Saturday, September 22, 2012

Alone Again, Naturally


Tak ada siapa yang buka pintu waktu aku picit loceng apartment Sarina tu, mungkin diaorang kerja malam. Aku tak nak ke rumah Cik Ina walaupun aku tahu pasti dia ada bilik untuk disewa. Aku keluar dari rumah dia dulu dah lah, malu aje nak balik semula, walaupun aku keluar cara baik. Tak ada siapa dah kawan aku yang aku boleh menumpang, Andy S dengan Hari T, David, semuanya kerja. 

Aku buat keputusan untuk ke Kinko's sajalah sebab aku ada bawak laptop aku. Melepaklah aku di situ sampai pukul 11 lebih. Bila aku talipun Sarina aku ceritalah yang aku dihalau boyfriend Mira, Ahsiok. Diaorang bukan lah halau, aku yang keluar sendiri tapi saja aku kasi biar nampak real sikit, itu yang aku kata aku dihalau tu.

"Bajingan si lonteh tu" kata Sarina. Aku tanya kalau dia tahu sesiapa yang ada bilik untuk disewa, lepas dia tanya Haryanto, dia kasi aku nombor talipun orang Indo yang menyewakan apartment di situ. Dia kata di tingkat 3 ada orang Indo tu duduk sendirian sebab kawan dia dah pindah kerja di Atlanta, Georgia. Aku talipun lah Ferry E, dia kata memang dia ada bilik untuk disewakan. Aku terus setuju, langsung aku kata aku akan tunggu di apartment Sarina pasal aku nak pindah waktu tu jugak. Aku tak pergi pun rumah Mira untuk ambil barang, aku nak ambil besoknya, bila tak ada sesiapa di rumah.

Boleh tahan bilik di tingkat 3 tu, waktu tu ada sorang jer, Mus. Dia kata dia pernah jumpa aku tapi sebab tak kenal jadi tak pernah tegur. Baik orangnya, suka sangat dia dapat orang pribumi tinggal sama dia, lagi dia tahu "orang Malaysia Inggerisnya pintar". David yang menyewa di tingkat 2 datang bila dia tahu aku dah pindah ke situ. Dia tarik aku ke dapur, dia kata, "Lu awas, Mus tu banci (gay/homo), nanti dikerjainnya lu". Aku senyum aje, aku kata," Masa dia nak buat gitu". 

Mus lain sikit aku tengok gayanya, mungkin memang style dia gitu agaknya sebab happy sangat, dia pegang-pegang aku, tangan dia kat bahu aku, pegang lutut, peha. Kalau David tak kata yang Mus tu gitu memang aku tak rasa janggal tapi sebab David dah warned aku awal-awal itu yang aku rasa uncomfortable sikit tu. Bila Mus pegang-pegang aku, David senyum, aku buat tepis-tepis tangan Mus. Dalam hati aku kata, keluar mulut lonteh, masuk mulut banci. Tak apalah, sementara je, kalau susah sangat aku pindah ajelah nanti. 

Aku perasan kalau waktu aku tanggal baju kalau nak mandi, dia tengok jer aku, aku sajalah nak uji, aku sembang dengan dia, aku tanggal baju, kemudian aku pakai towel, waktu aku tunduk nak tanggalkan seluar, aku tengok dia pandang jer aku. Betul jugak kata David ni gayanya. 

---------------------- 

Kelas Spanish aku tak pernah ponteng, tak adalah susah sangat rupanya, cuma waktu mula-mula agak kekok. Tapi sebab yang mengajar tu pandai ambil hati aku, itu yang aku bersemangat sangat tu. Selalu dia cakap," I like your style of writing", walaupun ayatnya lintang pukang, ditambah dengan vocabulary yang very limited. Kadang dia kata, "This guy, he has the art of writing letters, I always read his first". Kitaorang memang selalu disuruh tulis surat in Spanish.

Kawan Sarina , Cik Ewa, ajak aku kerja di warehouse tempat pembungkusan buah-buahan, aku ikut ajelah, kerja paling senang. Pilih-pilih buah kemudian masukkan dalam basket, lepas tu di pack, kemudian bila dah banyak, disusun dan diwrap. Dapat ramai lagi kawan lelaki yang sama kerja di situ, yang perempuannya kebanyakannya yang tua-tua. Di sini, kalau pindah kerja dengan pindah rumah tu memang biasa sangatlah. Kalau ada yang kata kerja di satu tempat tu bagus, ramailah yang nak. Kemudian kalau ada lagi yang kata kerja di satu tempat tu jamnya panjang, kerja 7 hari seminggu pulak tu, pindah kerja lagi. 

