Saturday, September 22, 2012

Heart Of Glass


Bersilih ganti orang yang keluar masuk kerja kat restoran tuh. Seingat aku, dalam 3 minggu tu ada 6 orang tukang masak yang ditukar ganti. Datang kerja dua tiga hari dah disuruh berhenti. Amoi-amoi pun ada dekat 8 orang. Keluar satu, masuk dua, disuruh berhenti. Semuanya orang Cina mainland. 

Until one day tu bila aku balik kerja, aku tengok ada one Indonesian girl, Maria namanya. Sembang-sembanglah dengan dia, serious jer orangnya. Besoknya aku ke restoran sama dia, belanja dia makan kat McDonald. Lega jugak aku dibuatnya bila ada orang Indo, ada orang sekampung :-) At least aku dapat sembang cerita-cerita lain, daripada dengan orang-orang Cina tu aje yang tak reti English sepatah haram. Maria ni orang Cina Indo so dia boleh cakap Cina jugak. 

Aku tengok, orait jer Maria tuh, tapi muka dia sentiasa masam mencuka. Dia kata dengan aku yang dia boleh agak yang sehari dua lagi dia akan disuruh berhenti. Memang betul pun, one night tu masa aku tengah mop lantai, aku tengok Maria ambil handbag dia, keluar sama Mr Chong. Sempat aku tanya dia, nak ke mana. Dia kata, "Kan bener, aku udah agak". Sambil terus mengemop lantai, sempat aku kata kat Maria suruh tinggalkan nombor talipun dia di bilik aku pasal masa tu Mr Chong berdiri jer kat sebelah Maria. Aku pandang jer Mr Chong, dia pandang aku jugak. Aku teruskan buat kerja-kerja aku. 

Malam tu, Amigo tu pulak marah sebab dia kata Mr Chong ada janji nak pinjamkan dia duit, so sebab aku kesiankan dia, aku kasilah $50. Dia nak $30 aje tapi sebab aku tak ada duit kecil, aku kasilah dia $50. 

Pukul 12 lebih, aku pinjam handphone Amigo tu, aku talipun Maria. Dia masih dalam perjalanan ke NYC, dijangka sampai pukul 3 pagi. Sebab tak ada tempat 
dituju, dia kata dia akan lepak-lepak aje lah di Chinatown sampai tunggu hari cerah. Lepas tu baru dia akan ke tempat Makcik Jenny untuk cari kerja. 

Kesian jugak aku bila dia cerita tu sambil menangis-nangis. Memang Mr Chong tu tak fikir, bukan semua orang ada tempat yang nak dituju. Lagipun, apa salahnya kalau orang yang dibuang kerja tu disuruh balik ke NYC pagi esoknya? Ini tidak, malam-malam buta gitu disuruh blah. Memang jenis manusia yang tak ada hati perut.Memang semakin lama semakin tak ada mood aku nak kerja di situ. Bosan. Hidupnya so mundane. Kerja dekat mall, jumpa orang yang sama tiap hari, buat benda yang sama . Balik rumah takat baca papers jer.Tak ada phone, tak ada internet.Ada video tapi diaorang tengok cerita Cina memanjang. Ada jugak aku talipun Maria, dia dah kerja di New Hampshire. 

Lagipun aku dah rindu dengan orang-orang dan kawan-kawan aku yang kat Boston. Bila talipun diaorang, sedih jer rasanya. Rasa nak balik masa tu jugak. 


That Sunday tu agak sibuk jugak, ramai yang datang shopping kat mall tu kalau weekends. Aku tengok Mr Chong macam angin jer hari tu tuh. Dia perli aku sebab potong buah (tembikai, canteloup etc) lambat. Perli sambil ketawa. Well, memang lambat pun aku potong buah-buah tu. Potong satu, masuk dalam mulut satu. Potong satu, masuk dalam mulut satu. Itupun kena tunggu bila tak ada orang yang tengok. Tu yang buat lambat tuh. Macamana pun, aku buat selamba aje lah. 

