Monday, October 15, 2012

Rabu06082008


MamatGQ baru bangun tidur masa aku sampai. Aku yang bangunkan dia sebab aku buzz kat pintu masa kat lobby, saja aje lah macam nak let him know pasal keberangkatan tiba aku kan? Dia, sesambil berpakaian robe tidur dia tuh, sembang-sembanglah dengan aku, tanya aku soalan-soalan lazim dia tuh. Aku kata aku minggu nih a little senyap, tak ada buat apa-apa sangat pun, tak ada benda yang aku plan pun, except esok aku cuti, dan nak pergi tengok The Police punya concert tuh. 

Memang pun, for the last few days aku tak ke mana-mana sangat, banyak melepak di rumah aje sebelum pergi kerja. Keluar pun untuk beli barang sesikit, potong rambut etc. Mamposlah, aku baru dua minggu lepas potong rambut, minggu nih aku pergi salon lagi. Aku gitulah, macam kat Malaysia jugak dah jadinya, kalau bosan-bosan, aku pergi potong rambut kat Sungai Wang Plaza. 

Biasanya kan, kalau nak potong rambut, aku tak banyak songehnya, aku kata aku nak kasi rambut pendek aje. Tapi kali ini, semalam tuh, banyak pulak yang aku beritahu AhSo Malaysian tuh, "Belakang tamau potong, tipi kasi pendek, atat kasi lipit" [Pekat sangat cakap aku kot, lipis ker lipit? Ker lipist?] Hampir aku tersuruh AhSo tuh botakkan kepala aku sebab bila dia dah potong mengikut suruhan aku tuh, jadi macam tak lawa pulak. 

"Mutut ka mau botak?", bila dia tanya gitu baru aku berfikir lagi, yang akhirnya aku tak jadi nak botak. 

"Apa pasat sini Amerika tarak syiok potong lambut? Sana Malaysia, manyak syiok ooo potong lambut, lama. Sini, lima minit sulah siap. Sana, dua jam baru silisai, kasi itu cuci, ada itu picit-picit. Tarak syiok lah ini macam", aku kata kat AhSo tuh.

Terus dia syampoo rambut aku, dan dia buat style cuci rambut kat Malaysia, sambil kata, "Ha, ini macam balu Malaysia punya style lo". 

Aku cadang nak kasi AhSo tuh $15 aje semuanya (termasuk tips) tapi bila aku kasi 20-dollar bill, terus dia kata, "Waaa, lu bagut ha kasi luapulo linggit", so tak sampai hati lah pulak aku nak mintak belen duit. Tak apa lah, rezeki dia. Tapi, nampak gayanya from now on kena kasi 20 dollars lah jugak tiap kali pergi gunting rambut. Dua kali sebulan, dah habis 40 dollars. Laaa, terpanjang pulak cerita pasal potong rambut, itulah, semalam tak ada buat entry. 

-------------------------------------

MamatGQ kata semalam dia balik kerja tengah malam, itu yang dia letih sangat tuh. Dan dia akan sibuk harinih, what with kawan dia nak datang besok malam, apartment dia kena rapi. 

"I need to buy flower and stuff", kata dia. Puas aku nak tahan gelak sebab MamatGQ tuh kantoi dan masa dia sedar dia kantoi, dia pandang aku, dan aku buat-buat tak pandang dia. Iyalah kan, katanya member dia tuh lelaki, apa ke jadahnya nak beli bunga kan? Then dia cerita lah pasal kawan dia tuh, dari Canada, kat bandar yang aku cakap ituhari lah, diaorang dulu kerja setempat, dah 5 tahun lebih berkawannya. 

Masa dia offer aku blueberry juice, aku macam tak nak aje. Bukan apa, aku dah breakfast, tak rasa lapar, blueberry juice tuh pekat, mengenyangkan. 

"Why, are you scared?", dia tanya aku. Terus aku kata aku nak. Kesian pulak bila dia kata gitu, dia ingat aku nih bodoh sebab takut nak minum guna gelas yang tuan nya ada HIV+ kan? I'm naive tapi tak lah sampai bodoh gitu sekali. 

"So, what is it that you wanted to tell me Joe?", kata MamatGQ sambil lepak kat kerusi depan aku. Ish, dia ingat rupanya MamatGQ nih, janji aku ituhari. 