Jadi sebab kerja pembungkusan buah tu tak steady kerjanya, kerja bermusim, Sarina ajak aku kerja di kilang plastik. Besar kilangnya, bukannya kilang plastik tapi kilang buat alat-alatan plastik. Handrail tangga plastik, architrave pintu, paip air, rod langsir, benda-benda gitu. Berat kerjanya, kena angkat itu ini, kerjanya lawan mesin lagi. Aku kata pada Sarina, tahan ajelah, susah nak dapat kerja lain nanti. Haryanto berhenti, dia cari kerja lain. 

--------------------------- 

Apartment aku tu letaknya betul-betul di kawasan jalan besar, tempat ramai orang Indo berkumpul, yang di depan, di kiri, di kanan aku, semuanya orang Indo. Kalau aku lontar batu dari tingkat 3 tu, probability akan kena kepala orang memanglah kecil, tapi kalau batu tu kena kat someone, pasti orang tu orang Indo. Semakin lama semakin ramai orang Indo yang berjualan makanan, kedai runcit pun dah ada.Dapatlah aku merasa makan lontong, rujak, tempeyek, kek lapis, benda-benda halal gitu. Orang Indo di sini, yang Islam, makan daging tak sembelih. Tak pernah aku jumpa yang makan daging halal.

(Even Ustaz Indo yang selalu kasi khutbah Sembahyang Raya di Consulate Malaysia di New York pun makan ayam kat KFC gitu waktu aku di rumah Hadi, saudaranya kawan satu apartment Hadi. Kadang aku fikir, diaorang ni lain Mazhab ke? Senang sangat iktiraf dharurat gitu)

Sebab aku ada internet connection dan aku pun hanya berdua dengan Mus di tingkat 3 tu, dan aku semakin kenal ramai orang Indo, maka ramailah yang datang apartment kitaorang nak surf, nak cari apa-apa info. Yang nak baca koran (newspaper) pun sama. Macam kedai kopi jadinya apartment kitaorang. Untung dapur sama bilik air kitaorang di tingkat 3 tu jugak. Bekalan air sama biskut sentiasa ada. Baik aku nih sebenarnya, dalam tak ada duit gitu pun, aku layan orang.

Kalau hari Sabtu, malam Ahad, sampai penuh sebab diaorang nak tengok Srimulat, rancangan jenaka Indo yang distreamlined ke internet.Ada jugak yang suruh aku cari articles masa waktu gaduh di Indo dulu, yang bakar membakar rumah, yang bunuh membunuh tu. Sebab diaorang nak jadikan itu sebagai bukti permohonan asylum diaorang. Untung aku tak ada printer, kalau tidak sure rabak aku dibuatnya.

Mr Moun talipun aku, suruh cari 15 orang untuk kerja di Del Monte, kerja packing buah. Kawan-kawan aku semuanya kerja, diaorang tak nak berhenti sebab takut kerja yang Mr Moun tu tak jadi pulak. Aku ajaklah Sarina sama kawan-kawan dia, kemudian aku suruh diaorang bawak kawan-kawan diaorang ikut kerja. Jadi kitaorang berhenti kerja di kilang plastik tu. Seronok kerja di Del Monte tu pasal walaupun banyak perempuan, tapi semuanya yang bagus-bagus, tak ada Mak Lampir.

Kalau ada gaya yang nak melampir tu aku cakaplah pada Mr Moun, tak lama tu disuruh berhenti. Baik betul Mr Moun dengan aku, kadang-kadang aku sengaja pakai jeans yang koyak rabak di bontot,di lutut. Dia selalu tanya aku, kalau aku nak duit, dia boleh kasi pinjam. Supervisor di warehouse tu pun suka dengan aku, jadi macam kawan. Dia kata pada Mr Moun, aku rajin, kerjanya cepat. Aku memang jenis yang makan puji :-) Orang kata aku rajin, makin rajinlah aku. Nama Supervisor tu Joe Kidd, jadi tiap kali di datang dekat aku nak sembang-sembang, aku nyanyilah lagu Cats In The Cradle, nyanyian Ugly Kidd Joe. Dia gelak jer. 

Kerja aku jadi macam senang walaupun kerjanya berat, nak angkat tong-tong buah. Tapi hati aku senang, that all that matters, kata aku dalam hati. Aku sambut harijadi aku sekali di warehouse tu. Aku beli barang-barang kemudian Sarina dengan perempuan-perempuan yang lain yang masakkan, dirumah Sarina. Besoknya kitaorang bawak makanan tu ke tempat kerja. Bila Sarina cakap sama JoeK yang hari tu aku punya birthday, terus dia buka wallet, dia keluarkan $100, kasi aku. Sure aku tak nak ambikkan? Dia tenung aku, dia kata, "We are friends, ok?". "I knew that, that's why I don't want to accept that, we are friends", aku jawab balik. Sebab dia betul-betul serius, aku ambillah duit tu, aku kata," I'm gonna share this with them, thanks buddy".Duit tu kitaorang beli buah, air, jajan, macam-macamlah.

