Saturday, September 22, 2012

Your Days Are Numbered


Kebetulan satu hari tu ada one Chinese girl datang mintak kerja. Local girl, married to one black guy. Kelvin terima dia pasal bukan senang nak cari local people yang nak kerja di situ, Asian pulak tu. Kelvin tahu yang dia tak boleh harapkan kitaorang sangat, silap sikit jer kitaorang cabut. 

Kampung betul Mindy tuh, typical Chinese dari mainland China, pakai seluar ketat, tergantung, macam seluar zaman Hang Tuah. Dah lah gitu, kalau dia membongkok sikit jer, dah nampak benda lain, kadang-kadang pakai underwear terbalik, murah jer gayanya underwear dia tuh, lebih murah dari yang aku pakai. 

Macamana pun, memang Mindy experienced punya orang dalam kerja waiting tables, tengok gaya dia bawak pinggan mangkuk kotor, bawak gelas-gelas air, malu aku jadinya. Aku ingatkan aku boleh bawak 5 gelas air guna 2 tangan dah terrer sangat dah, dia boleh bawak sampai 6 gelas, sampai ke lengan dikepitnya gelas-gelas tu. Rasa tergugat jugak kedudukan aku, nasib baik bab-bab itu aje yang dia ni boleh diharapkan. Orangnya kepoh jugak, tamak pun satu, selalu curi customers. Kalau tetamu tak tinggalkan duit di meja, cepat-cepat dia kejar orang tu sampai kat cashier, kat depan pintu, dia akan kata "thank you, thank you" berkali-kali, sampai orang jadi rasa guilty kalau tak hulur sesedolar dua.

Aku selalu terasa nak tanya dia, apa yang buat husband dia (class orangnya husband dia tuh) tertarik dengan dia sampai ajak kawin, sebab bagi aku, bagi Kelvin, bagi Rahmat, bagi Kathy even, Mindy tu banyak kekurangannya. Personaliti tak bagus, tamak, jealous (dia bengang sangat kalau orang dapat tips lebih dari dia), memacam lagilah. Kitaorang banyak jugak kekurangan dan kelemahan tapi taklah sampai di tahap negatif macam Mindy tu.

Tapi aku tak sanggup tanya, tak sampai hati, takut dia terasa. Walaupun hati aku meronta-ronta nak tanya, walaupun aku tahu, kalau aku tanya pun dia tak akan faham dan dia akan jawab benda-benda lain, mungkin sebab English dia yang sekadar cukup makan tu. Sampai ke situ kenegatifannya. Kelvin suruh aku agak berapa ribu lah yang suami Mindy tu dibayar sebab setuju nak kawin. 

Masa tu aku dah rasa macam my days kat situ are numbered pasal Mindy selalu sembang dengan Kelvin, selalu tanya itu ini, selalu mintak itu ini. Dengan perempuan macamana pun, lelaki sure akan cair nya lah. Apatah lagi diaorang senegara, sebangsa. Diaorang selalu gelak-gelak, walaupun kalau di belakang Mindy, Kelvin akan selalu kutuk dia. Samada itu untuk menyedapkan hati kitaorang ataupun memang jenis Kelvin gitu yang suka main belakang. 

Rahmat lah yang paling selalu gaduh dengan Mindy, sebab Mindy selalu sangat curi customers. Aku bengang jugak tapi aku diamkan saja, aku cari jalan nak mengenakan dia jer. Rahmat biasanya akan confront Mindy, beritahu Kelvin, dan akhirnya Mindy minta maaf. Tapi, besoknya buat lagi. Aku cari jalan nak buat dia bengang jer, biar puas sikit hati aku. Orang macam dia tu kena ajar sikit. Kadang-kadang tu bila tetamu datang, cepat-cepat aku kata, "Mindy, that guy gives $5, that couple, they usually give $7, that group, at least $10. Bekejarlah Minah tu melayan diaorang. Bila dia bengang pasal tips yang dikasi hanya sedollar dua, aku katalah yang kalau aku yang serve, biasanya diorang kasi banyak. "They don't like you, obviously", aku kata sambil gelak-gelak. Tapi manalah Mindy tahu makna perkataan obviously tuh. 

