Saturday, September 22, 2012

My Secret Garden Di Boston



Lepas kawin,Yanti jarang talipun, aku pun tak nak lah ganggu orang baru kawin kan? Dia ada beritahu yang dia nak pindah dari rumah Mr Thuong tu, nak sewa kat kawasan tu jugak. Lagipun keluarga bapak saudara nak datang dari Indo jadi dia kena cari rumah yang lain. Aku tanyalah macamana rasanya kawin sama orang Amerika? Dia kata, kekok juga kadang-kadang tu, terutamanya kalau pasal makan. Cara Will berfikir pun lain. Cara lurus gitu. Kalau orang kata No, dia ikut No jugaklah, tapi kalau orang Asia, kalau orang cakap No, kita akan cuba buat biar dia cakap Yes.

Aku ni memang orang yang mudah bosan, kalau susah jadi bosan, kalau senang jadi bosan, semuanya bosan. Memang aku selalu ke Kinko's, tapi kalau biasanya aku habiskan masa di situ jer, tapi lama kelamaan aku banyak habiskan masa memerhati orang, di Starbuks di hotel tu. Strategik kedudukan Starbucks tu, ramai yang lepak-lepak sambil baca buku, buat homeworks, surf the internet. Aku pun buat-buatlah macam orang baca buku, tapi sebenarnya menengok orang. Tengok orang lalu lalang. Seronok. Mungkin jugak sebab apa yang aku hendak diinternet tu dah aku print agaknya, itu yang buat aku selalu lepak tu.

Memanglah tak bengkrap Kinko's tapi selama aku di situ entah berapa reams paper diaorang aku guna untuk print benda-benda kat internet tu. Free. Berlambak fail aku jadinya, nak baca yang malas tu. Tapi tak apa, benda tu berguna, kalau tak sekarang, akan datang. Aku sebenarnya berbalas-balas email dengan IFF, tanya pasal duit yang diaorang janji nak reimburse tu. Adalah $3500, diaorang memang aku tahu, seboleh-bolehnya tak nak duit tu keluar dari kantung diaorang kan? Jadi diaorang bagi aku recommendations macamana nak "make your money work for you". Diaorang suruh aku invest duit tu. 

Memanglah aku dulu ambil kursus Business And Finance Management, tapi aku pasal investing langsung tak tahu apa-apa. Tau sikit secara teori tapi yang selebihnya blur. Memang orang yang macam aku ni memang tak ada harapan nak buat investment. Tambah-tamah keadaan aku waktu itu. Tapi diaorang tak tahu itu semua. Apa yang diaorang tahu, aku ada "excess money", jadi diaorang suggest aku invest kat mana-mana melalui brokers yang diaorang rekomen. So banyaklah brokers yang contact aku, thru' email. Semuanya kasi websites masing-masing, siap dengan links nya sekali. Jadi, itu ajelah kerja aku, surf,print,surf,print. Tapi sepatutnya, surf, print, baca, surf, print.

Note: I wish I could let you guys know what kind of sites yang aku belajar tu, tapi, untuk waktu ini, tak payahlah dulu. Kalau nak tau jugak might as well I just skip my story yang ada lebih kurang 2 tahun tu, and just fast forward ke hari ini. 

That's not fair, not to you, but to myself pasal blog ini cerita aku, untuk aku. Orang lain mungkin tak faham cerita aku, dan aku pun tak tahu macamana nak memahamkan orang . Jadi, lebih baik aku buat tak faham ajelah apa yang orang tak faham, biar diaorang faham sendiri. Faham? 

---------------------------------- 

Waktu summer kan, ramai orang yang spend waktu di luar, di taman-taman, tempat-tempat gitu. Aku pun cuba jugaklah, jalan sorang-sorang, aku dah tak ke Chinatown, bosanlah. Sure jumpa orang Indo. Lagipun, kalau aku tengok terung dah tak teringat Malaysia, macam dulu tu.Aku pun tak nak mengalah, keluarlah jalan sorang-sorang. Aku nih memang macam Lone Ranger gitu, tapi Lone Ranger ada sidekick dia, Tonto. Aku tak ada pun Tonto.Seronok juga  tengok orang lepak-lepak tepi tasik, kat park. Masing-masing happy aje, ada jugak yang sorang-sorang macam aku. Muka tension aje, sure ada problem tu. Waktu tu aku bukanlah tergolong dalam kumpulan orang yang happy,dan tak jugak boleh diklasifikasikan orang tension.

In between gitu. Aku ada kerja, aku ada plan, ada something to look forward to. Aku akan cuba untuk at least maintain hidup aku ,Tuhan dah tunjukkan aku 
jalan keluar dari sengsara, kata aku dalam hati. Bila aku ingatkan benda-benda yang jadi pada aku sehingga aku end up kat satu park tu, aku gelak aje, aku geleng-geleng kepala. Aku sekarang dah boleh gelakkan masalah aku dulu, itu satu achievement. Itu bererti aku dah ada improvement. Aku lepak di satu park yang kecil, agak tersorok antara a few parks yang besar-besar, yang ramai orang. Kat park tu ada a few benches, ada meja picnic. Bersih tempatnya.

At last aku dah jumpa satu tempat yang aku rasa damai aje. Aku nak datang lagi situ, aku nak bawak bekal, aku nak bawak benda-benda yang aku kena baca, aku nak baca betul-betul, aku nak belajar, aku nak faham, mana tahu duit IFF tu dapat nanti, boleh aku invest. After all, duit tu dulu aku dah memang anggap akan burn gitu aje, macam duit aku yang dicuri tuh. Kalau pun investment aku tu nanti tak menjadi, tak apalah, itu akan aku anggap sebagai study fees.

So aku datang lagi ke taman tu besoknya. Lusanya. The day after besok-besoknya. Aku bawak laptop, aku bawak some reading materials, aku kadang-kadang tu rasa aku macam student pulak jadinya. Letih kerja aku dah tak hiraukan lagi, letih tapi happy gitu. Tuhan, aku tak mau letih happy , aku mau letih tapi happy gitu, itu sudah cukup. Kawan serumah selalu jugak tanya ke mana aku menghilang, jarang sangat ada di rumah, balik kerja terus keluar, balik rumah dah pukul 12, orang semua dah berdengkur. Diaorang tak tahu, wawasan Bangla sorang ni mengalahkan Wawasan 2020 :-)

Kat park tu yang datang pun orang yang sama, yang lepak-lepak kat situ. Ada one Indian couple yang selalu buat excercise, ada one Japanese student, ada one old lady yang selalu pungut sampah yang orang tinggalkan, ada one gay couple, ada satu awek yang kerja hospital. And ada satu homeless man. Dan aku. Kitaorang aje yang tiap hari datang situ, masing-masing ambil spot memasing. Kalau pun kadang-kadang one of them tak dapat datang, biasanya diaorang akan ke situ jugak walaupun sekejap, just to say hello. Yang paling baik dengan aku, yang homeless tu. Muda lagi orangnya, muka pun boleh than handsome, kalau dia tu bersih sure berebut awek kat dia. Sayang, dia kotor gitu, homeless. Perempuan memang gitu, bukan kat Malaysia aje, kat Amerika pun sama, pandang orang yang ada duit aje.

Aku selalulah kasi balak tu kopi sama donut, kasi rokok, kasi sedolar dua. Dia memang hardcore punya homeless, buat muka selamba jer, lepak situ aje, tak pernah ke tempat lain. Tapi tak tahulah aku, mungkin dia lebih advance pemikirannya, sebab, dia di situ aje boleh dapat kopi, rokok, donut, duit. Dari aku. Buat apa pergi tempat lain kan ?