Monday, October 15, 2012

Selasa19082008


Aku dah agak MamatGQ pergi Yoga class, sebab masa aku sampai ke apartment dia, gelap gelita, barang pun berterabur. Bersepah larah gitu. So sementara dia tak ada, aku kemaskan apa-apa yang patut. 

"I have to go to Israel Thursday evening, will only be back Friday the following week", kata MamatGQ masa dia lepak-lepak sebab letih. 

Then dia check calendar, dan since aku kerja weekends, aku tak dapat datang the weekend dia balik tuh, dia suruh aku datang Selasa, September 2nd. Maknanya 3 kali aku tak jumpa dia nanti nih, minggu ini dan dua kali minggu depan.

Dan since dia tak ada minggu depan, MamatGQ suggest kat aku, apa kata aku buat pembersihan besar-besaran. Iyalahkan, tak ada pakaian nak dicuci, tak ada benda lain nak dibersihkan. Aku tanya dia apa yang nak dibersihkan, dia kata, lantai atau dinding. Memanglah lantai apartment dia tuh macam kotor aje tapi aku tak reti macamana nak kasi hardwood floor tuh shiny, dah puas aku cuba dah sebelum ini. Dia kata yang memang lantai tuh sedari dulu lagi nampak macam berabuk, tak berkilau, itu yang dia ada fikir nak pasang lantai baru, nak buat renovation. Dia cerita jugak yang mulanya dia cadang nak pindah ke apartment yang lebih besar tapi "that's not going to happen", dia kata gitu. Macamana pun aku beritahu dia yang aku akan cuba usaha bersihkan lantai nanti tuh, dalam minggu depan kot, masa dia tak ada. 

Ok, habis bab tuh. 

"So, you been busy this past week, Joe?", dia tanya aku. Nak korek-korek lah tuh. 

"Well, kind of", aku jawab sambil baca magazine. Masa tuh dia kat dapur. 

"You gonna tell me about it?", dia tanya aku sambil gelak. 

Dia gelak, so aku macam peliklah, aku pandang dia. Aku angkat bahu, aku tak reti nak beritahu dia yang aku tak busy mana pun. Tak ada apa pun, sibuk gitu-gitu aje lah.

"C'mon now Joe", dia kata lagi, sambil gelak. Macam gelak perli aje. 

"Whaaaaaaat?", aku tanya dia, pelik. Sambil gelak-gelak jugak. Tapi mata aku tak beralih dari magazine tuh.

"You met a girl Joe?", dia tanya aku. 

Terus aku tergelak, kat mana dia dapat idea macam tu tuh? Aku senyap kan aje. Dah lama tuh aku pandang dia, ingatkan dia tak pandang aku, rupanya dia dia asyik tunggu jawapan aku. Terus kitaorang dua-dua gelak. Yang kalau diikutkan tafsiran, mengonfirmkan pertanyaan MamatGQ tadi tuh. 

"No, I have a new friend, a few actually. We play badminton together, the 4 of us", aku jawab gitu. 

MamatGQ macam tak percaya, dia gelak-gelak jugak. So aku ceritalah yang aku ada kawan Filipinos yang baru aku kenal, so sekarang nih aku macam busy main badminton dengan diaorang lah. Since MamatGQ tak tahu badminton tuh apa, aku terangkanlah sesikit kat dia. 

"Play?"Beadminton? Shuttle cock? What kind of game is that?", dia tanya aku lagi sambil terus gelak-gelak. Kalau orang lain tuh aku sure dah bengang kan, tapi MamatGQ punya pasal, aku gelak-gelak aje lah. The more aku gelak, the more dia ingat aku tipu, cuba nak berselindung kononnya. 

"I'm so happy for you Joe. Are you going to tell me about the juicy stuff?", dia tak gelak dah tapi senyum-senyum aje. Seriouslah kononnya. 

"I wish, but I'm telling you the truth, I'm just playing badminton with a bunch of Filipinos, that's all", aku pun buat serious aje.

Ok, habis bab tuh.

"So, how was your weekend?", aku pulak tanya dia, saja nak tukar topik. 

"I stayed home the whole weekend. I had so much on my mind, I cried", kata dia. 

"No you didn't!", aku buat-buat tak percaya. 