"What?", aku tanya dia buat-buat lupa. Sebenarnya kan, tak ada lah apa-apa sangat aku nak beritahu dia pun ituhari, takat nak let him know pasal aku ada tulis sesikit pasal dia kat blog, normal lah kan memention nama-nama orang yang come into my life, kat blog. After all blog aku semuanya pasal kehidupan aku seharian kan?

Tapi, hari nih aku dah macam malas pulak nak beritahu dia, mungkin masa tak sesuai kot. Dengan aku nih, tak payah dipaksa-paksalah, tak payah dimintak-mintaklah, sooner or later aku akan cerita kan apa yang patut, especially dengan orang yang aku suka, dengan orang yang suka aku, dengan orang yang percaya aku, dengan orang yang aku percaya. Cuma, bukan hari ini. 

Itu yang bila dia kata aku ada janji dengan dia, aku buat muka serious, aku kata aku tak ada nak cerita apa pun. 

"I don't know, you said you wanted to tell me something, about your blog I presumed. You always talk about your blog", dia macam disappointed gitu, sebab aku tengok gayanya memang dia dah bersedia nak dengar cerita aku. Dia nih kan ker pelupa, tapi pasal itu dia boleh ingat. 

Macam sentapz jugak aku bila dia kata "you always talk about your blog" tuh. Dia yang tanya aku kan? Aku tak adalah cerita banyak-banyak sangat pun selama ini. "Oooo, dia kata aku selalu cerita pasal blog, ok, aku tak nak cerita apa-apa dah kat dia from now on", aku janji gitu. Janji dengan diri masa sentapz lah kan? Esok lusa kalau dia tanya, sure aku akan ceritanya lah. 

So gitulah, aku tahu yang MamatGQ tahu yang aku macam menyimpan rahsia aje nih tapi aku tak nak cakap apa-apa. Lagipun, aku dah fikir jugak, aku jumpa dia pun berapa jam aje seminggu, apa yang dia nak tahu sangat pasal aku kan? Cari lah sendiri kan? Buat macam aku, tak ada pun tanya dia apa-apa, tapi aku tahu pasal dia. Sebab aku baca diary dia. Oooppsss 

Lama tuh dia bukak website company dia, yang dia kata, baru di re-launched semalam. Selama 3 bulan dia kerja siang malam nak menyudahkan website tuh. Aku tak ada pun buat-buat menyibuk nak tahu apa-apa, simply because aku dah tahu dah pasal site tuh. Agaknya dia tengok macam tak ada response dari aku, dia terus aje tutup, then pasang lagu. Aku buat style bodoh, style tak tahu menahu, malaslah aku tunjukkan yang aku nak tahu pasal company dia tuh. Biarlah berlagak bodoh kan? 

Habis satu majalah The Week aku baca, sementara tunggu MamatGQ tuh mandi, punyalah mengantuk aku lepas tuh, siap aku basuh muka. Masa MamatGQ tengah bersiap, masa dia tengah nak pakai kasut, aku tanya dia a few soalans. Punyalah dramatic aku nih, sampai MamatGQ tuh saspen aje bila aku kata yang aku nak tanya a few personal questions, siap aku mintak maaf dulu kalau-kalau soalan aku tuh menyinggung perasaan dia. Iyalah kan, aku nih naive, dan selama ini aku tanya dia pun benda-benda biasa aje, benda-benda bodoh, tak pernah tanya soalan-soalan sensitif.

Aku kata yang ever since dia beritahu aku dia ada HIV virus, aku banyak berfikir, banyak benda-benda yang tak terjawab, so aku nak kan jawapan dari dia. Mulanya aku tanya, apa pasal dia cerita kat aku yang dia ada HIV+ tuh. 

Panjang lebar dia terangkan, " I think you should know..." "....It's nothing to be ashamed of", yang terus aku kata, "Don't say that" sebab aku tak nak dia fikir yang aku nih pandang rendah orang yang ada HIV+ macam dia tuh, "....And because you are my friend, you are someone I really trust". Dia kata jugak, since aku banyak tahu dan aku yang uruskan personal stuff dia, so it's only fair lah dia beritahu pasal dia tuh. Lagipun, dia kata, sure aku tertanya-tanya sebab kat apartment dia tuh banyak ubat-ubatan, merata-rata. Aku tak perasan sangat pun sebenarnya walaupun aku tahu, memang banyak ubat MamatGQ tuh, yang aku ingatkan cuma vitamin dan supplement aje mulanya. 

