Saturday, September 22, 2012

Don't Rock My Boat



Aku diam jer, aku terus buat kerja aku, sambil tu aku fikir macamana nak susun ayat nak beritahu Kelvin yang aku nak berhenti. "I think you better find someone to replace me, I'm leaving tomorrow", aku kata gitu. Kelvin diam jer, tapi muka dia sedih dan terkejut yang tersangat-sangat. 

"I never like' it here actually", aku kata lagi, tapi aku rasa guilty sangat, tapi sebab aku dah buat keputusan gitu, aku akan teruskan aje lah. 

"Please Joe, don't do this to me, we are having a big party this coming Tuesday, and Mindy won't be here". 

"That's not my problem", aku jawab gitu. Dia tahu yang aku serious sebab aku tak pernah seselamba macam tu. Lama lepas masing-masing diam, Kelvin mulalah bercerita pasal aku yang banyak bantu business dia, aku lama kerja di situ, dan diaorang suka dengan kerja aku. Even anak-anak Foster, suka sangat dengan aku, selalu "kacau" masa aku buat kerja, pernah tertidur atas riba aku masa aku melipat napkins. Lama Kelvin bercerita, aku sampuk sikit-sikit jer. Pandai Kelvin tuh. B-odoh aku sebenarnya. And I should have just fuckked myself in the face bila aku salam dengan Kelvin dan kata, " Ok, I'll be here for the party and I'll not let you down". 

Aku tak nak cerita lebih-lebih lah tapi aku setuju untuk terus bekerja di situ. Bila semuanya dah balik, tinggallah aku sama Kelvin masih sembang-sembang, aku layan jer, dia yang banyak cakapnya. Aku masih fikir baik dan buruknya aku buat keputusan untuk stay di situ. Dari satu section ke another section aku buat kerja, Kelvin ikut aku, terus bercerita, aku sampuk lah jugak kekadang tuh. 

Bila aku dah selesai semuanya, bila aku dah tanggalkan bowtie aku, Kelvin ucap terima kasih kat aku sebab tolong dia. "Tak habis-habis......." , kata aku 
dalam hati. Dia salam dengan aku, ok jer lah. Kemudian dia peluk aku, dia tepuk-tepuk belakang aku, dia usap-usap, terkejut jugak aku dibuatnya, sampai begitu sekali. 

Aku tak tahu nak buat apa sebenarnya sebab dia tetap peluk gitu tuh, kepala aku macam tersangkut aje lah kat bahu dia, mata aku ke kiri kanan jer, 
aku jengketkan kaki aku sebab tak nak badan aku terlau rapat dengan badan dia sebab ......errr.....sebab, aku tak nak lah kotayy aku berlaga dengan kotayy dia :-) Yer lah, kitaorang bukan pakai jeans, kitaorang pakai seluar hitam nipis, seluar waiters kan, kang kalau belaga kang jadi cerita haruan bodoh pulak nampak gayanya. At last aku tepuk-tepuk jugak bahu dia, aku pegang pinggang dia dan aku tolak badan aku keluar, aku kata, "I'm sorry but don't worry so much about me" 

------------------------------------------------ 

Party hari Selasa tu berjalan lancar, Kelvin dengan aku jer yang handle diaorang. So tips seratus dollar yang diaorang kasi tu aku bagi dua. Sebab aku sorang yang serve hari tu tuh, semua tips di meja, aku yang kebas. Dapat dekat $200 hari tu tuh, Hilang letih,hilang penat. Kuasa duit memang gitu :-) 

Mindy berhenti rupanya, dia talipun "dari NYC" kata yang dia dah tak dapat nak balik kerja semula. Kelam kabut Kelvin menalipun Makcik Jenny di NYC suruh cari orang baru. So dalam semingu tu aku dua orang yang kerja di situ, walaupun Kathy hanya kerja 4 jam sehari,waktu sibuk. Minggu depannya datang one Indonesian, Kin Dario namanya, entah nama betul atau nama samaran aku tak tahu sebab kebanyakan orang Indo selalu ada nama samaran. Macam penyanyi dan pelakun Indo, nama bukan main sedap lagi, tapi nama sebenar diaorang biasa jer, nama kampung. Biasanya kalau ada orang baru, dialah yang akan rasa janggalnya, tapi dengan Kin tuh, aku pulak yang rasa lain. 

