Saturday, September 22, 2012

Last Train To New York


Dua tiga hari sebelum Krisna cuti, kitaorang buat plan yang kitaorang akan lari aja lah dari restoran tu, Krisna dah tak nak balik lagi. Dan aku pun akan buat the same thing minggu berikutnya. Apa yang kitaorang kena jaga, jangan sampai Wahyu sama Adok perasan yang kitaorang ada rancangan nak blah. Krisna setuju nak ke Boston (dia pernah ke Boston lama dulu) ke apartment aku, aku talipun Mus kata ada kawan aku akan datang, aku kasi dia kunci, just in case Mus kerja.

Barang dia pulak, dia akan bawak satu beg aje, barang yang dia rasa tak berguna, dia tinggalkan, kasut, a few shirts, towel. Semuanya tu ditinggal, jadi orang tak perasan yang dia dah tak akan balik lagi. Sebab barang dia masih ada. kan? Aku pun kata nak ke NYC hari Ahad tu, nak jumpa kawan.So aku bawak jugak satu beg, yang aku bawak laptop tu in the first place pun aku tak tau apa pasal, dah susah kalau nak lari sebab itu yang perlu diselamatkan dulu. 

Hari terakhir Krisna kerja, happy aje dia, aku tumpang happy tapi masih ada seminggu aku kena berperang, entah-entah cedera, entah-entah jadi prisoner of war, entah-entah aku buat missing in action. Biasanya David C, tokey akan hantar sesiapa yang nak ke NYC kalau diaorang cuti, ke station keretapi, tapi kitaorang naik taxi aje. Mahallah kan kalau taxi kat kawasan kampung orang kaya. 

Tunggu kat belakang Sears. Sempat kitaorang catch last train ke New York tu, sepanjang perjalanan kitaorang asyik gelak-gelak aje. Aku gelak berhenti gelak
berhenti gitu pasal tengah sedap-sedap gelak, teringat yang aku masih kena kerja lagi seminggu. Aku cakap pada Krisna, tinggal di apartment aku sajalah buat sementara, jangan bimbang pasal Mus tuh baik orangnya, dan kalau tuan rumah tahu, itu aku yang handle. Kemudian kalau nak kerja, boleh cari kerja kilang, kalau tak ada atau kalau dia tak suka, boleh turun NYC balik. Murah aje kalau naik bas company Cina di Chinatown tu. Jangan naik Greyhound punya bas, double. Dan jangan naik train, 4 kali ganda harga. 

Sebab bas ke Boston dah tak ada awal-awal pagi tu, Krisna naik bas Greyhound aje. Malas dia nak tunggu sampai berjam-jam, so aku pun ikut dia ke Port Authority Bus Terminal. Bila dia dah bertolak, aku lepak-lepak aje sambil cari kedai makan tempat mengisi perut. Aku tak perasan pun yang seharian tu aku pakai t-shirt kerja, warna purple siap dengan logonya sekali di dada. Tapi aku di NYC kan,apa nak dimalu. 

Aku tidur ajelah sepanjang perjalanan balik ke Poughkeepsie, aku turun di station terakhir sebab senang nak dapatkan taxi, walaupun terpaksa bayar lebih sikit. Beg aku, aku taruk di gudang, aku sorokkan kat celah-celah kotak, di kawasan tak ada orang akan jumpa. Aku terpaksa biarkan beg tu di situ selama seminggu. Dan setiap hari waktu pergi kerja aku akan bawa satu atau dua helai baju aku,atau apa-apa barang yang aku rasa perlu diselamatkan :-) 

Punyalah siksa aku menghabiskan waktu seminggu kerja di situ, sebenarnya Krisna ambil cuti seminggu, bukannya 4 hari, dia ambil cuti advance gitu 3 hari.Kalau dia tak buat begitu, takut nanti aku pulak tak dikasi cuti sebab kurang orang. Tapi cuti advance pun tak ada gunanya sebab Krisna memang dah tak nak balik lagi.

