Saturday, September 22, 2012

Hari Yang Memosankan


27032005

Harini Sunday 27th, aku off. Pasal cuti Easter. Restoran tempat aku kerja tu tutup sebab ada dua tiga aje kedai yang bukak, itu pun limited hours. Memanglah rugi kitaorang dikasi off pada hari Ahad sebab minggu depan kitaorang dah tak boleh ambik day off.Gila apa, my next day off will be Wednesday April 6th. 

Lagipun, kalau Sunday biasa, masuk kerja pukul 10-30 am (hari biasa 9-30 am) dan selesainya 6 pm (hari biasa tutup jam 9 pm). So kitaorang dah rugi 4 jam. 4 freaking hours. Tapi nak buat macamana, Pak Tua memang tak berperi kemanusiaan, dia fikir diri dia aje. 

So kitaorang semuanya cuti harini, the five of us. Aku, Bayou, Sherink budak Tibet dari India tu, sama 2 orang tukang masak Cina yang kitaorang panggil Si Rakus sama Si Kecil.

Bila dah lapar, mulalah tak ada mood jer nak buat apa-apa, nak makan tak ada benda yang boleh dimakan. Sherink ajak aku keluar, memang kitaorang janji nak pergi tengok wayang kat Mall. So aku call taxi, jenuh jugaklah menantinya, tunggu kat dalam rumah jer pasal kat luar hujan. 

Bayou suruh aku belikan dia Corona (arak) satu crate. Pelik aku dia nih, kalau balik kerja tu dia selalu nasihat aku suruh Sembahyang dulu sebab aku biasanya bukak laptop dulu kalau balik kerja tuh. Dia selalu perli aku pasal tak ingat dunia kalau dapat internet. Tapi, yang dia suruh aku beli Corona tu macamana pulak? Dahlah dia sembahyang pakai subang. 

Puaslah aku berdalih yang aku tak tahu di mana nak beli, aku nak pergi tengok wayang jer. Taknak lah aku ada share. Banyak dah share benda-benda lain yang aku dapat. Cukup lah tuh.

Bila sampai dekat mall tu, aku tengok, kawasan parkingnya lengang jer, cuma ada a few kereta yang ke sana sini, belok sana sini tak tentu pasal. Laaa......Mall tu tutup pasal cuti Easter! Pelik jugak aku, takkan Mall sebesar itu tutup? Tapi memang tak ada orang pun. 

So instead of turun, aku suruh aje lah cab drive tu hantar kitaorang pergi WalMart. Sherink bengang jer, dari air muka dia aku memang tahu yang dia macam kata, "Itulah......" Aku bengang jugak pasal Mall tutup, dia nak bengang kat aku. 

Terus kitaorang masuk McDonald, aku order Fish Burger macam biasa, cookies, kopi. Aku dah nak bayar bila cashier tu tengok Sherink, lepas tu tanya aku, 

"Are you guys together?" 

Aku gelak. Then aku jawab, "No, we are not together, we are just friends". 

Apa lagi, riuh lah cashiers 3 orang sama a few yang tengah beratur tu gelak. Dalam gelak-gelak tu, tumpah kopi yang aku order tu kat baju one of the cashiers, lepas tu semuanya tak menjadilah, buat kerja sambil gelak-gelak, tray pun sampai tergelungsur dari atas cermin display tuh. Dalam hati aku kata, "Terrer jugak aku buat lawak sampai Mat dan Minah Salleh pun boleh gelak sakan" 

Dekat sejam lah kitaorang lepak kat McDonald tuh, duduk kat meja hujung ceruk, lepas makan, sambil bersandar, sambil kaki taruk kat atas seat tuh, aku tengok orang ajelah. Bila ada pekerja McDonald tu datang nak bersihkan meja, nak sapu lantai, aku turunkan balik kaki aku. Bersopan gitu. Bila dia blah, aku berlunjur balik. Seronok pulak rasanya. 

Kemudian kitaorang masuklah WalMart, pusing sana pusing sini, then aku terus ke bahagian alat-alat entertainments. Saja tengok-tengok. Lepas tu aku terdengar announcement yang akan ada dibuat jualan murah (pasal cuti Easter) di bahagian itu. Untuk 5 minit aje. Sementelah aku di bahagian itu, aku tengok ajelah. Ada 3 pekerja yang tolak trolleys yang penuh dengan barang-barang elektronik macam camcorder, camera, printer, benda-benda gitu. 