David tak ada tengahari tuh, so hanya aku, Mr Chong dan satu amoi aje yang di bahagian counter. Amoi tu kerjanya berdiri kat one spot jer, sendukkan makanan. Aku, kena sendukkan makanan, sediakan minuman, jaga cash register lagi. Mr Chong ke sana sini jugak, tapi dia jenis yang kelam kabut, keadaan tak sibuk pun dia yang lebih-lebih sibuknya. 

Bila ramai yang beratur, dia jadi lebih kelam kabut. Orang yang aku tengah layan pun dia sama turut tanya sekali. Ada one makcik tu pulak, cerewetnya mintak ampun. Tanya itu ini, macamlah semua makanan kat situ dia nak beli. Mr Chong jeling jer kat aku pasal spend banyak masa melayan makcik tu. Dia jerit kat aku, dia kata biar dia yang handle makcik tuh. So aku layan orang lain. Entah apa salahnya, makcik tu kata dia ada order something else. Mr Chong dalam kekelam kabutannya, marah kat aku, depan-depan customer yang ramai, dia tanya apa pasal aku tak ambil order makcik tu.

Serba salah jugak aku, tadi suruh aku layan orang lain, sekarang suruh aku ambil order makcik tu pulak. Aku pandang ajelah makcik tu, dia pandang aku, dia minta maaf sebab buat kitaorang confused, so dia cancel order dia tuh. Pasal aku dah keyed-in harga makanan dia tuh, totalnya tak tally dengan jumlah bila Mr Chong key-in sekali lagi. Apa lagi, marah sangatlah dia, orang tengah ramai pulak tuh.

Ok, let me put this way. Mungkin dia tak marah sangat. Tapi cara dia cakap memanglah kasar, English dia tak berapa bagus, lagipun dia memang orang Cina mainland yang bila bercakap, suara boleh dengar sampai beribu batu. Lagipun, Mr Chong tu badannya agak gempal, orangnya pendek jer, rambut tegak keras lagi, bila dia marah, muka jadi merah, sebijik macam babi hutan (kerbau pendek) yang wounded. Aku kena lari menyelamatkan diri. 

Bengang habis aku jadinya. Dalam kesibukan dan kegelabahan tu, dia tak tahu yang dia marah aku yang selama itu cuba untuk tidak menjadi terlalu sensitif. Aku cuba diamkan aje benda-benda remeh temeh, benda-benda yang menyakitkan hati aku. Aku simpan, aku pendam. Sebab aku tahu, dalam keadaan aku begitu, apalah yang harus aku buat selain dari memendam rasa. 

Tapi hari itu aku dah tak dapat nak simpan dah, semuanya dah bottled-up inside. Apa nak jadi, jadilah. Aku pandang jer Mr Chong yang waktu tu sure bengang sangat pasal aku just berdiri pandang dia, tak buat apa-apa pun. Aku pandang makcik yang banyak songeh tu. "Oh I'm so sorry", kata dia.

Dalam hati aku kata, "Sebab ko lah aku nak berhenti nih", tapi aku fikir balik. Bukan sebab makcik tu sebenarnya, dia hanya pencetus sebab. Yang aku marahnya kat Mr Chong, bukan kat makcik tu. 

Aku terus ke dapur, ke store tempat simpan makanan, tempat aku tukar baju jugak kadang-kadang tu. Kebetulan David baru menjengul di pintu belakang."I quit", kata aku samabil tanggalkan baju kerja, topi. Bila dia tanya kenapa, aku katalah yang aku dah tak boleh tahan dengan bapak dia. Dia suruh aku bertenang, aku kata aku memang tenang pun so tak ada apa yang perlu ditenangkan lagi, aku dah buat keputusan nak berhenti. Dia suruh aku ke depan balik, kerja semula, buat macam tak tahu jer. 

Macamlah aku ni orang yang paling senang dipujuk. Macamlah aku ni orang makan pujuk sebenarnya. Aku ke bilik air, cuci muka dan apa-apa yang patut.David beritahu bapak dia sebab masa aku dalam bilik air tu aku ada terdengar yang Mr Chong ada kata kat Amigo yang biarlah aku berhenti, ramai lagi orang lain yang nak kerja di situ.