Monday, October 15, 2012

10072008


Kat apartment building David/Hal duduk tuh, kebanyakan penghuninya semua orang tua-tua. Infact, David orang ke3 yang paling muda di situ, sebagai apartment owner lah kan? Yang lain-lainnya semuanya dalam lingkungan 60an ke atas. Kat seventh floor tuh, ada 7 apartments semuanya. Aku jarang terserempak dengan neighbor sefloor sebab diaorang tua-tua nih memang jenis jarang keluar. Except for this one lady yang aku rasa dalam 80an umur dia, yang quite the opposite lah kan. Dia selalu melepak kat lobby. Tak heranlah kalau orang tak suka dengan dia nih sebab dia selalu bawak mulut. 

Ok, gini ceritanya.

Tadi, masa aku tengah lunch, masa Hal tengah lepak kat katil sebab baru lepas buat catheter, aku terdengar bunyi orang mintak tolong. "Help! Hello! Help", berturut-turutan. Mulanya aku buat tak tahu aje tapi lama kelamaan, semakin kuat pulak bunyinya. Tak henti-henti pun.

Terus aje lah aku berlari keluar, rupanya suami perempuan tua tuh, aku nampak dia jenguk keluar dari pintu. Jenguk kepala aje, macam orang tengah bogel aje gayanya. Ker sebab kote tersepit kat zip seluar?

Aku jadi serba salah dibuatnya, nak pergi tolong orang tua tu ker atau nak buat tak tahu aje. Tapi, dia dah nampak aku, tak kan aku nak buat tak tahu aje kan? Lagipun, aku kena mintak permission dari Hal, tak nak lah aku tinggalkan Hal sorang-sorang kat apartment tuh, dia tuh kan ker mudah gempar? Nanti dia ingat aku lari ker apa ker, harus dia pulak meraung-raung sengsorang kan?

Pakcik tuh tetap mintak tolong jugak, tapi dia tak ada pun macam kisah sangat yang aku ada nampak dia tuh. Terpaniklah aku sekejap, tak tahu nak buat apa. 

"I'll be there in a minute", aku jerit dari hujung apartment, PakCik tuh punya apartment on the other side. Dia tetap jugak mintak tolong, "Help! Hallo!, as if dua perkataan itu aje lah yang dia tahu. Aku beritahu Hal yang aku nak ke apartment Pakcik tuh dan aku tak akan lama, aku akan tinggalkan dia sorang-sorang for a few minutes. 

Hal macam tak kasi aje aku pergi, tanya aku itu ini, aku explainlah yang Pakcik tuh dah nampak kelibat aku dan aku dah kata aku akan ke apartment dia, tak kan itu pun tak boleh kan? Lagipun, orang tuh tengah mintak tolong, kan? Tapi Hal tuh gitu lah, jenis yang pentingkan diri sendiri aje, jenis yang tak reti hidup bermasyarakat, yang dia tahu hanyalah pasal dia dan wheelchair dia tuh. 

"Why doesn't he call the doorman?", Hal tanya aku. Mana lah aku tahu. 

"Just buzz the doorman Joe, it's none of our business", dia kata gitu. Aku buzz kat doorman tapi tak ada jawap. Dan sepanjang tuh aku dengar Pakcik tuh terjerit-jerit mintak tolong. Dalam sesepuluh minit lepas tuh baru aku ada terdengar suara orang lain. 

"Why didn't you call 911?", tanya suara lelaki tuh. 

"I don't know how to", suara Pakcik tuh jawab.

Dan tak lama lepas tuh aku dengar bunyi ambulance, dan masa aku nak pergi buang sampah, aku tengok ada dua orang polis kat apatment Pakcik tuh, yang macam terpelangah aje. Berkaparan barang-barang kat apartment tuh, banyak junks jer gayanya, iyalah, orang tua yang duduk, kan?

Petang tuh, David dua tiga kali keluar masuk buat pura-pura nak buang sampah, tapi sebenarnya nak tahu apa sebab ada polis, ada ambulance datang petangnya tadi tuh. 

----------------

Since David ada aku pun blah lah, pukul 6 lebih gak. Aku nak ke apartment MamatGQ lah pulak kan? Nampak macam rajin aje aku kan? Ekekekekke, bukannya rajin apa, cuma aku nak lari dari terpaksa kerja 12 jam kat apartment David/Hal tuh, itu yang aku kata aku nak ke Chelsea tuh. 

MamatGQ tak ada di apartment, dia masih kerja lah gamaknya. Pelik aku, macam tak ada life aje dia nih, kerja sampai jauh malam setiap hari. 

Aku tengok ada duit $50, then ada message untuk aku. MamatGQ tuh suruh aku tukarkan cadar, bedsheet, pillow cases dia. Alaaa, dia dah terperasan dulu rupanya yang bedsheet dan pillow cases dia tuh ada kesan bleach. Shit!

Terus aku rasa tak sedap hati, memang ada niat aku nak beritahu dia tapi since minggu ini aku tak jumpa dia, aku cadangnya nak beritahu minggu depan, tapi dia dah terperasan dulu. So aku tulis message kat dia, aku kata yang aku akan gantikan apa-apa yang rosak. I don't know him kan, so itu yang aku tulis gitu tuh. Kalau aku jadi dia, aku akan gelak kan aje kalau orang buat perangai macam aku tuh, nak gantikan cadar etc kan? Tapi, itulah, like I said, I don't know him. Mungkin dia jenis yang begitu kot? Kalau dia jenis tak kisah punya orang, then he'll know yang aku nih baik orangnya. So, either way aku akan menang, kan? Nampak macam baik gitu. Ekekekekeke

Aku spent like 2 hours aje kat apartment dia, tak ada apa sangat nak buat pun, aku rasa macam tak best aje sebab dah lah Selasa lepas aku cuma kerja tak sampai 3 jam, kali ini pun dalam dua jam lebih sikit aje. Itu yang aku tak ambik duit tuh, aku dah janji dengan diri aku yang aku tak akan ambik duit dari MamatGQ tuh, dia bayar sekali aje Selasa dulu tuh dah lah. Dia nih baik orangnya, walaupun dia tahu aku tak akan ambik duit tuh, tapi dia tetap akan kasi jugak duit. Call me bodoh tapi aku rasa tak, aku bukannya buat kerja macam Shilpa Lee kan nak bayar banyak-banyak?