Berebut orang pergi, aku pun sama jugaklah, aku capai satu digital camera, harga lamanya $468, harga baru $ 350. Terpegun kejap aku, rasa nak sambar jer. Aku korek kat dalam trolley tuh, aku tengok ada satu digital camera cum MP3 player. Punyalah nipis, punyalah kecil, lebih kecil dari kotak rokok Marlboro. Aku tengok harga, was $295, now $130. Oh tidak, kata aku dalam hati. 

Aku tak cakap banyak, terus aku tanya kerani tu samada kotaknya boleh dibuka sebab aku nak tengok isi dalam, aku nak beli. Bila ada dua tiga orang yang tanya aku, kat mana aku jumpa camera tuh, bila kerani tu kata that's the only one we have on offer, aku pun apa lagi. Terus aku ke counter, bayar. Happy nyer aku rasa, aku rasa macam aku dalam quiz show, The Price Is Right jer. 

Lepas tu terus kitaorang ke bahagian lain, Sherink nak beli shaver/alat potong rambut. Aku tak yakin dia nak akan beli sebab dia ni punyalah kedekut, nak belanja sedollar dua tu berfikir banyak kali. Bukan dia tak ada duit, tapi dia memang gitu. Orang Tibet dari India. Lamalah dia tengok itu ini, tengok yang mahal aje, hampir semua model ditengok. 

Bila aku dah bosan sebab lama sangat, lagipun sebab aku tak rasa dia nak beli, aku katalah aku tunggu dia di luar aje. Teruslah dia ambil satu, yang paling murah, $7 something. Lepas tu dia buka kotak shaver tuh, aku tanya apa pasal? Dia kata, kat mana nak test barang tuh? Teruslah aku kata, "Come on now, this is not India lah". Aku guna lah pasal cara dia cakap, sebijik macam cara keling kat Malaysia cakap. 

Kitaorang jalan ajelah dari WalMart, pergi arah HomeDepot. Masa tengah jalan tu lah baru aku rasa menyesal yang aku terbeli digital camera tuh. Kan ker aku memang tak suka bergambar? Apa ker jadahnya beli? Aku pun bukannya nak dengar music MP3 punya format. Aku tak ada masa pun nak buat download.  Apa yang aku faham gitulah. So, memang macam tak ada gunanya lah digital camera tu tuh. 

Tapi kan, lawa lah, murah sangat-sangat pulak tu. Kecil, nipis lagi. Lagipun, aku memang tak ada digital camera, takat camera yang kat cellphone tuh, tak lawa gambarnya. Aku nak taruk gambar kat blog pun malas jadinya sebab semua gambar-gambar yang aku ambik, tak lawa. Nanti dah ada digital camera nih, bolehlah aku taruk gambar banyak sikit kot? 

Tapi yang buat rasa patut pun aku beli tuh, pasal memang aku tak ada digital camera, dan sure suatu masa nanti aku akan beli satu. Sure punyalah. Dan sure kalau aku beli waktu tu nanti, aku akan beli yang lebih mahal. Jadi, memanglah aku tak membazir tadi, rasanya :-) 

Peliknya Sherink bila tengok orang berjual beli kayu, papan, pokok-pokok bunga kat Homedepot tuh. Dia kata, kat India, orang beli semua benda gitu tuh kat mills, kat kilang. Kat US nih, di "supermarket" pun orang jual kayu balak. 

Officemax tutup. Gap tutup. A few other kedais pun tutup. Nasib baik Borders bukak, terus aku ke restroom sebab memang nak terkencing sangat dah. Aku browse sana sini sambil suruh Sherink kat music punya section sebab dia kata nak dengar lagu. Terlama aku baca magazines, terralit, tak sedar yang Sherink dah tah ke mana. Berapa kali aku pusing keluar masuk Borders, aku pergi tiap ceruk rantau kedai tuh, tapi tak jumpa dia. 

Lantaklah, dia tahu macamana nak call taxi. Tak apalah dia balik dulu. So aku fikir, kalau aku balik, nanti sure aku kena kutuk sebab "hilang", lebih baik aku balik bila aku dah sure dia dah sampai rumah, at least dia tak akan kutuk aku. 

So aku ambik a few magazines, aku order coffee sama cookies, aku lepak kat Cafe dalam Borders tuh. Macam orang kelas jer aku rasa. Aku tak pandang orang pun, sikit pun tak jeling-jeling orang, aku tak ada masa, lagipun aku nak habiskan baca magazines, lepas tu nak bukak kotak camera yang aku beli tuh. 

