Monday, October 15, 2012

07072008


Awal aku keluar kerja hari nih, lepas Subuh aku dah siap breakfast semuanya. Lama dah tak keluar pagi-pagi, jadi tensen gak aku dibuatnya, what with ramai orang kat dalam train, langsung aku tak dapat duduk, all the way to Forest Hills.

Ngam-ngam pukul 8 aku sampai, David pergi kerja pukul 7-30 pagi so setengah jam lah Hal tak ada siapa yang jaga. Dia tengah tengok tv masa aku sampai tuh, berkaparan talipun, kertas-kertas kat lantai. 

Benda pertama aku buat, sediakan dia breakfast. Kopi, juice semuanya aku dah sediakan semalamnya, cuma aku kena masakkan oatmeal dia. Senang aje sebenarnya nak prepare oatmeal tuh tapi sebab diaorang nih banyak cekadak, nak nampak macam kelas, banyaklah peraturannya. Nak sediakan benda tu pun, yang kalau aku, buat sambil lalu aje, dekat setengah jam jugak. Air kena sukat, oat kena cukup berapa sudu, cinnamon kena taruk berapa titik, raisin kena taruk berapa bijik, pisang kena taruk berapa keping, air kena kacau selama lima minit, senduk kena sentiasa dikacau selagi periuk ada kat atas dapur. 

Banyaklah songehnya, sampaikan aku rasa macam nak tergelak aje. Orang senang nih kan, susah hidup diaorang, nak buat benda gitu pun kena ikut rules sangat kononnya. Itu yang diaorang selalu menyusahkan orang susah.

Lepas kasi dia makan, lepas basuh pinggan mangkuk, bawak dia ke bilik air pulak, bersihkan dia, cukurkan janggut etc. Then baringkan dia kat katil sesambil urut, dalam sesetengah jam gitu. Then siapkan dia berpakaian sebab dia nak ke gym. Tak mudah lah kan, nak ke gym pun kena match segala jenis pakaian, shorts, stokin, tshirt. 

Setengah jam aje dia kat gym, tah apa lah yang dibuatnya, aku sempatlah lari sekejap ke internet cafe, sebab nak ambik nafas. Aku ambik nafas online, itu yang sentiasa kena ada internet tuh, walaupun sesetengah jam. 

On the way balik ke apartment, aku beli makanan for lunch. Aku tetap berkeras tak nak guna duit dia, aku bayar sendiri guna duit aku. Bought him spaghetti with meatballs, aku beli pink salmon sandwich.

Lepas kasi dia makan, dia nak berak lah pulak. Dia suruh aku makan masa dia tengah on the throne tuh. Sungguhlah kurang asamnya kan, ada ker patut lepas aku pegang bontot dia, lepas aku tengok dia berak, masa tuh dia suruh aku makan?

Lepas tuh baringkan dia sebab dia nak kencing. Pelik kan, dia tak macam kita orang biasa yang kalau masa berak tuh , akan secara otomatik kita kencing, kan? Dia, masa dia berak, tak ada setitis pun kencing yang keluar. Dan nak kencingkan dia lain pulak dari cara yang aku buat sebelum dia tidur setiap malam. Kalau malam-malam, sebelum tidur, nak keluarkan kencing dia, takat tekan perut dia aje, kat bahagian atas sikit dari kote dia tuh. Tapi kalau siang-siang, kena buat cara lain, buat catheetr namanya. 

Meh aku cerita macamana cara nak buat. Geli caranya, kalau tak tahan geli jangan baca. Sebab aku pun, sambil tulis nih, aku pun terasa geli aje. 

Pakai sarung tangan, then sapukan kepala kote dia dengan tissue yang ada alcohol. Then tangan aku dibasuh dengan alcohol jugak. Kemudian ambil satu paip/tube nih, yang panjangnya dalam 2 kaki, disapu dengan KY gel (ala, gel yang orang selalu guna masa konkek tuh), nak sapu pun tak boleh guna jari, takat dilalukan gel tuh kat plastik dan diratakan keseluruhannya.

Lepas tuh masukkan tube tuh ke lubang kepala kote dia, ala, lubang tempat keluar kencing tuh. Nak masukkan tube tuh yang buat aku geli tuh sebab kena masukkan dalam sekaki setengah. Sedangkan kote dia sepanjang mana aje kan? Agak-agak dalam dua tiga inci aje kot. So aku kena rodok tube tuh kasi masuk, itu lah gunanya disapu KY gel tuh, nak kasi senang masuk.

So korang bayangkanlah, satu tangan pegang kepala kote Hal (macam pegang kepala ikan haruan aje, geli-geli gitu. Pegang kepala haruan, kita rasa geli dan takut sebab takut kena sengat, kan? Tapi, pegang kepala kote Hal tuh aku rasa geli sebab aku kena masukkan tube tuh, terpaksa aku picit sikit kasi lubang kote dia tuh terpelangah, sebab nak masukkan tube tuh.) Yang buat aku geli tuh itulah, masa merodok tube tu lah, sampai ke bladder dia. Mulanya aku pejam mata tapi Hal gelakkan kat aku, so aku bukak mata kecik-kecik. Aku bayangkan aku buat benda tuh kat kote aku sendiri aje, itu yang jadi geli tuh. Itu yang sesambil masukkan tube tuh ke kote dia, aku dok lah terkepit-kepit kote sendiri sebab geli, sebab nyiru. Ala, kalau korang tengok orang sakit gigi yang pegang-pegang pipi dia sebab tahan sakit, secara otomatik kita akan pegang pipi kita sendiri kan? Aku nih bercakap berdasarkan kesensitifan aku, tak tau lah korang, entah-entah korang gelakkan aje kot kat orang yang pegang pipi dia sebab sakit gigi. 

Bila dah masuk tube tuh, air kencing dia mulalah keluar, so aku kena masukkan kepala paip tuh, sama kepala kote dia sekali, ke dalam botol plastik. Sebab aku kena tekan dan urut-urut bahagian pundi-pundi dia tuh, nak kasi semua kencing keluar. So gitulah kaedahnya nak buat catheter. 

Lepas tuh baru lah aku makan, sesambil Hal rileks kat katil. Then aku mengurut dia lah pulak, dalam sesejam gitu. Punyalah mengantuknya aku, Tuhan aje yang tahu. Dia sedap aje berdengkur, aku jugaklah kena uli badan dia tuh. Ambik kesempatan Hal tuh, aku tahu, caregiver sorang lagi tuh tak pernah pun urut Hal.

Lepas tuh, dalam pukul 4, siapkan dia, then tolong dia bukak youtube.com, bukak email. Benda yang kalau bagi aku cuma ambik masa lima minit, tapi dengan dia nih, dekat sejam semuanya. Punyalah kena dibuat beralus, baca pun satu-satu, bukan macam aku, sekali lalu aje. Pendekkata, memang jauh lah cara aku dengan cara Hal nih, itu yang selalu kitaorang berlaga angin tuh. 

Pukul 5 lebih baru David balik, so aku teruskan lah buat apa-apa yang patut. Cuma dinner dicepatkan sikit sebab aku kena siapkan Hal untuk tidur sebelum aku blah. Biasanya aku kerja sampai 8-30 malam kan, tapi since aku balik pukul 8, aku kena selesaikan kerja setengah jam lebih awal.

Walaupun letih tapi sempat jugak lagi aku singgah kat internet cafe yang kat depan rumah tuh, dapatlah online 2 jam, sampai dalam 11 malam gitu. Esok aku kerja sampai pukul 4 petang aje sebab lepas tuh aku nak ke apartment MamatGQ pulak. Mampos gak lagi lah.....