Dia dah lama kerja, jadi dia dah tak dengar apa yang orang kata,kalau aku cuba ceritakan pasal Kelvin, dia kata aku yang macam nak melaga-lagakan dia suruh dia berhenti. Dan aku pun dah macam terperasan yang Kelvin tak kisah sangat dah pasal aku, mungkin dia dah bosan dengan aku agaknya pasal selalu sangat kena jaga hati aku. Dan bila Kin cerita dengan aku pasal dia selalu kena marah dengan Kelvin, dia selalu jugaklah cerita yang Kelvin ada kutuk aku. Dia kata, Kelvin selalu cakap, jangan jadi macam Joe, dia tu kalau ditegur, ada saja alasannya, banyak cakap. Banyak songeh lah lebih kurang macam tu. Apa lagi, menyirap (betul ke perkataan nih? Ada one word yang bunyi dia macam ni nih, naik darah maksudnya...menyirap? menyirat?) lah darah aku. Aku terus hilang semangat nak kerja lama di situ, dan aku tahu yang aku memang akan berhenti dalam bila-bila masa saja.

So bila Kin kata nak berhenti, aku pun suggest yang kitaorang berhenti serentak, biar Kelvin tahu langit tinggi rendah. Kin setuju, dia ajak aku berhenti hari Rabu mingu depannya tapi aku kata lebih baik berhenti hari Sabtu sebab weekends sibuk. Aku kata aku nak balik ke Boston,dan dia nak ke Texas sebab kawan dia ada ajak dia kerja di Houston. 

So aku senyap-senyap beritahulah a few of aku punya favourite cutomers yang aku nak berhenti, sedih jugak rasanya sebab dah jadi macam rapat gitu. Aku beritahu diaorang, jangan sampai Kelvin tahu yang aku nak berhenti. 

Beberapa hari sebelum kitaorang berhenti kerja, aku sama Kin cari jalan aje untuk mengenakan Kelvin. Sekali tu waktu Kelvin tanya aku samada Kin akan lama bekerja di situ atau tidak, aku buatlah cerita. Aku kata, Kin sebenarnya ada list nama restoran yang disenaraihitamkan. Meaning, restoran-restoran yang orang Indo tak nak kerja sebab namanya buruk. Dan restoran Kelvin tu adalah salah satu dari restoran dalam list tu. Even di notice board kat ajen-ajen kerja di New York pun ada orang tulis something bad about Kelvin. 

Dia tanya aku kenapa tak beritahu dia dari dulu, aku katalah yang aku tak sampai hati, lagipun, tulisan tu kecil jer, tak ramai orang baca. Teruslah dia menalipun a few agents tempat ramai orang Indo cari kerja, suruh diaorang buang dan padamkan tulisan-tulisan tu. Malu dia agaknya. Aku sama Kin gelak jer. 

Sekali tuh, hari aku off, kebetulan Kin sakit perut, jadi dia tak pergi kerja. Cepat-cepat aku talipun Kathy suruh dia datang jemput aku sebab aku kata aku nak belanja dia makan. Sebenarnya biar Kelvin tak dapat contact dia dan kalau Kelvin datang cari aku, aku dah keluar. Saja nak kasi diaorang buat persediaan pasal Sabtu tu aku sama Kin nak berhenti.

Seronok betul dapat jalan-jalan sama Kathy, dia bawak aku masuk pelusuk kampung di sempadan South carolina. For the first time in my life, aku dapat tengok, dapat pegang pokok kapas, kacang soya dan bermacam-macam tanaman lain. Makan pun makan masakan Southern style, walaupun aku lebih banyak makan fried okra (kacang bendi goreng tepung), punyalah geli Kathy tengok aku makan, aku selamba jer pasal bendi's one of my favourites. 

Besoknya Kelvin bukan main mengamuk lagi, aku langsung tak kisah apa yang dia cakap. Peduli apa, last day aku kerja di situ. Mr & Mrs Taylor ada kasi aku 
pendant waktu zaman perang as a souvenir, sedih aku dibuatnya. Dan bila Mrs Taylor cuba hug aku, airmata aku berguguran keluar. Apalah aku, hidup menumpang kasih dan kasihan orang.

Malam tu aku kemas barang-barang, aku tengok Kin relax jer so aku tanya dia apa pasal tak kemas barang sedangkan kitaorang akan blah pagi-pagi besoknya. 

"Aku nggak bisa kabur besok, temen aku di Texas lagi liburan (cuti), nggak bisa dihubungin",dia kata gitu.

"Kamu bier bener,kok kita udah janji? Kok kamu gitu sih orangnya?", bengang betul aku. Terkejut pun sama. Kin diam aje. Aku pun diam jugaklah. Lama lepas tu aku kemas-kemas barang aku, tak sanggup rasanya aku jumpa balik orang-orang like Mr & Mrs Taylor sebab sure diaorang akan kata yang aku tak ada pendirian, kata nak berhenti tapi tak jadi. 

Masalah betul aku nak kemaskan barang aku sebab aku ada lebihkurang 2000 keping one-dollar notes. Dan coins lebih dari $400. Wallet aku, ketiga-tiga poket, seluar aku dah penuh dengan 20 & 100 dollar notes. 2000 in each pocket.