Agaknya dia macam termalu gitu, terus dia senyap aje. Aku pun macam nak tahu sangat apa yang buat dia menangis tapi aku boleh agak sure pasal awek dia S tuh kot. Coupled with masalah-masalah dia yang lain kot, yang aku tak tahu, sure sebab itu lah kot. Macamana pun aku tak tanya apa-apa pun sebab kalau dia tak ceritakan semuanya, aku tak akan tahu (kecuali sikit-sikit info yang aku dapat dari diary dia tuh kan?). 

"Well, it's ok for a guy to cry", aku cakap gitu, nak cuba korek-koreklah, dengan niat biar dia cerita kat aku pasal awek dia S tuh (yang aku agak, sure dah putus kot, kalau tak tak kan dia menangis kan?) Jahat rupanya makhluk spesis perempuan nih, boleh buat lelaki menangis rupanya ekekekeke.

"I do cry, a lot actually", aku kata gitu, selamba aje. Nak tergelak pulak rasanya sebab sampai gitu sekali aku beritahu dia, semata-mata sebab nak korek rahsia dia tuh. Dia tetap senyap aje tak cakap apa pun, sibuk gayanya tuangkan blueberry juice untuk kitaorang minum sambil sembang-sembang. 

"I cried a few times watching the film, Boy A", aku kata lagi.

"Yea, how was the movie, any good?", dia tanya aku. 

"Brilliant. I like watching sad, depressing movie like that", aku jawab gitu.

"You are a lot like me Joe, I love watching depresssing movies", kata MamatGQ tuh.

"So, why were you crying? You gonna tell me about it?", aku tak kira, aku nak tanya jugak dia. 

--------------

Eh, aku tak ada masa, malas pun sama, nak buat update. So aku buat entry meringkas karangan aje lah. Hopefully by the time aku up to date kan entries aku, aku dah terrajin balik semula. 

So, where was I? Cerita pasal MamatGQ kan? Dia tak ada cerita kat aku lebih-lebih sangat pun tapi betul lah tekaan aku selama ini, dia ada masalah pasal awek dia tuh. S tak nak pindah ke New York, itu masalahnya. Gaya-gayanya nak putus dah perhubungan diaorang tuh, tak tahu lah, I'll keep you guys posted nanti. 

Itu yang buat MamatGQ macam down aje tuh, sampai termenangis-nangis kononnya. Iyalah kan, pasal perempuan nih, boleh buat lelaki menangis tau dak? Zalim, dan nak terbalik lah dunia nih kan, patutnya lelaki yang buat perempuan menangis, ini tidak, perempuan yang buat lelaki menangis. Dia kata yang not only pasal S yang dia fikir, masalah kesihatan dia, dan jugak pasal kerja pun semuanya tu lah yang buat dia down tuh. Understandble lah kan? 

Aku pun jadi macam tak best aje sebab dia macam tak ada mood gitu, so aku suruh dia pergi kerja. Sebelum dia blah, macam-macamlah dia pesan, suruh ambil duit kat container dalam cabinet dia kalau aku datang minggu depan, suruh contact dia kalau ada apa-apa masalah, things like that.

Aku kerja pun macam tak ada mood aje sebab for the first time MamatGQ tuh tak berlaga fists dengan aku masa dia blah pergi kerja tadi. Malaslah aku nak intiate laga fists tuh, aku cuma bersalam aje. Tapi, aku rasa macam tak best aje seharian tuh jadinya. 

Pukul 12 aku dah blah, aku lunched kat restoran Thai yang kat sebelah apartment MamatGQ tuh lagi, kali ini aku makan Pad Thai, tak best rasanya, so aku dah buat keputusan yang aku tak nak jejak kaki kat restoran tu lagi dah. 

The rest of the day aku kat library, sementara tunggu masa nak ke apartment David/Hal. Aku rasa macam letih jugak harinih, tapi sebab dah janji dengan Berto yang aku nak datang main badminton, terpaksalah aku bergegas ke Prospect Park, balik kerja malam tadi. 

Aku tak main sangat pun, dapat seround aje sebab keletihan. Takat tengok ajelah Berto sama kawan dia main badminton tuh. Kitaorang main kat dewan satu church nih, yang kat depan apartment Berto tuh. 

"I'm going to Florida for a week, Joe", kata Berto kat aku sebelum aku blah. Alaaaaaaaa, tak best arrrrrrrr. Macamana nih, dah lah MamatGQ pergi Israel, ini, Berto pulak nak ke Florida. Semuanya nak pergi minggu ini, so minggu depan aku sorang-sorang lah tak ada kawan?