Saturday, September 22, 2012

When The Going Get Tough


Bila dah set semuanya, aku sama Mus pindah. Little did I know Yanti tak ada duit nak bayar security deposit, aku ingatkan aku kena bayar sewa untuk bulan 
pertama jer, tapi sebab dah kasi notice sama Ferry E yang kitaorang nak vacate apartment dia tu by end of the week, terpaksalah aku ke bank keluarkan duit yang ada. Tinggalkan about seratus jer untuk bayar AOL, dan sedikit untuk Paypal dan Neteller, incase aku ada nak beli apa-apa online. 

Aku tak cakap pun sama Mus yang aku guna duit aku untuk bayar semua tu, aku takut dia jadi gelabah pasal dia tahu Yanti selalu pinjam duit aku. "Kamu jangan dibiarin Joe, orang Indo memang gitu, kita kerja banting tulang siang malam masa mau kasi uang dipinjamin", dia selalu nasihat aku macam tu.

Arman, kawan Mus yang tolong punggah barang kitaorang, dia ada van besar. Tak adalah banyak barang kitaorang, tv sebijik, lebihnya pakaian aje, barang pinggan mangkuk sikit jer. Besoknya aku sama Will dengan Yanti pergi cari van kat U-haul sebab diaorang nak sewa bawa massage bed Yanti tu. Banyak jugak barang Yanti bawak, coffee machine, sofa, langsir sana sini. Weekend tu aku sama dia hias rumah ajelah, ke Rite Aid beli benda-benda lain. Aku singgah gak Dollar Store, banyaklah barang aku beli, murah aje. Ita sama Ara anak Yanti asyik berinternet, Mus tengok tv jer, aku sama Yanti bertukang sana sini siapkan tempat dia nak buat massage tuh. Memang hebat Yanti, aku, takat tahu screw driver dengan hammer jer, dia siap dengan DIY kits dia.
Aku nak bukak kotak tools tu pun tak reti :-) Bangla jenis aper lah aku nih.

Aku bersih backyard, boleh buat BBQ musim summer nanti nih. Aku menyapu kotoran di basement, bersih gak, boleh taruk meja ping pong nih. Aku scrub bath tub, bersinar jadinyer. Aku susun bebenda yang aku beli kat Dollar Store tuh, siap ngan aroma candles siap dengan pot-pourri, siap dengan toilet paper macam-macam colors lagi. Jadi, very lah the kalerpool nyer bathroom aku :-) Toilettries yang mahal-mahal aku taruk kat cabinet cermin, Polo nyer products, Calvin Kline nyer aftershave, Drakkar Noir nyer deodrant. Shampoo, hair conditioner yang murah, yang banyak tuh, aku susun kat rak jer, rasa macam kat tempat main bowling jer. Berteter. Itu bahasa Pahang tuh. 

Lampu aku pasang yang agak malap, kalau pasang lampu terang, Mus selalu lama kat cermin, picit jerawat. Bathroom mat sama curtain pun sama color, sama pattern. Hebat gak aku, mengalahkan bapok . Tapi tak apa, aku puas hati, dalam setiap lelaki tu ada feminin side nya kan?


Setiap weekends Yanti datang ke apartment kitaorang sebab ada orang yang nak berurut, aku kata sama dia, pasang iklan ajelah sebab di sini ada dua tiga koran (newspapers) Indo. Sementara tunggu iklan keluar, aku sama Ara pergi Kinko's, print kan iklan lain. Besoknya, pagi-pagi lagi lepas Subuh aku sama dia pergi tampal iklan kat public phone, kat tiang letrik, tiang talipun. Malu jugak aku sebab tengah menampal tuh, ada orang datang baca. Tak apalah, aku nak ajar sikit biar muka aku nih tak ada banyak kemaluan nyer :-) Iyalah, kalau muka yang penuh dengan kemaluan tu, berat gak rasanyer kan? Aku buat tu pun sebab aku kesian sama Yanti punya keluarga yang aku rasa dah macam keluarga aku sendiri,

Ara sama Ita dah jadi macam anak sedara aku walaupun kalau aku jumpa kawan aku selalu kata yang Ara tu pacar aku. Much to her disapproval. "Ngawor aja Om nih. nggak Om/Mas/Tante, Om Joe ni teman baiknya Mama", dia akan jawab gitu.? Will kalau bab-bab itu tak boleh diharap langsung, dia kalau weekends memang tak pernah keluar, asyik main game dia. Kalau Sunday, tengok football kat tv.Weekdays, main game sampai pagi. Yanti selalu mengadu dengan aku pasal Will nih, aku cakap dengan dia, sabar ajelah, dia kawin sama Will tu dulu pun bukan atas dasar cinta sangat. Semata-mata nak dapatkan legal papers, nak jadi warganegara Amerika. Tak semudah itu. Itupun Will dah kira baik lah tu, tak pernah marah, tak pernah buat hal. Except the part yang dia minum beer aje kerjnya, main game aje sepanjang masa sampai pergi kerja pun malas.