For the first time dalam hidup aku, harijadi aku yang ke XX tu aku banyak betul dapat hadiah. Semua yang satu kerja dengan aku tu (14 orang) kasi aku hadiah, benda-benda biasa aje, ada yang beli di Dollar Store. Tapi itu tak penting, yang pentingnya diaorang ingat aku, aku jadi sedih jugak pasal mengenangkan yang diaorang betapa susahnya cari duit, tapi masih ingat kawan-kawan. Aku teringat, kat Malaysia dulu, kalau birthday aku, aku ajak kawan-kawan aku pergi makan. Makan kat hotel mahal lagi. Aku yang bayar. Itu yang buat aku semakin rasa diterima oleh orang-orang Indo di sekeliling aku. Dan kalau diaorang nak mintak bantuan aku nak kirim duit ke (kalau nak kirim duit perlu ada bank account, since tak ramai yang ada bank account, aku yang selalu diaorang suruh), nak ke klinik ke, nak beli itu, nak beli ini, aku sanggup aje. Kalau aku ada masa.

Cik Ewa share dengan Sarina belikan aku jacket kulit, bila diaorang balik, aku cubalah pakai. Aku tengok ada tanda harga, $55. Tapi aku tengok sekali lagi, 
For Women, jacket untuk perempuan. Diaorang tersalah beli agaknya, mungkin diaorang tak tau pun. Taklah obvious sangat bezanya, jacket hitam, ada jalur-jalur merah di dada, itu yang buat nampak kefeminiannya.

Besoknya sewaktu menunggu Mr Moun datang jemput kitaorang pergi kerja, aku lalu depan diaorang, aku pakai jacket tu. Aku ada terdengar Cik Ewa kata, "Lihat, Joe pakai jacket barunya". Lega aku, at least diaorang tahu yang aku appreciate hadiah diaorang, walaupun itu jacket perempuan. Petang tu, tak lama lepas aku balik kerja, Shanti, kawan baik David, datang apartment aku. Dia kata, "Eh Joe, kamu jual ajalah jacket kamu tu, kok itu kan jacket cewek?".
"Gimana kamu bisa tahu sih? Jacket ni Sarina sama Cik Ewa yang kasi", aku bingung jugak. "Lah, kok aku kemaren belanja bareng di Ross, sama Cik Ewa dengan Sarina, memang jelas itu jacket cewek kok? Aku beli ajalah, aku nggak punya jacket tebal sih, berapa kamu mahu?", dia jawab balik. (belanja=shopping, bareng = sama-sama) Aku kasi ajelah jacket tu sama Shanti, dia tak ada pun beria-ia gaya nak bayar apa-apa."Kamu jangan bilang sama mereka", dia warning aku. "Habis,kalo mereka lihat kamu pakai jacket ni, apa kamu mau jawab?", aku tanya dia balik. "Mereka nggak bekalan tanya sih, aku udah mahu berangkat ka New Jersey minggu depan, kerja baby-sitter", dia jawab balik.

Bila kerja dengan Mr Moun tu dah habis, bertaburanlah masing-masing kerja di tempat lain. JoeK ada kata yang main warehouse tu akan cari ramai pekerja, tapi dalam masa 2 bulan lagi, dia suruh Mr Moun bawak aku dengan group aku tu nanti. 

Tak kerja lagi aku jadinya, tapi kira oklah jugak sebab taklah rasa bosan sebab macam-macam kerja yang aku dah buat. Tapi bila dah hampir seminggu di rumah, tak kerja, berinternet aje, rasa semacam jugak. Adalah kerja yang satu hari satu hari tapi itu macam buat sedekah je, kerja, tapi gajinya tak tahu bila dapat.

Lama-lama semakin bosan, susah pulak nak dapat kerja. Itu yang buat aku rasa nak balik semua kerja restoran, tapi kalau kerja restoran aku tak ada kawan.Teringat lagu Billy Joel yang liriknya macam ni..."I could be a movie star if I can get out of this place". Tak payah movie star lah, dishwasher, kitchen helper pun dah cukup. Jadi aku buat keputusan nak turun ke New York. Nak jumpa Makcik Jenny, nak cari kerja.

Mus sedih jugak bila aku kata aku nak ke New York, tapi aku kata aku akan cari restoran yang dekat Massachusets atau New Hampshire, jadi kalau cuti aku boleh balik. Lagipun, di Boston tak ada kerja yang steady, semua kerja yang bermusim. Besoknya aku berangkat ke New York, sampai awal pagi so aku lepak-lepak dulu diBryant Square dekat Fifth Avenue. Dah petang baru aku ke tempat Makcik Jenny. Dia dah lupa aku, dia tak ada kerja yang di bahagian MA dan NH, tapi dia kata ada satu kerja di upstates New York, Pouhkeepsie nama tempatnya. Kerja counter boy di fast food restaurant yang jual Chinese and Southern punya makanan.