"Why are you asking me all these questions, Joe?", dia tanya aku pulak. Alaaa, janganlah tanya aku pasal apa, aku saja jer nak tahu. Sebab dia kawan aku.

"Just asking, you don't have to answer them if you don't feel like it", aku jawab gitu.

"No, just ask me anything, I have nothing to hide from you", dia kata lagi. Then dia sambung lagi cerita pasal dia, macamana dia boleh dapat virus tuh. Masa muda-muda dulu tuh, dia ada awek, diaorang biasalah kan, aktif lah kan. Seksually lah maksud aku. Then dua-duanya buat test darah, dia negatif dan awek tuh pun negatif katanya. "For 2 weeks we had sex everyday, all day long", kata dia. Termalu aku mendengarnya tapi aku selamba aje. Lepas tuh awek tuh beritahu yang sebenarnya dia tuh positif tapi dia takut nak beritahu MamatGQ tuh sebab macam tak sampai hati gitu. And that changed everything, kata MamatGQ tuh, dia susah dah nak percaya orang. So dia agak, melalui awek tu lah dia dapat virus tuh. 

Bila aku tanya yang apa perasaan dia bila tahu yang dia ada virus tuh, dia katalah yang "We all gonna die someday", terus aku jawab, "That's not the point". 

Aku tanya, dia ada terfikir ker yang apa dia nak buat andaikata dia terkena AIDS, andaikata dia sakit nanti, di hari tua. 

"I thought about it Joe and it always make me depressed, so I'm gonna live my life the best that I can", kata dia. Entah, aku rasa macam sikit lagi, dia nak menangis, sebab macam berkaca aje mata dia, dia cakap pun serious aje, slow, sambil pandang tepat ke dalam mata aku. Masa tuh aku duduk sambil kedua-dua siku aku kat lutut, sambil tangan aku pekup mulut dan hidung, macam orang baca doa gitu. Aku tenung aje dia, sambil dalam hati aku fikir, yang aku nak push dia dengan soalan-soalan lain yang berat-berat. "I'm gonna make him cry, I want to see him cry", aku kata dalam hati. 

"What are you going to do, who will take care of you? ", aku tanya lagi. 

"Maybe I'll meet someone, maybe I'll have somone to care for me, maybe I'll just live on my own", dia jawab gitu. Aku angguk-angguk aje lah. 

"Remember my brother who's gay? We already made a promise to care for each other if something happened to any one of us. He lives far from here. He's a few years older than me", kata MamatGQ lagi. 

Aku beritahu dia yang aku tanya tuh bukan apa, sebab aku selalu fikir pasal aku yang sorang-sorang nih, aku selalu terfikir kalau ada apa-apa terjadi kat aku (since aku tak ada sesiapa kat sini), aku tak tahu apa nak buat, sampaikan aku dah tak nak fikir semuanya tuh. Then, Hal yang cacat yang aku jaga tuh, dia, at least dia ada keluarga yang semuanya duduk kat area Forest Hills tuh, so he's in a good hands. Dan MamatGQ pulak, dia sorang-sorang jugak, so itu yang aku nak tahu tuh macamana dia nak buat andaikata dia jatuh sakit. 

Lepas pada tuh kitaorang sembang-sembang biasa ajelah, dah malas aku nak tanya berat-berat now that aku dah dapat clear picture pasal dia. 

Ada aku terfikir jugak, yang kalaulah aku tahu pasal dia nih way before aku kerja di apartment dia tuh, harus gamaknya aku tak akan terima offer dia tuh. Kalau dengar cerita style hidup dia dulu-dulu tuh, memanglah mengerikan, memanglah jenis orang yang aku tak nak ambik tahu apa-apa pun. Lantak dia lah kan? Tapi sebab aku kenal dia, and only after that baru aku tahu cerita sebenar, dan in the process tuh kitaorang jadi macam kawan, itu yang buat aku rasa kesian dengan dia. I thought I've been thru a lot in life tapi dia pun ada cerita dia sendiri, kan? He had his shares of good time, I had mine jugak kan, albiet differently. 