Asyik nak beli tape (games) sampai kereta pun tak dapat dijaga, rosak. Bila kereta rosak, tak kerja, nak naik bas, susah. Akhirnya Yanti terpaksa tumpang orang, terpaksa kerja sampai 12 jam sehari, untuk bayar bils yang semakin hari semakin banyak. Lupa terus hajat untuk bayar hutang aku. Hutang lapuk tu jadinya nanti. Setiap 2 minggu pasti ada diaorang nak pinjam duit, "mau beli beras, nggak ada apa mau makan". Yang peliknya, Yanti tak pernah talipun aku sendiri, bab-bab meminjam tu disuruh Ara talipun aku. Duit dia mengurut orang tu, dia charge $30 sejam, buat belanja seharian.

Kesian betul aku sama Yanti. Tapi aku tak berapa faham jugak sebenarnya, dia ada adik (yang dah ada bini di Indonesia tapi kawin sama Mat Salleh, yang dah masuk Christian tuh, yang aku cerita kat entry yang aku bawak Will masuk Islam tuh) yang kerja restoran kat New Jersey, boleh dapat sampai $3500 sebulan jadi waiter. Dia ada ramai sepupu yang kawin sama Americans yang kaya raya, yang ada ranch, yang ada bungalow. Kat Aspen lagi. Kat The Hamptons jugak. Takkan diaorang tak boleh tolong? Keluarga jenis apa diaorang nih? Dia ada mak saudara yang jadi Diplomat kat New York lagi. What is that mintak pinjam seratus dua dari Bangla macam aku ni kan? Dan aku rasa aku tak sepatutnya tolong diaorang tu, aku pun hidupnya hand-to-mouth, nak tolong orang.

Yanti ni macam aku jugak, mudah bosan, buat apa-apa kerja memang bagus tapi kalau ada benda yang tak kenanya, blah gitu jer. Cuma yang bezanya, aku kalau dah berhenti, aku tak akan balik semula dah, pedulilah kalau diaorang berkokok talipun aku suruh balik semula, aku tak jilat ludah. Tapi Yanti, mungkin sebab dalam masa 3 minggu dia tak kerja, dia tak dapat kerja lain dan business urut dia tak lancar sangat pasal dia macam tak serious jer, jadi dia balik semula kerja kat warehouse tu, kat Officemax.

Susah jugaklah waktu tu aku jadinya, mana nak kasi anak bini makan lagi, anak bini orang lah kan. Mana nak bayar sewa lagi sebab Mus cuma bayar $150 jer, aku kena bayar untuk aku sama Yanti lagi. Dan Yanti pun dah mula berani nak pinjam dengan Mus, sebab waktu tu aku memang tak ada duit, gaji berapalah sangat, bayar sewa, bil itu bil ini. Mus ajak pindah aje sebab dia kata Yanti tak bertanggung jawab.

-----------------------------------

Aku kata sama Mus, kalau boleh tunggulah dua tiga bulan lagi sampai habis contract sebab memang aku tak sanggup untuk bayar sewa sengsorang, nak harapkan Yanti, buang masa jer. Aku kata aku mungkin kena pindah jugaklah kalau dah macam tu, biarlah Yanti pikul masalah sewa rumah dan bills sebab rumah tu disewa atas nama Will. Biar diaorang bertanggung jawab sikit. Tapi masalahnya, kalau aku blah tempat lain, sure hutang aku jadi hutang lapuk. Serba salah betul aku, akhirnya aku terpaksalah bertahan jugak. 

Bulan depannya Mus pindah, ikut Iwan kawan dia yang aku tengok, cara cakapnya agak besar sikit. Aku tau Mus sedih jugak nak tinggalkan aku duduk sorang-sorang tu, dan aku yang walaupun rasa nak keluar air mata sebab aku rasa sedih (Mus ajelah yang kawan aku masa tu, dia dah lama duduk dengan aku, dan dia ngam sama aku, dia respect sama aku, dan aku pun sama respect dengan dia) yang dia nak pindah tu, aku buat gelak-gelak jer. Tapi aku tahu, dan Mus pun tahu yang aku sedih. Dan Mus tahu, dan aku pun tahu yang Mus sedih. Itu yang buat aku tak sampai hati nak pandang muka dia tu, dan bila dia pandang muka aku, aku buat tak pandang jer. Sedih woi. Bukan marah. Sedih. 

