Tuesday, October 16, 2012

Jumaat05092008


Ya ampuuun, aku dah give up dah nih, untuk kesekian kalinya aku tak Sahur. Yang buat aku geramnya bukan apa, aku sedar masa handphone aku berbunyi, tapi aku tak pernah sedar masa bila aku sambung semula tidur aku. Sedar sekali lagi, azan tengah memekik kat laptop. Akhirnya jadi bodoh aje lah, terkulat-kulatlah menengok makanan kat meja. 

Tadi, aku terus tak tidur dah lepas Subuh tuh, aku bersiap awal sebab nak keluar cepat sikit. Nak merayau sekejap kat Chelsea, sebelum ke apartment MamatGQ. Semalam, dalam paper, riuh pasal paparazzi terserempak dengan Anderson Cooper CNN yang potong rambut kat one of the barbers kat Chelsea, yang diaorang charge $15 aje sekepala. Semiskin-miskin aku, kalau nak gunting rambut kat Chelsea, tak akan aku pergi nya lah kat barber-barber kat situ. 

Saja aje lah aku ke apartment MamatGQ tuh awal, pukul 8, sebab kalau lewat sikit, entah-entah dia dah nak blah pergi kerja. Aku yang bangunkan dia tidur rasanya sebab masa aku buzzkan main door, lama baru dia bukak, dan bila aku masuk aje, dia tengah lepak kat katil lagi. 

"I'm tired and sleepy, Joe. I didn't get home until 2 in the morning. My boss...he's killing me", kata dia. 

"I'm glad you are here, haven't seen you in ages. So, how have you been?", kata MamatGQ sambil duduk kat sofa.

Dia nak sembang nih gayanya, kata aku dalam hati. Dia tanya aku, apa aku buat dalam masa seseminggu dua yang lepas. Aku senyapkan aje. 

"Nothing, not much", aku jawab gitu. Aku tahu yang dia nak korek-korek, itu pasal dia tetap tanya aku apa yang aku buat, weekends, jugak masa cuti Labor Day. Bila aku kata aku kerja the whole weekend dan masa Labor Day, dia macam bengang aje. 

"I can't believe they (David/Hal) are treating you like this Joe, asking you to work everyday. Heartless bastards!", kata MamatGQ. 

"I think you are uderpaid, Joe. They should pay you more, why don't you ask for a raise", kata dia lagi. 

"They are nice people actually. The brother, not the one on wheelchair", aku kata gitu sebab tak nak MamatGQ tuh terus-terusan mengutuk David/Hal. 

"They are nice.....?", MamatGQ macam pelik bila aku cuba defend David/Hal.

"Well...they are, yes. Just that I have to work everyday. Just that sometimes... there are times when I feel like I want to spit on him and just go", aku kata gitu. Kitaorang gelak. 

"She's a cunt! What a fucking bitch!", dia gelak-gelak lepas aku cerita pasal Mak Hal yang kata, "Do I get a kiss from you, Joe?" masa kitaorang melawat dia last Sunday tuh. 

Then dia cerita pasal kerja dia pulak. Dah hampir 5 bulan dia jadi Chief Marketing Officer kat company tuh tapi dia masih tak ada assistant, semua kerja dia kena buat sendiri. Dia cerita pasal boss dia, CEO company tuh, yang kaya raya, yang demanding sesangat. Aku dah tengok rupa boss dia tuh, baru nih ada masuk tv kat FoxNews. Muda lagi orangnya, Jews. 

"Now I just don't know what to do, Joe. I feel like quitting", kata MamatGQ sambil ke dapur, memblend blueberry. Aku kata aku kenyang sangat, masa dia offer aku blueberry juice tuh, dia tak tahu yang aku macam meleleh jer air liur tengok dia minum. 

"I'm going home to Iowa for my parents' 50th wedding anniversary next Thursday. I'm a little nervous, haven't seen them for I don't know how many years", kata MamatGQ lagi. 

Then dia cerita yang since dia kena disowned, sejak tu dia tak pernah jumpa mak bapak dia. So, mingu depan, dia akan balik, mula nya pergi rumah abang dia (yang gay tuh, yang kena pulaukan dek mak bapak dia jugak) yang dalam 2 jam perjalanan ke rumah parents diaorang kat pendalaman Des Moines. Kat ladang. Dan dia akan stay for the weekend kat rumah abang dia tuh, yang dia kata, dia punya best friend. 