Tapi ada jugak kadang-kadang tu, jokes tu mengena kat aku. Tetamu yang tak dijangka kasi tips, diaorang hulur banyak, aku yang tak dapat apa. Tapi, all in all,rasa puas jugak dapat mengenakan orang yang macam Mindy tuh. Kepoh sangat. Dia selalu buat pura-pura nak tolong aku sama Rahmat untuk bersihkan meja kitaorang, dia nak tengok berapa tips yang kitaorang dapat sebenarnya. Itu aje. Sebab itu kadang-kadang, aku sama Rahmat, kalau keadaan mengizinkan, kalau serve big tables yang ramai tetamunya, kitaorang cepat-cepat taruk duit sendiri (duit tips lain). Bila Mindy datang pura-pura nak tolong bersihkan meja, terkejutlah bila dia tengok banyak tips ditinggalkan. Di hujung sini ada duit, di tengah ada duit, di hujung sana ada duit. Memang typical cara lelaki lah kitaorang buat nak menipu perempuan mata duitan macam Mindy tuh :-) 

Ada baik dan buruknya actually. Baiknya, Mindy tak memilih sangat customers, biasanya kalau ada orang hitam yang datang, dia akan cepat-cepat moncong suruh diaorang ke section aku atau section Rahmat. Buruknya, dia, kalau orang tak sedar, dia akan curi lebih ramai customers, sebab dia tahu yang kitaorang dapat lebih banyak tips. Mana orang macam tu mau kalah, kan? 

Bila Rahmat berhenti, jadi berat jugaklah kerja aku. Mindy biasa lah, buat kerja sikit lebihnya sembang-sembang sama bini Foster. Diaorang ingat aku tak kisah semua benda gitu pasal aku dah lama kerja situ tuh, aku diam jer, aku simpan jer semua benda-benda yang aku tak suka. Kena maintain gitu. Tapi semakin lama semakin parah aku rasa, dah 4 bulan lebih aku kerja di situ, apa yang aku buat, kerja-kerja aku, keadaan aku, macamlah masa aku mula-mula masuk kerja dulu. Aku fikir, patutnya ada lah relax sikit. Tapi tidak. Walaupun benda kecil-kecil aku dan Kelvin dah tak kisah sangat dah, tapi cerewetnya pasal bebenda lain pulak. 

Pernah sekali tu, ada a group of Mexicans yang datang makan, a few families, ramai anak-anak kecil. Satu section non-smoking tu semua penuh dengan diaorang. Aku yang kena serve diaorang. Ada yang makan, ada yang minum jer. Bila dah selesai, bila beberapa kali aku kira, aku kasi bill tu dengan diaorang. Kelvin datang, dia tengok bill tu. Dia ambil balik, dia tak percaya, dia kira lagi, dia bilang berapa ramai yang makan, yang minum, beberapa kali dia kira. Aku terus pergi serve tetamu lain yang datang, aku biarkan dia sendiri. 

Dia panggil aku ke dapur, dia marah aku, dia kata aku "short-change" dia hampir $20. Aku kira lagi sekali, rasanya betul dah. Dia tetap kata yang dia punya total tu betul, dia marah aku, dia kata aku nak rosakkan business keluarga dia. Bila dia sebut pasal keluarga tu, jadi bengang dan sedih sangat aku. Mexicans tu tak puas hati dengan jumlah kat bill, diaorang panggil aku, aku kata bukan aku yang jumlahkan semua. Lama jugaklah Kelvin sama Mexicans tu, tanya umur, kira satu-satu siapa yang makan, apa yang dimakan, siapa yang minum, apa yang diaorang minum.Bila dia jumlahkan sekali lagi, sama dengan jumlah yang aku tulis mula-mula tuh. 

"Bangang punya manusia", aku menyumpah dalam hati. Dia kasi lah excuse dia, tapi masa tu aku dah bengang sangat dah, aku dah hentak-hentak pinggan dah, aku dah laga-laga kan gelas dah dan aku serve orang lain pun masam jer. 