Lepas habis sembang tuh, sebab dia dah nak pergi kerja, aku rasa jadi macam lebih rapat pulak dengan MamatGQ tuh. Entah, mungkin sebab aku rasa kesian kat dia, mungkin sebab dia percaya aku, mungkin sebab aku nih jenis yang mudah tersentuh dengan cerita-cerita sedih kot? Semuanyalah kot. 

"So Joe, here's your money, whatever extra is all yours", kata dia. MamatGQ punya style sekarang nih, dia taruk aje duit kat atas meja, tak ada dah dia kasi ke tangan aku. Aku suka style tuh. 

"So I won't be seeing you again this week hah?", dia kata kat aku. Iyalah, member dia nak datang esok kan? "I'll see you Tuesday (next week) if that's ok with you. Then if you want to come again Thursday or Friday, that's up to you", kata dia lagi. Aku yes kan aje, so aku akan datang Selasa minggu depan. 

"See you later alligator", kata dia sambil bersalam dengan aku. 

"After a while crocodile", aku jawab sambil laga fist. 

[heh, nasib bak aku reti nak jawab]

MamatGQ blah aje, terus aku kira duit yang ditinggalkan untuk aku tuh. Wow, $200. Banyaknya, sedangkan aku cadang nak kerja sampai pukul 1 aje, dalam 3 jam aje. Tak kan aku nak ambik semuanya kan? Kalau 3 jam gitu, dibayar $50 dah kira banyak sangat dah. Ini, $200 pulak tuh. Last-last aku ambik seratus aje, aku tinggalkan balance lagi seratus tuh. Itupun aku tak nak ambik semuanya, aku nak guna duit tuh untuk beli barang-barang cuci, jugak untuk duit laundry card. Tak sampai hati lah aku nak ambik semua tuh kan, aku nih very sensible punya orang lah. MamatGQ balik kang, sure dia geleng-geleng kepala sambil kata dalam hati, "Baik budaknya Joe nih", bila dia tengok ada 100 dollars kat meja tuh. Ekekekekkee.

Sebab aku nak blah awal, sebelum pukul 1, aku cepat-cepat buat kerja, hantar dry-cleaning, pergi buat laundry etc. Then terus aku cuci mana-mana yang patutlah. Habis semua aku lap kan, aku bersihkan, itupun sempat lagi tengok diary dia kalau-kalau ada new entry. Tak ada! Frust aku jadinya ekekekeke.

Then masa kemas-kemas kat kabinet/meja dekat katil, adalah aku tertengok beg kecik dia tuh, siap aku keluarkan semua isi, cadang nak bilang sarung-sarung tuh. Tapi, banyak pulak, ada yang sarung berperisa cokelat lagi, perisa strawberry, yang jenis-jenis lain pun ada, yang kalau aku nak ingatkan berapa jumlahnya, sure aku lupa. Ini kena tulis kat kertas nih, kalau tidak sure lupa berapa keping semuanya yang ada", kata aku dalam hati. Aku tengok jugak, banyak persiapan lain yang ada, cincin kote yang baru pun ada, minyak pelincir pun botol baru gayanya tuh. Lantak kau lah MamatGQ, aku fikir gitu. Tapi, aku rasa macam tak best aje sebab aku tahu kawan aku nak mengongkek.

Ngam-ngam pukul 1 aku blah, singgah kejap untuk lunch kat restoran Thai kat Chelsea tuh, Pongsri nama nya. Kira oklah makanannya, aku ordered Panang Shrimp. Cepat-cepat aku makan sebab ramai orang, tak bestlah makan kat restoran yang ramai orang, aku nih kan ker sorang-sorang?

Ada lah sejam lebih aku online kat internet cafe kat Forest Hills, sebelum kerja petang tadi. Hal suruh aku ke kedai dulu beli pizza untuk dia sebab David balik lewat sikit malam tuh. Dan lama jugaklah aku kena urut dia petang tadi sebab dia nih kalau David balik lambat, dia selalu ambik kesempatan suruh aku urut dia lama-lama. Tak kisahlah, esok aku cuti, cuti tipu!