Monday, October 15, 2012

Sabtu23082008


Aku selalu perli Hal sebab dia, kalau bercakap kat talipun sama mak dia, selalu dia marah aje, selalu disindir, dikutuknya mak dia tuh. David pun sama, selalu sangat dia kutuk mak tiri dia tuh. "She's your Mum after all", aku selalu kata gitu kat Hal, biasanya masa aku tengah urut dia sebab mak dia akan talipun sharp pukul 4-45 pm, setiap hari. 

"Wait until you see her, Joe", selalu Hal jawab gitu. So, setelah berminggu-minggu di plan, akhirnya hari nih diaorang nak pergi melawat mak Hal tuh for the very first time in like 3 months lepas dia duduk kat assisted-living care tuh. 

The Bristals nama tempat tuh (http://www.thebristal.com/north-hills.php), kelas gila, lawa bangunannya, mengalahkan hotel lima bintang lagi. Right from the entrance, sampailah bilik-biliknya, memang high class sangat, aku tengok pun sambil geleng-geleng kepala. Even David/Hal pun terkejut sebab kalau mengikut kata mak Hal tuh, dia tak suka tempat tuh. Ada aje yang dikomplennya. One of the reasons apa pasal diaorang nak melawat tuh pun pasal she's miserable, menurut kata dia lah. Itu yang Hal sama Laura cadang nak pindah kan mak dia tuh ke tempat lain. 

Kuat bercakap mak Hal tuh, tak henti-henti dia bercakap. Tak padan dengan gigi dia yang cokelat tuh, semuanya dia komplen. Orang ini tak betul lah, orang itu tak bagus lah. "He doesn't talk to me", kata mak Hal kat satu PakCik yang tengah bertongkat, yang kitaorang terserempak masa keluar lift. 

"Don't talk to me, I don't exist", kata PakCik tuh. Kitaorang berpandang-pandang ajelah sesama sendiri. 

"I'm the youngest person in this place", kata mak Hal. Kitaorang semuanya kerut dahi, sebab kitaorang sure sangat yang ramai lagi orang yang jauh lebih muda dari mak Hal tuh kat situ. She's 84. 

"I'm miserable here Hal, my room is all the way at the back, they purposedly put me here. They don't like me", kata mak Hal. 

Aku dah boleh agak yang dia nih memang jenis banyak mulut, itu pasal dia tak ada kawan. Dia beritahu yang mulanya dia adalah a few kawans tapi diaorang semuanya dah menjauhkan diri dari dia aje. Yang rajin melayan dia nih bercakap, bukannya Hal, tapi David. David's very good with words, dalam dia sembang-sembang tuh, ada aje benda yang dia perli dan sindir mak Hal tuh. Macamana pun, seronok jugak aku dengar cerita diaorang, tak henti-henti diaorang bercakap. Even masa makan pun. 

Kitaorang pergi ke seluruh ceruk rantau apartment tuh, semuanya ada, panggung wayang, bilik komputer, gym, bila bacaan, bilik games, cafe, restoran, semuanya ada kat dalam tuh. Dan dalam jalan-jalan tuh, mak Hal nih akan pergi kat sapa-sapa yang dia jumpa, ada aje benda yang tak kena nya, ada aje dia menyakitkan hati orang. She has a very dry sense of humor, dia yang mengaku sendiri. 

"That's why I always get into trouble, Joe. That's why they don't like me here", kata mak Hal. 

"Why don't you just shut your big mouth up, Ma?", Hal jadi bengang aje bila mak dia terus membebel. 

Tapi, surprisingly, aku suka pulak kat mak Hal tuh. Sebab aku rasa dia lawak orangnya. Atau, memang sebab aku nih pun mulutnya jahat jugak, tu pasal aku jadi tersuka kat dia tuh kot. Aku beritahu dia yang aku boleh spend the whole day sembang dengan dia sebab ada aje benda yang dia celotehkan. 

"Are you going to live here in America, Joe?", dia tanya aku masa aku berdua aje dengan dia. David sama Hal bengang apa tah, diaorang tinggalkan aje mak Hal tuh sembang dengan aku. 

"No, I'm just passing thru", aku jawab gitu. 

"I can tell. Why don't you stay? Most people, they come here and they never leave", kata mak Hal lagi. 

"I wish......", aku tak tahu nak cakap apa dah. 

"We have to talk, Joe", kata mak Hal sambil kenyit mata kat aku. Aku tak faham maksud dia, aku pun tak nak ambik serious sangat pun apa yang dia cakap. 

Ada lah dalam 4 jam kitaorang kat situ then tiba lah masa nak blah. Masa nak ke lobby tuh David sama Hal punyalah marah kat mak Hal pasal mak Hal tuh asyik tanya aku soalan-soalan sensitif, samada aku suka atau tidak kerja jaga Hal tuh. "You don't mind doing this kind of job, Joe?", dia tanya aku. Aku tak reti nak jawab, aku gelakkan ajelah. 

Sebelum blah, biasalah, Hal sama David, diaorang cium mak Hal tuh. Lepas tuh terus diaorang blah ke kereta. Aku jugaklah yang kena layan mak Hal tuh, yang tak habis-habis beritahu orang ramai kat lobby tuh yang anak dia ada datang melawat. 

"Do I get a kiss from you, Joe? Or, you only kiss men?", dia tanya aku. Dah lah cakapnya kuat sampai semua orang dengar. Terlopong mulut aku jadinya, I mean, I was speechless. Malu kat orang pun satu hal, sebab diaorang tak gelak pun, semuanya macam terkejut gitu. 

"You know I didn't mean it Joe", kata mak Hal lepas tuh. But that was too late, aku rasa aku jalan ke kereta tuh with a tail between my legs. Pundeks punya orang tua! 

------------------------
Note: 16/10/2012

Ingat kan ayat "We have to talk, Joe" tuh, InsyaAllah, bila dah habis aku update blog nih, aku akan kasi hints sikit pasal news yang aku dapat, sekembalinya aku ke Malaysia, selepas di deport dari Buffalo, New York NY.