----------------------------------------------

Tak sempat 2 minggu kerja, Mindy dah mintak cuti seminggu sebab dia nak ke NYC minggu depannya. Kalau Kelvin tak kasi, dia kata dia akan berhenti. Tak mudah jugak amoi sekor tuh. 

Spring hampir berakhir, ramai pulak tetamu musim-musim cuti, walaupun bandar tu bandar kecil tapi kedudukannya strategik, orang yang nak ke Orlando dan selatan Florida, macam Miami, Key West selalunya berhenti di situ. Kerja aku jadi semakin sibuk, Kelvin masih suruh Kathy kerja part time aje pasal Mindy kata dia dengan aku boleh handle dua orang jer. Dasar orang tamak. Dia asyik tunggu customers, aku yang kena buat side works lain, bersih itu ini, bancuh minuman, gantikan itu ini, memacam lagilah. Dia yang dapat tips , aku jugak yang melopong. Dan aku tengok, Kelvin diamkan aje.

Malamnya, ada panggilan tempahan untuk satu majlis perpisahan sekolah, untuk hari Selasa minggu berikutnya. Untuk 65 orang. Matilah aku kerja sorang-sorang, kalau tips nya banyak, tak apalah. Mindy akan cuti dan Kathy pulak kerja di tempat lain that day. Habislah aku. 

One friday night tuh, sibuk gila,aku terpaksa tolong Kathy yang kerja tergedek-gedek. Aku bengang jugak pasal Mindy curi a few of my favourite customers.Diaorang bengang pasal aku tak layan diaorang macam biasa sedangkan Mindy bawak diaorang ke section dia. Memang bengang habis aku malam tu, tambah-tambah banyak meja yang tak ada tips. 

Ada 2 tetamu yang order makanan dari menu (instead of makan kat buffet section). Makanannya pulak yang pelik-pelik. Aku selalulah jenguk-jenguk ke dapur nak tengok samada makanan tu dah siap ker belum. Aku ada terdengar yang Foster tengah mengutuk kitaorang waiters yang dia kata tak bantu orang bahagian dapur sedangkan diaorang selalu bantu kerja-kerja susun makanan di meja buffet. Bertambah benganglah aku jadinya. 

So bila sekali lagi aku tengok makanan kat dapur, dan bila Kelvin marah aku , dia kata, "Don't waste your time in the kitchen, I'll let you know when the food is ready", apa lagilah aku. I yell' at him, aku kata, "I know. I know". 

Terkejut semua orang, diam jadinya. Aku buat selamba jer sediakan makanan tetamu lain, dan bini Foster pulak menyampuk, (cara dia cakap tu kasar jugak bagi aku tapi bagi diaorang, biasa jer), aku berkasar jugak lah lagi. Aku kata, "I know what I'm doing". Kemudian aku membebel lah, apa aku cakap pun aku dah lupa.Kelvin pandang aku, marah gayanya, dia kata, "I don't like people to shout at any of my family members. This is our business". Tajamnya. Sambil menyediakan makanan tu aku katalah, "Alright, this is your business". Aku angguk-anggukkan kepala dan dalam hati aku kata, "That's it, I'm leaving tomorrow". Aku senyum jer. Aku kata lagi,"Yep, your business, your family business". 

Kelvin pegang bahu aku, dia tanya, "Are you ok? What's wrong with you? What happened?" Sambil geleng kepala aku kata, "Nothing", aku tak pandang pun dia. Aku dah buat keputusan nak berhenti, lantaklah minggu depannya Mindy cuti, lantaklah Selasa ada party tu. Bukan business family aku.

Lepas tu, bersemangat jer aku kerja, aku ke sana ke sini, aku buat happy jer. Tapi bila berselisih, bila ada Kelvin, aku buat tak layan, aku buat pura-pura sibuk. Aku gelak-gelak sama Kathy, saja kasi Kelvin sakit hati, saja nak kasi dia confused. Malam tuh bila aku dah hampir selesai membersihkan meja buffet bila Kelvin sama Foster, bini Foster datang dekat aku. Dia tanya aku, "Are you ok? What's wrong actually?