Punyalah kecik camera tuh, nipis giler, aku rasa memang tak rugi aku beli, walaupun aku tahu yang aku tak akan guna pun sangat. Aku bacalah manual tuh, sebab nanti kalau di rumah, aku dah tak ada masa nak baca pasal aku nak berinternet. Payah jugak bebenda kecik gini nih, baterinya cenonet, memory cardnya lagilah cenonet, nak masukkannya punyalah susah, kena buat perlahan-lahan. Betul dah caranya tapi aku cuba masukkan bateri, tak masuk. Aku tekan ajelah kuat sikit. Nasib baik masuk. Itupun aku dah rasa tak sedap jer. 

Aku masukkan memory card, masuk, tapi bila aku nak tutup slot yang kat bawah tuh, aku tahu yang card tu tak betul-betul masuk. Aku baca manual balik, it says, kalau card tu tak masuk, ditarik semula, kuat sikit. Seriously, pertama kali aku tengok mana-mana manual yang agak "rakus" gitu tuh, mungkin sebab benda tu kecil dan memang selalu jadi macam tu, itu yang bunyi semacam jer manual tu tuh. Aku tarik balik memory card tuh, tak keluar, aku tekan nak kasi masuk, tak masuk. 

Oh tidakkkkk...aku kata dalam hati. Lepas beberapa kali aku tarik tekan tarik tekan dan card tu masih belum masuk, aku taruk ajelah kamera tu ke tepi. Aku dah terbayang dah yang aku akan terpaksa guna gigi untuk tarik card tu keluar, dan aku boleh bayangkan apa akan jadi seterusnya. Tak sanggup aku nak bayang.

Punya ralit baca manual camera tu, aku tak sedar Sherink ada dekat meja, dia gelak jer tengok aku, aku bengang jugak tapi aku buat selamba jer. Dia belek-belek 3 magazines yang aku dah baca tuh, terus dia kata, "Why do you read these?" Aku tanya, "Why?", tapi aku dah faham dah, itu yang aku jawab pendek jer tuh. Dia senyum perli, tajamnya menusuk kalbu. "Only rich people read this", sambil dia taruk magazines tu ke tepi. Aku tunggu aj lah kalau dia nak sambung lagi, bila dia senyap, aku pun cakaplah "Don't look down on people lah...." 

Entah apa lagi lah aku kata, aku guna ayat kesat jer, aku cakap laju jer, aku katalah yang mesti ada reasonnya, jangan sangka orang miskin, orang lekeh langsung tak tahu menahu pasal benda-benda Finance gitu. Dia senyum, dia tanya aku, apa pasal aku baca Active Trader, Trader, Futures Magazines tuh. Aku katalah yang aku tengah belajar benda-benda tuh dan aku even ada account dengan satu Brokerage House. 

"So, why are you working at the restaurant?", dia tanya aku sambil gelak. Rasa nak bagi pelempang jer masa tu tapi aku jawablah, aku kata aku ada a few thousand kat Trading Account aku, aku kerja pun sebab aku nak save duit untuk buat Trading nanti. Baru dia senyap. 

Dengan aku jangan main-main.

Sebab dah pukul 3 lebih, aku ajak Sherink blah ajelah, kitaorang ke WalMart sekali lagi, nak beli benda-benda makan. Aku belilah kopi, gula, creamer, roti etc. Punyalah lama aku nak cari margarine, tak jumpa. Aku ni memang orang kampung, makan roti taruk margarine, kadang taruk gula sikit. Mungkin aku salah section kot, tapi tak jumpa pun. Puas aku merayau, yang aku nampak hanyalah cheese, cheddar, sour cream. Benda-benda gitu berlambak, tapi margerine, even butter pun aku tak jumpa. Aku sembat ajelah raspberry sour cream, boleh ker makan sama roti? Lantaklah, paling-paling pun cirit birit jer. 

Sampai rumah, teruslah aku baca manual tu sekali lagi, aku cuba tarik memory card tu, aku tarik kuat jugak. Terkeluar. Lega rasanya. Lama jugak aku nak figure out macamana nak guna camera tuh, macamana nak buat recording, macamana nak dengar music. Aku biarkan aje lah dulu pasal camera tuh, pasal aku nak taip entry aku ni nih. Lagipun aku bukannya nak guna pon camera tu tuh. Aku nak beli jer.