Aku talipun Mus, dia kata Krisna dah sampai di Boston, Mus kata, "Teman-teman kamu semuanya baik-baik, aku senang sama teman kamu yang ini". 

Hari yang ditunggu-tunggu akhirnya datang jugak. Pagi tu aku pakai 3 lapis seluar, track bottom, jeans dan seluar slack Piere Balmain kesukaan aku tu. Baju pun tiga lapis, 4 campur uniform restoran. Aku sayang nak tinggalkan begitu aje, itupun aku dah tinggalkan towel, toiletteries, beberapa helai t-shirts. Sajalah nak kasi diaorang tak syak apa-apa kan? Aku bawak satu beg aje, ialah, orang nak cuti 4 hari aje apa nak bawak semua barang? 

Punyalah panas pakai baju seluar berlapis-lapis gitu, tapi nak buat macamana? Gemuk aku jadinya hari tu. Waktu aku makan tengahari tu aku talipun Krisna, aku kata memang set aku blah malam tu, sampai Boston mungkin tengahari. Lambatnya waktu, aku asyik-asyik tengok jam, aku kerja rasa macam happy aje, Adok nak marah ke, marahlah.Biasanya kalau diaorang marah aku, aku buat selamba jer, tapi hari tu, ada sekali dia tengking aku, aku pandang dia balik, aku pandang lama macam ada makna gitu. Terkejut jugak Wahyu, dia jadi macam serba salah, mungkin dalam hati dia kata, tak boleh tahan dah agaknya budak sekor ni kena marah memanjang. Lepas tu dia dah macam tak marah kat aku lagi dah, cakap dengan aku pun lembut aje.

Tapi dah terlambat, aku dah nak blah malam tu lah geng. Rasa ko kerja kat situ . Sebenarnya Wahyu sama Adok memang tak suka kerja di situ, pernah berhenti dan cuba kerja tempat lain tapi diaorang tak suka, itu yang balik semula ke restoran tu. Jadi itu yang diaorang macam salirkan rasa marah, rasa tak suka pada kitaorang yang baru. Aku asyik kerja kat gudang aje bila restoran tu dah nak tutup. Ialah, nak kemas baranglah, nak pastikan yang gudang tu nanti mangganya tak dikunci.

Aku ketuk bilik Boss, aku kata nak gaji pasal besoknya aku cuti, dia kata tunggu, dia sibuk. Alamak, sempat ker, jam dah pukul sepuluh lebih. Berdegup-degup jantung aku, macamana kalau tak ada teksi nanti, aku kena talipun teksi masa tu jugak ke, macamana kalau dia tak bayar gaji aku, macamana kalau diaorang tau gudang tak berkunci, nak bawak keluar dulu ke beg aku, tapi beg tu nak ditaruk di mana, semua benda tu aku fikir. Dah dekat pukul sebelas tu aku dah tak tahan, terus aku ketuk pintu bilik Boss aku, aku kata aku terpaksa pergi sebab train pukul 12, teksi pun dah tunggu.

Dia kasilah duit aku, segumpal, terus aku taruk dalam pocket aku. Aku talipun teksi, kebetulan ada teksi di depan mall tu, aku ambil beg aku terus aku lari ke arah teksi yang aku suruh tunggu depan Sears. Teksi kampung kan, biasalah, nak hantar orang lain dulu yang satu arah, nak ambil penumpang lain, itu yang buat aku semakin berdebar tu. Sampai ke station di Poughkeepsie 5 minit sebelum train bertolak, menggeletar aku beli ticket pasal takut tak sempat nak turun tangga yang berbelit-belit, nak cari platform mana pun tak tahu. 

Tapi aku sempat jugaklah ke talipon booth buat pura-pura menalipun tapi sebenarnya aku tanggalkan baju uniform, aku biarkan saja di situ. Dah selamat aku duduk dalam train, ada pengumuman kata yang train tu delay 15 minit, tunggu train yang dari utara datang. Aku suspen je, memanglah kan, bila dah keadaan begitu memang suspen, sedangkan kalau aku tenang aje pun tak ada apanya. Mana diaorang tahu aku nak blah, pasti diaorang tak cari aku. Tapi aku tetap rasa takut gitu, terbayang-bayang muka garang David C cari aku suruh balik ke rumah. 