"Hey Joe, don't you know that Tina Turner is coming for a concert?", dia tanya aku. 

"Heard about it, this coming December if I'm not mistaken", aku tak terfikir pun nak pergi tengok konsert tuh. Terus aku teringat kat NR, dia lama dah beritahu yang member dia ajak tengok konsert Tina Turner. NR memang padan lah kan, sama-sama rock dengan Tina Turner tuh ekekeke. 

MamatGQ cerita yang dia nak pergi tengok konsert tuh pasal konsert Tina Turner lah konsert pertama yang dia tengok, masa dia umur 15 tahun, masa kat sekolah lagi. Pergi pun sembunyi-sembunyi, bila tak balik ke rumah, mak bapak dia buat report kat balai polis. 

"You wanna go see Tina Turner with me Joe?", dia tanya aku.

Alaaa, malu lah nak pergi, kang orang ingat aku nih tua sangat kan? Ekekekekeke. Aku, dulu-dulu, minatlah jugak, sukalah jugak, tahulah jugak a few of her songs, tapi tak banyak, takat 5 nam buah lagu aje.

You're simply the best, better than all the rest 
Better than anyone, anyone
I've ever met
I'm stuck on your heart
I hang on every word you say
Tear us apart, baby
I would rather be dead

[Tina Turner - The Best]

"Guess not, hah?", dia kata gitu bila aku tak jawab apa-apa pun. 

"Get the tickets first, then I'll definitely go with you", aku kata gitu. Tak nak lah aku janji sesangat sebab dia nih kan ker sibuk orangnya? Nanti, dah janji elok-elok, dia tak jadi pulak. Benarnya aku nak dia temankan aku pergi tengok konsert Madonna bulan depan nih tapi aku malu pulak nak ajak sebab ituhari dia kata dia suka lagu-lagu Madonna, dia pernah pun tengok konsert Madonna masa dia kerja kat MTV dulu tuh, tapi tiketnya mahal. I mean, dia kerja best, gaji besar, pun boleh kata mahal? Aku nih yang kerja jadi kuli, tak pun aku kata mahal.

Itu pasal aku belum cari pun lagi tiket konsert Madonna tuh, sebab itulah, aku rasa segan pulaklah nak pergi sorang-sorang. Lagipun, tiket tuh mahal, yang paling kodi pun dalam tiga empat ratus dollars. Tengoklah macamana nanti, aku dah bajet nak beli yang $600, nak dekat dengan stage sikitlah, sebab sure akan terbanyak menarinya nanti tuh. Ya ampun, bulan-bulan Puasa pun cakap pasal konsert aku nih. 

"Joe, I want to tell you something", kata MamatGQ bila kitaorang dah habis idea apa nak disembangkan. 

"Ha, apa pulak nih?", kata aku dalam hati. Hal besar ker nih? Dia nak berhenti kerja ker? Dia nak pindah ker? Dia tak nak aku kerja dengan dia dah ker? ...........

"Joe,listen....I want to tell you this. I want you to know that I'm so grateful for your help thus far. I want you to know that you've helped me a lot...and I'm so happy to have you around. You have done a very great job, Joe", kata MamatGQ. Serious aje dia cakap, sambil pandang aku. 

Oooooo.....lega aku mendengarnya. Ingatkan apa lah yang dia nak cakap tadi tuh. Feeling unable to do anything, dan tak tahu nak cakap ap, aku pandang aje lah dia. Aku shrugged my shoulders. No big deal lah maksud aku tuh. Then aku buat-buat sambung baca magazine. 

"I want you to know how thankful I am blah blah blah......." kata MamatGQ lagi. 

Aku pandang dia lagi. Aku angkat bahu lagi. Tetap no big deal jugak maknanya. Entah, tapi ada dalam lima enam kali dia mulakan ayat dia dengan "I want you to know.." tuh. Dan lima enam kali jugaklah aku mengshrug shoulders aku. Aku macam tak peduli sangat, aku tak concentrate apa pun yang dia cakap tuh. Aku tak cuba hafal atau ingat-ingatkan apa yang dia cakap tuh sedangkan aku tahu yang aku nak tulis apa dia kata tuh kat blog. 

Macamana pun, kesimpulannya, dia nak beritahu aku yang aku patut tahu yang dia berterima kasih, happy dan suka dengan performance aku. Pendek kata, aku nih tak ada cacat cela nya di mata dia. 

