Monday, October 15, 2012

Rabu23072008

Terpaksa keluar awal jugak hari nih pasal nak ke Hell's Kitchen, nak collect dan bayar ticket yang aku dapat kat craigslist.com. Cayalah aku nih, seharian aku sekodeng kat situ, ada aje orang taruk iklan, terus aku contact. So dapatlah tiket nih yang harganya $93, murah aje, sure seatnya jauh kat belakang.

Tapi tak apalah, daripada aku tak ada tiket langsung kan?  Benarnya konsert The Police tuh dibuat untuk mengutip derma dua stesyen tv nih, Public TV, so beli tiket tuh macam kasi donation lah. The Police tak ada pun nak buat konsert kat Madison Square Garden mulanya sebab diaorang ada buat kat Long Island, kat New York ni lah jugak. Cuma tempat tuh jauh sikit, tak ada public transportation.

Macam biasalah aku sure akan sampai setengah jam lebih awal dari yang dijanjikan, dan macam biasa jugaklah, orang yang aku tunggu akan sampai sejam dari masa yang dia janjikan sendiri. Dapat aje tiket, terus aku blah semula ke rumah, sambung tidur barang sesejam.



Lepas Zohor terus aku ke Forest Hills. Singgah makan sekejap kat Malaysian restaurant tuh. Kerja dalam sejam setengah, tiba lah masa aku nak ke 32nd Street, Madison Square Garden. Awal pulak sampainya, so melepak sekejap kat internet cafe. Kat luar pun hujan renyai-renyai. Aku rasa macam tak bersemangat aje nak tengok konsert George Michael tuh actually. Dulu aku pernah tengok concert dia nih, masa kat UK, tapi masu tuh he was still in the closet so tak lah rasa strange sangat. Lagipun masa tuh aku masih budak-budak, mana aku nak peduli sangat.

Aku masuk awal lah jugak, kat luar tuh aku tengok ramai geng-geng bapok, bercouple-couple memasing tuh. Penonton yang lain pulak, yang lelaki nya, semuanya jenis yang pakai rapi aje, yang pakai kemeja atau kemeja sama suit. Aku aje antara yang tak senonohnya, pakai tshirt aje. Rasa aku lah, separuh dari stadium tuh dipenuhi dengan geng-geng bapok dan gay kot. Ada jugak aku tengok yang datang sorang-sorang.

Jauh tempat duduknya kali ini, iyalah, tiket murah aje, walaupun aku bayar double. Nun jauh di belakang, kat atas. Sikit lagi,dalam dua stages gitu, jatuh lah darjat aku - sama sedarjat dengan tiket $49, yang jauh kat hujung bumbung sana tuh. Kalau tak silap aku, konsert The Police nanti kat area tuh jugaklah aku punya seat.

Minah yang jual tiket kat aku dulu tuh datang sama kawan dia, lawa budaknya diaorang nih, ada kelas gitu, sopan dan berdandan habis-habisan, tapi tak lah keterlaluan. Tak ada sembang-sembang sangat pun dengan aku, takat tegur-tegur gitu aje lah. Agaknya sebab dia rasa tak syok kot sebab dia jual tiket tuh kat aku dengan harga double.


[Sebelum konsert mula, orang belum ramai lagi - sayup jer seat aku kan?]

Konsert sepatutnya start pukul 8 malam, kat tiket tuh ada tulis "8 O'clock prompt", tapi, 8-45 baru mula. Malam Isnin lepas pun sama dengar ceritanya, lewat setengah jam. Lagu apa tah George Michael nyanyi as his opening song, pernah dengar gitu-gitu aje lah rasanya. Lagu kedua, lagu ketiga dia menyanyi, aku selamba aje, duduk tegak aje kat kersui, macam orang tengok Forum Perdana aje gayanya, mengantuk dan tak ada excitement nya.

Call me good, Call me bad
Call me anything you want to, baby
But I know that you're sad
And I know I'll make you happy
With the one thing that you never had
Baby, I'm your man.....


Tiba-tiba dia nyanyi lagu tuh, terus aku dan penonton lain macam terpancut dari seat masing-masing. So laju lah menarinya kitaorang semua. Best jugak George Michael nyanyikan a few Wham! punya lagu, walaupun tak banyak. Dua tiga bijik aje, itupun lagu yang tak popular.

So gitulah, menari pun ada lah sekali sekala gitu aje aku sebab lepas satu lagu, aku duduk, then bila ada lagu rancak sikit, menari semula. Aku rasa macam tak best aje nak menari sebab aku punya seat tuh kat tepi, kat aisle, rasa macam kekok aje nak menari. Tambah-tambah, ada sorang PakCik yang depan aku tuh, dia menari bukan main laju nya. Lagu slow pun dia menari laju sampaikan aku ingatkan aku yang tak reti ikut rentak lagu. Aku, kalau lagu slow, aku menari slow, kalau lagu rancak, aku terkinja-kinja, tapi PakCik tuh, lagu slow ker lagu laju ker, dia tetap terkinja-kinja jugak.

Lagi satu, sebab aku punya seat kat terrace, aku takut aje kalau-kalau terjatuh, tergelincir, itu pasal macam serba tak kena aku menari malam nih. *Mamposlah, tak pandai menari salahkan lantai jongkang-jongket kaedahnya*

Overall aku tak berapa puas hati tengok konsert tuh, bukan tak puas hati sebab apa, cuma aku tak lah enjoy sangat macam masa aku tengok Bon Jovi ituhari. George Michael pun banyak sangat mencarutnya, sikit-sikit, "I don't give a fuck", "I don't give a fucking fuck", dia marah kat reporters yang banyak buat reviews pasal konsert dia tuh yang tak sehebat mana. tapi bila difikirkan yang he leads a difficult life, mungkin itu sebab dia jadi kuat mencarut tuh. macam aku lah jugak kan, dulu aku punyalah skema nya tapi sejak duduk New York, aku asyik mencarut aje kerjanya. First sebab semua orang mencarut. keduanya, I had a difficult life so it's only natural lah kan? Macamana pun, di sebalik carutan au tuh, aku tahu yang I still am the old me, not too afraid to be sentimental, not too afraid to shed tears, and not at all afraid to swear like all cunts do.

Yang buat aku seronok itulah, banyak lagu-lagu lama yang mengimbau kenangan silam, sampai mengerang-ngerang kitaorang ikut George Michael menyanyi lagu-lagu macam One More Try, Father Figure, Careless Whisper, A Different Corner.

So when you say that you need me
That you'll never leave me
I know you're wrong, you're not that strong
Let me go
[One More Try]


I'd say love was a magical thing
I'd say love would keep us from pain
Had I been there, had I been there

I would promise you all of my life
But to lose you would cut like a knife
So I don't dare, no I don't dare

'Cause I've never come close in all of these years
You are the only one to stop my tears
And I'm so scared, I'm so scared

Take me back in time maybe I can forget
Turn a different corner and we never would have met
Would you care

I don't understand it, for you it's a breeze
Little by little you've brought me to my knees
Don't you care

No I've never come close in all of these years
You are the only one to stop my tears
I'm so scared of this love

And if all that there is is this fear of being used
I should go back to being lonely and confused
If I could, I would, I swear

[A Different Corner]