Sepanjang perjalanan tu aku langsung tak tidur, aku rasa happy sangat, rasa merdeka gitu. Aku keluarkan duit segumpal tu. Pundeks, kata aku dalam hati, 
duit sedolar sedolar. Seribu lima ratus keping. Tak apalah, duit jugak. Dalam train tu aku ngelamun ajalah kerjanya, teringat macam lagu Last Train To London (Electric Light Orchestra) pulak, lagu masa aku kecik-kecik dulu, walaupun aku punya version Last Train To New York.

Aku ni selalu gitu,selalu sangat kalau lagu sedap tu aku nak jadikan cerita aku. Nak biar ada connection gitu. Dulu waktu aku di Europe aku nak sangat dan aku pernah naik last train to London, just because ada lagu judul macam itu so that aku dapat mengalaminya, so that aku perasan yang lagu tu dicipta untuk aku. Macam lagu Here We Go Again (Whitesnake) dan lagu I Still Haven't Found What I'm Looking For (U2), semua lagu tu agaknya dicipta with me on their minds. :-)

Lagu Keeping The Dreams Alive nyanyian one band from somewhere in Europe tu pun aku nak jadikan macam lagu tema hidup aku. Aku nak ke Boston, Massachusets, sure ingat lagu Bee Gees tu kan? 

Tengah aku berangan tu ada satu awek hitam tanya aku, "Do you know what time it is?. "Twenty past midnight", kacau orang nak mengelamun jer. "Twenty past midnight? Are you British or something?", dia tanya aku after a few second of pause. Pelik apa aku pun tak tahu. "No, I'm not", aku Britishkan not tu.

Semakin lama semakin jauh aku dari Poughkeepsie, semakin lama semakin dekat aku dengan New York City, aku rasa macam Harrison Ford dalam filem The Fugitive pulak rasanya, tapi aku bukan fugitive,aku cuma lari dari kerja restoran. Sampai Port Authority Bus Station terus aku beli ticket ke Boston, bas pukul 5 lebih, bas pertama. Kat dalam bas tu baru aku boleh tidur lena, sedar-sedar baru aku perasan kunci apartment aku tak ada, puas aku seluk pokect, raba sana raba sini, tak ada. Terus aku talipun Mus suruh dia tolong tinggalkan kunci kat celah air-cond unit rumah apartment/bilik Sarina, kalau dia nak keluar.

Krisna baru balik waktu aku tiba, Wahyu talipun dia tanya apa pasal belum balik ke rumah di Poughkeepsie tu, dia harus balik kerja pasal aku dah mula cuti. Krisna kata dia dah tak nak kerja situ lagi. Berkali-kali Wahyu talipun lagi malam tu, last-last Krisna suruh Wahyu talipun cellphone aku. Terkejut dia pasal Krisna jugak yang jawab talipun aku, aku sengaja malas jawab sebab aku macam dendam dengan Wahyu, aku kalau dah aku tak suka, kalau aku dah benci, kalau aku dah marah dengan seseorang tu, aku buat tak layan ajelah, buat macam I have nothing to do with him/her anymore.

"Kok kamu sama Joe, dimana?", dia terkejut. Krisna ceritalah semuanya. Dia kata dia ikut aku balik ke Boston sebab dia tak ada tepat dituju, lagipun aku yang kasi pinjam duit kat dia (Krisna saja tipu nak kasi nampak bagus). Wahyu kata, "Bagus juga Joe ya, bisa percaya kamu". "Memang dia bagus, cuma kamu aja yang sering marahin, dia udah nggak mahu kamu telepon dia lagi",aku gelak jer dengar jawapan Krisna tu.

Wahyu pun tanya Krisna kalau ada kerja di Boston, dia nak cuba jugaklah, bosan kerja di restoran, tak ada kehidupan.