Lepas tuh dia senyap. Tunggu reaksi aku gamaknya. Tapi aku nih manusia yang jenis tak ada perasaan gitu kot. Aku sikit pun tak tunjukkan reaksi aku. Ker aku nih memang jenis manusia yang tak ada hati perut? Berhati batu? Atau aku nih memang jenis orang yang lembab? 

Aku, kalau dengan orang yang aku suka, dengan orang yang aku respect, atau dengan kawan baik, dengan orang yang banyak berhubungan dengan aku, biasanya aku tak akan tunjukkan reaksi aku, marah atau suka, apa-apa reaksi lah. Aku akan buat selamba aje, jenis yang simpan dalam hati, yang sampaikan orang akan ingat yang aku tak happy pun bila dengar cerita, berita, khabar happy dia tuh (sedangkan dalam hati, punyalah aku happy mendengarnya). Atau aku nih tak marah, terkejut, bengang dengan berita, cerita, khabar dia tuh (walaupun dalam hati, Tuhan aje lah yang tahu macamana marah, terkejut dan bengangnya aku). Aku memang gitu orangnya.  

So, back to cerita MamatGQ tadi. There was a long pause, long silent gitu. Dia tak cakap apa, dan aku pun tak cakap apa. Aku tertanya-tanya, apa motif dia cakap gitu tuh? Nampak sangat aku nih keras hati punya orang kan? Orang puji aku pun aku nak tahu motif dia kan? Ekekekekeke 

Not only keras hati, aku tak berterima kasih pun kat dia. Then again, tak kan aku nak beria-ia thank him sebab melambung puji aku, nanti nampak sangat macam aku nih suka makan puji, kan? Then again, nampak sangat pulak yang aku nih tinggi ego nya. Jenis yang tak nak kalah.

Rasa awkward, terus aku cerita kat MamatGQ tuh asal-usul aku dapat kerja kat apartment dia tuh. Right from the start, macam yang aku tulis kat entry aku dulu tu lah. Masa Azim datang, masa aku tengah bosan-bosan, dan macamana aku tak berapa suka dengan emails MamatGQ tuh. 

"So, it was by accident then?", MamatGQ tanya aku. 

"I guess so", aku jawab gitu sambil gelak-gelak. "Now look, we get along fine. We are like brothers", aku gelak-gelak lagi. 

Bila MamatGQ pandang aku, baru aku teringat yang aku tak sepatutnya cakap gitu, takut nanti dia terperasan yang aku baca diary dia. Shit! Aku lupa, aku macam confused, yang mana satu dia cakap kat aku, yang mana satu aku dapat dari diary dia? Itulah aku nih, jenis mulut lebar. 

So sepanjang aku kerja kat apartment MamatGQ tuh tadi, aku happy aje. Rasa best aje gitu. Aku dok teringat aje apa yang dia cakap. 

[Sorry, aku macam tak reti nak buat entry nih so aku stop kat sini aje lah]


Pocket Full Of Sunshine - Natasha Bedingfield

I got a pocket, got a pocketful of sunshine 
I got a love and I know that it's all mine, oh, oh oh oh
Do what you want but you're never gonna break me
Sticks and stones are never gonna shake me, oh, oh oh oh

Take me away, a secret place
A sweet escape, take me away
Take me away to better days
Take me away, a hiding place

I got a pocket, got a pocketful of sunshine
I got a love and I know that it's all mine, oh, oh oh oh
Do what you want but you're never gonna break me
Sticks and stones are never gonna shake me, oh, oh oh oh

I got a pocket, got a pocketful of sunshine
I got a love and I know that it's all mine, oh, oh oh oh
Wish that you could but you ain't gonna own me
Do anything you can to control me, oh, oh no

Take me away, a secret place
A sweet escape, take me away
Take me away to better days
Take me away, a hiding place

There's a place that I go that nobody knows
Where the rivers flow and I call it home
And there's no more lies in the darkness there's light
And nobody cries, there's only butterflies

Take me away
(I got a pocket, got a pocketful of sunshine)
A secret place
(I got a love and I know that it's all mine)
To better days, take me away
Take me away
(I got a pocket, got a pocketful of sunshine)
A secret place
(I got a love and I know that it's all mine)
Take me away, a hiding place

The sun is on my side and takes me for a ride
I smile up to the sky, I know I'll be alright
The sun is on my side and takes me for a ride
I smile up to the sky, I know I'll be alright