Tuesday, October 16, 2012

Rabu01102008


Selamat Hari Raya & Maaf Zahir Batin. 

Tak rasa macam Raya pun hari nih, tak ada suasana Raya langsung pun. Pagi, lepas Subuh, aku tidur sekejap sebab letih rasanya, semalam tidur 2 jam aje, dan kerja pun kat dua tempat. 

So, kansel lah niat nak pergi Sembahyang Raya kat New York Islamic Center tuh, aku ke masjid orang Turki yang dekat rumah aku nih, dalam 10 minit perjalanan kaki. Tapi, bila sampai aje, aku tengok kat gate masjid tuh ada note, "Eid is tomorrow (Tuesday). Solat @ 8.30 am" Aik, makna nya note tuh dipasang pada malam Isnin. Rupanya Arab kat sini ikut negara-negara Arab sana tuh, Raya hari Selasa. Selalu gitu, tahun-tahun lepas pun sama, Raya cepat dari orang lain, sedangkan kat website ISNA, dah diberitahu yang Raya kat North America nih pada hari Rabu. 

Aku nak ke Jackson Heights nak Sembahyang Raya kat masjid orang India tuh, dah tak sempat. So kaedahnya, tak Sembahyang Raya lah aku tahun nih. Nasib baik lah aku termalas pulak nak iron Kurta aku tadi tuh, kalau tidak, rugi aje melawa. 

Then aku pergi satu kedai Spanish nih, makan omelett sama home fries, itu lah juadah pagi Raya aku. Lepas tuh terus balik semula ke rumah, melepak-lepak, mengecall sapa-sapa yang patut. Masa tu lah baru rasa bodoh aje, rasa sedih aje. Ubat orang bodoh apa lagi kan kalau tidak tidur? So aku tidur barang sesejam dua. Bangun tidur tuh kuranglah sikit rasa bodohnya, so masa tu lah menalipun sesiapa yang patut.

Lapar, so aku keluar, cadangnya nak beli buah yang mamat Mexican jual tepi jalan tuh tapi gerai dia belum bukak, so aku cari gerai lain, yang biasanya ada kat ceruk every corner kedai. Tapi tak ada lah pulak. Tak semena-mena aku termasuk kat satu kedai baju nih, tak sempat aku nak fikir apa-apa, terus aku terambik dua helai sweaters yang harganya $40 setiap satu. Tokay kedai tuh macam tak percaya agaknya sebab aku masuk aje, terus ambik sweaters tuh, then terus bayar. 

On the way balik ke rumah, barulah aku menyumpah diri sendiri, siap aku kata, "Bodoh aku nih....", bila tersedar yang aku terbeli sweaters tuh. Aku tak suka compliments, tapi selalulah sangat sekarang nih, David/Hal/mak diaorang puji pakaian aku, cantik dan baru. MamatGQ pun sama, selalu dia kata, "Cantik jeans kau Joe", "Sneakers baru ker Joe?", "Aku suka baju kau Joe"

David masih off hari ini so masa aku datang kerja tadi dia ada di apartment. Terus aku buat catherter kat Hal sebab kitaorang nak pergi makan malam sempena Rosh Hashana kat rumah nenek diaorang untuk malam kedua. Aku mengamuk, aku bengang kat Hal yang cerewet tuh (David kat dapur masa tuh), so aku campakkan aje tube plastik, semua benda-benda tuh kat dia, suruh dia buat sendirilah kononnya. Sambil tuh aku merungut dalam bahasa Melayu. Hal pun jadi bengang jugak, "Great! Throw them at me, throw everything...", dia kata gitu. 

So mood aku tak elok aje lah petang dan malam nih, masa kat rumah nenek diaorang tuh aku senyap aje, aku tak bercakap apa pun, aku tak layan sangat Hal yang cuba-cuba melawak tapi tak pernah jadi. Nasib baik lah tak berapa ramai ahli keluarga diaorang yang datang malam nih. Minggu depan ada satu lagi dinner yang macam malam semalam, yang semuanya sedara diaorang datang, nak sambut Yom Kippur.