Monday, October 15, 2012

Selasa26082008


Lena aku tidur semalam, mungkin sebab kekenyangan kot makan kari udang aku tuh, pukul 8-30 baru aku bangun. Sebab aku cadang nak ke apartment MamatGQ tuh pagi ini, aku bangunlah jugak. 

Pukul 10-30 am aku sampai Chelsea, semalam aku kata nak bawak bekal nasi kan? Porah! Macam orang nak pergi ke ladang aje bawak bekal nasik, kan? So aku terpaksa makan kat luar lah harinih, sempat sehari jer janji aku tak nak makan kat kedai rupanya. 

Aku betul-betul tak expect yang MamatGQ ada agak yang aku akan datang ke apartment dia masa dia kat Israel. Tapi, bila aku masuk aje apartment dia, aku tengok ada note untuk aku, ada duit lagi ditinggalkan untuk aku, dan ada benda-benda yang aku kena buat, kena hantar pakaian kat dry cleaning. Nasib baik lah aku terdatang, kata aku dalam hati. Kalau tidak, sure dia akan disappointed dengan aku bila dia balik nanti. 

Aku tak ada buat apa sangat, kemaskan mana yang perlu aje. Pergi kedai sekejap, beli cuka sama wood polish. Aku tengok kat internet ituhari, nak kilatkan lantai kayu, guna vinegar campur warm water. Tapi masalahnya, aku lupa, cuka makan ker atau cuka lain? Sebab masa aku kat kedai tuh, aku tengok cuka makan pun ada bermacam jenis, ada yang clear, ada yang hitam macam kicap. So aku ambik ajelah rice vinegar sebotol. 

Aku nak test dulu, so aku bersihkan lantai guna cuka tuh. Dan kat area lain, aku guna wood polish yang aku baru beli tuh. Nampak macam bagus aje polisher tuh, dah lah mahal. Dalam sesetengah jam kemudian, aku tengok macam tak ada beza sangat pun, macam biasa jugak. So aku bersihkan sekali lagi. Kali ini aku taruk banyak sikit (or sikit banyak) cuka, sampaikan satu apartment berbau cuka. Terpaksa aku buka tingkap. Then yang kat area lain tuh aku semburkan polish tuh banyak-banyak. Aku biarkan for another 30 mintues. By that time aku dah siap buat kerja lain pun, dan aku dah online jugak pun. 

Then baru aku rasa macam ada lah beza dia sikit, so aku dapat idea. Aku basahkan lantai tuh dengan cuka + air panas, aku lap kan sesikit then aku sembur dengan wood polish tuh. Sebelum aku blah, aku nampak yang lantai tuh dah macam bermaya sikit, berseri gitu. Aku rasa, kalau tiga empat kali lagi aku buat macam tuh, sure akan berseri balik lantai apartment MamatGQ tuh. Mana tak berserinya, setengah botol cuka aku guna. Dan wood polish tuh pun tinggal sikit aje lagi, mamposlah kalau macam nih kena beli wood polish tuh tiap-tiap minggu nampak gayanya. Macamana pun puas hati aku jadi nya sebab mission aku berjaya. 

Aku tak ambik pun duit yang MamatGQ tinggalkan tuh sebab aku cuma lepak dua jam aje kat apartment dia tuh, lagipun aku tak ada janji pun nak datang kerja, kan? Cuma aku ada kata yang aku akan "tengok-tengok" kan aje apartment dia sepeninggalan dia tuh. 

Aku ke Forest Hills lepas tuh, makan kat Pinang, sesambil online. Ada dekat dua jam aku kat situ, sesambil sembang dengan tokay tuh. 

"You bagus ha, rileks saja. You tak dak problem ka?", tanya tokay yang asal Penang tuh. Nak tergelak aku mendengarnya. 

"Mana ada orang tarak problems lah tokay", aku jawab gitu. 

"Ya lah, you macam happy saja, datang makan happy, hari-hari kerja pun happy", kata tokay tuh. 

"Eh, saya nampak happy ka tokay?", aku tanya dia gitu.