinnerware tuh, semuanya yang mahal-mahal, yang berat-berat, yang macam peralatan kat hotel. Tapi aku? Aku makan dalam pinggan plastik aje, sudu garfu pun yang plastik, yang dapat free masa beli makanan. Jauh sungguh beza hidup kitaorang nih. 

Dua tiga kali aku terpaksa call/sms MamatGQ, pasal itulah, bilikair dia kena direpair sebab bocor tuh, dari tingkat atas. Habis dipokah ceiling, sama dinding. Lama jugak aku melepak aje kat sofa sebab nak buat kerja pun tak boleh, plumbers sama Jose tuh keluar masuk keluar masuk aje. Sembang-sembang sama Jose, dia tanya aku, kerja kat mana lagi selain dari kat apartment MamatGQ tuh. Aku kata aku bukan kerja kat apartment MamatGQ tuh, aku tolong-tolong aje sebab dia kawan aku. Jose macam tak percaya gayanya sebab iyalah kan, tak kan orang macam MamatGQ tuh ada "kawan" yang macam aku nih, selekeh aje kan? "You work good", kata Jose, biasanya apartment tuh penuh habuk, kata dia. 

Masa aku kemas-kemas meja MamatGQ, tergatal lah pulak tangan aku nak belek surat-surat dia, aku tengok bank statement dia, tu dia, ada dekat seratus ribu kat simpanan. 

Pukul 2 baru aku blah, dalam dua jam aku melepak tak buat apa pun kecuali tunggu diaorang buat kerja. Tak siap lagi diaorang memokah siling, so aku sms-ed kat MamatGQ, beritahu dia yang aku nak blah. Tak kisah aku blah sebab Jose ada kunci apartment MamatGQ tuh. Friday nanti aku datang lagi. 

Cepat-cepat aku ke Forest Hills, sebab tak sempat nak makan betul-betul kat restoran, aku tapau aje lah, aku beli tuna sandwich. Makan masa kat internet cafe. Ekekekkee, kena utamakan internet dari segalanya. 

Balik kerja aku singgah kat Redang Island Restaurant kejap, tapau Mee Johor, tapi tak makan lah pulak bila sampai rumah. Sebab aku dok makan kuih raya yang orang hantar tuh. Lambat tidurnya aku malam nih, ok lah tuh sebab esok aku off. 

Aku macam terinsaf sebenarnya, tengah aku tergodek-godek cari info pasal Broadway show yang aku cadang nak pergi tengok besok (Billie Elliott), aku macam tersedar yang aku nih macam tak sedar diri gitu. Nak buat style orang high class konon. Nak buat style orang kaya konon. Tak sedar yang aku nih hidup merempat. Oklah, mulai esok aku nak berkelimat sikit, tak nak belanja banyak-banyak, nak lupakan pasal konsert, pasal Broadway show, pasal Instinct phone semua tuh. Aku nak hiburkan hati takat tengok wayang aje lah. Itu tak mahal sangat. Kalau aku dapat berkelimat dalam sesebulan dua pun jadi lah kan sebelum aku berkecimpung balik di bidang menghabiskan duit. 

Satu jer lagi nih, dah nak winter nih, aku belum ada jacket. Cuma satu black jacket yang David dok ulang-ulang cakap kat aku tu aje lah (dia perli aku benarnya tuh). Mana boleh aku ada satu jacket aje kan? Malu lah nanti kat David/Hal, MamatGQ.