Monday, October 15, 2012

09072008


Hari ini macam semalam jugak, buat benda yang sama, cuma Hal tak ada suruh aku beli apa-apa masa dia di gym so dapatlah aku ke internet cafe sekejap. 

Aku dah mula terasa boring sangat kerja jaga Hal nih, entahlah, mungkin sebab hari-hari aku kerja kot? Minggu depan dan minggu lagi satu, sebab aku nak pergi tengok concerts, ada diaorang suruh aku ambil off aje sebab tak berbaloilah datang kerja for sejam setengah aje. Tapi aku fikir, siapa yang nak jaga Hal sebelum David balik kerja, so itu yang aku akan datang jugak tuh walaupun hanya untuk sejam setengah. Harap-harap diaorang appreciate dengan keikhlasan aku tuh. 

-------------------------------------

Tadi, masa dalam train, on the way balik ke rumah, lepas kerja, aku tak dapat seat. So aku berdiri aje lah sambil bersandar kat pintu train. Long journey home, so aku mengelamun, aku menyanyi. Takat aku sorang aje yang dengar lah, bukannya nyanyi terlalak-lalak tuh. 

Aku selalu gitu, ikut mood, kadang aku nyanyi, kadang aku baca apa-apa surah yang aku tahu. Kebetulan hari ini aku menyanyi. Dan biasanya aku nyanyi satu lagu aje, aku akan ulang-ulang nyanyi lagu tuh, that way aku akan cepat bosan dan after a few times nyanyi, aku akan berhenti. 

So tadi aku nyanyi lagu "Baby, Can I Hold You" (Tracy Chapman/Boyzone), one of my all-time favorite songs. 

Sorry
Is all that you can say
Years gone by and still
Words don't come easily
Like sorry....like sorry
Forgive me
Is all that you can say
Years gone by and still 
Words don't come easily 
Like forgive m...forgive me 
But you can say baby 
Baby can I hold you tonight
Maybe if I told you the right words 
At the right time 
You'd be mine

I love you
Is all that you can say 
Years gone by and still 
Words don't come easily 
Like I love yo....I love you 

(See, aku nih sentimental gak orang nya ekekekekek) 

Train tuh berhenti kat stesyen seterusnya, dan aku pun berhenti menyanyi sebab orang nak board train tuh. Ada this one busker, gagak jantan, dia pun naik train tuh, siap dengan gitar, sama bekas untuk taruk duit. Kat dalam train subway, memang biasa orang busking from one station to another. 

Teruslah dia nyanyi. Korang tau lagu apa dia nyanyi? That very song "Baby Can I Hold You" yang aku nyanyi tuh! Terkejut gila aku, I mean, terkebetulannya kan? "Holy shit! This can't be real", kata aku dalam hati. Tersentimentallah aku sekejap jadinya, iyalah kan, out of million other songs, tersama pulak lagu yang aku dan dia nyanyi kan tuh. Kalaulah lagu tuh lagu yang tengah top sekarang nih, aku tak adalah nak heran kan sangat, tapi lagu tuh, 10, 20 years ago punya lagu. Not a huge hit pun sangat kan? 

So tak heranlah kalau aku dengan senang hati kasi mamat tuh $5, much to his surprise. He made my day so apa salahnya aku kasi dia happy kan? Life is all about that kan? 

----------------- 

Cakap pasal buskers dan pemintak sedekah kat train subway, semalam atau semalam sebelum semalam, aku rugi 20 dollars. Aku dapat seat pagi tuh, so aku cuba lelapkan mata. Tiba-tiba aku tersedar macam ada orang berdiri depan aku, sambil tadah tangan mintak duit. Aku seluk pocket, tarik sekeping duit dan kasi kat dia. Tak pandang pun muka dia, aku buat-buat macam tak kisah gitu. Sebab biasanya, kalau lepas kasi duit, sure orang lain akan pandang. 

Biasanya kan, kita akan terkemut-kemut gitu lepas kasi orang something, it happens naturally gitu. So aku tak nak lah menampakkan pengkemutan aku tuh, tu pasal aku buat-buat tidur semula tuh. 

Perempuan sebelah aku cuit aku, "Did you just give him a 20 dollar note?", dia tanya aku. 

"Did I? Oh well..... I guess today's his lucky day", aku kata gitu, sambil buat-buat tidur, sedangkan aku nak tutup rasa ralat aku tuh, yang aku terkasi duit 20 dollars, yang aku ingat aku kasi cuma sedollar.