Tapi kan, lantaklah......... benda-benda gitu buat aku lagi tambah semangat, buat aku lebih matang, buat aku lebih berfikir. Semangat aku nak cari duit, nak
kerja rajin-rajin, nak kerja kuat-kuat.Semangat hangat-hangat tahi ayam.  Aku mula berfikir buruk dengan Mus, walaupun aku tak salahkan dia tapi aku terkilan sebab dulu dia janji nak sama-sama susah dengan aku. Ini Iwan ajak duduk dengan dia, terus lupa janji lama. Iyalah, Iwan tu ada kereta, boleh ke sana sini, aku apa yang ada. Losers pun tak nak duduk sama aku. Tapi aku ada fikir jugak, entah betul entah tidak Iwan nak ajak Mus duduk free, tak ada orang Indo yang buat benda gitu. Cekik darah orang, berlambaklah. 

Kemudian aku terfikir pulak, ker Mus kecil hati dengan aku? Tak ada reason pun dia nak rasa macam tu. Cuma aku ada terfikir yang mungkin selama ini Mus ada sembunyikan the fact yang dia sebenarnya tak sesuai tinggal dan berkawan sama aku, sebab I'm too good for him. Tak payahlah aku cerita lelebih nanti orang kata aku cakap besar, tapi apa yang aku perasan, it's more pasal how I carry myself dan cara hidup aku seharian. Aku kasi hints sikitlah: Orang Indo yang rapat dengan aku kata aku ni "fanatik" (alim), tapi aku tahu hidup aku berkeadaan begini, banyak dosa sebenarnya. Compared to hidup aku masa kat Malaysia dulu, jauhlah bezanya.Yanti pernah tanya aku, betul ker kat Malaysia kalau bulan Puasa, semua kedai makan ditutup? Aku katalah yang kedai atau restoran Melayu/Islam memang tutup, buka malam aje, tapi restoran bukan Islam tetap buka. "Eeee, fanatik banget", dia jawab. 

Sekali tu, kawan aku ada kata yang keluarga dia di Indo memang fanatik, "Kalo adik perempuan aku mahu keluar pacaran, si cowoknya perlu minta ijin ibu ku terlebih dahulu". Huh, fanatik nyer! Ha, tu orang Malaysia cakap tuh. 

Ok, back to kisah Mus, yang bab itu memang aku perasan, dia ingat aku ni orang kuat ugama, sedangkan aku fikir otherwise, benda basic pun aku ada kadang-kadang tertinggal. Aku langsung tak fikir benda-benda gitu sebenarnya, aku open jer, problem nyer, dia yang not that open. Mungkin Mus tak perasan yang aku pun cuba hide the fact yang aku tak berapa sesuai duduk satu apartment dengan dia. Tapi, benda-benda kecik macam tu, tak harus nak fikir sangat sebenarnya, dah tiba masanya Mus tukar angin, takkan nak duduk dengan aku jer, dan dah tiba masanya aku buat hal aku sendiri. Kawan-kawan, tak ada yang kekalnya, sampai masanya sure berpisah punyalah.

Bila aku nak tolong dia angkat barang, sikit pun dia tak kasi aku tolong. Dirampas-rampasnya beg di tangan aku tu. Terasa jugak aku, tapi aku fikir mungkin sebab dia rasa macam bersalah gitu, jadi dia tak nak lah aku susah-susah tolong dia. Tapi yang buat aku sedihnya, dia tak cakap pun dia nak pindah ke mana, nama street dia ada cakap, tapi nombor rumah, nomor talipun, dia tak beritahu aku pun. Tak bagus macam tu tuh. Kalau aku jadi dia, aku kasi peluang kawan aku tolong aku, aku beritahu ke mana aku nak pindah. Tapi itulah, macam aku cakap dulu tuh, bukan semua orang baik dan sensible macam aku kan? : -) Tapi kan, yang lebih menyedihkan, orang tak tahu pun yang aku ni baik :-( Tapi tak apalah, life goes on.

Jadi, aku tinggal soranglah kat apartment tu, kalau malam-malam tu seram jugak pasal banyak gagak yang keluar malam musim-musim summer gitu. Diaorang lepak kat depan sekolah tu (waktu tu sekolah cuti) sampai pagi, pasang music kuat-kuat. For the first few days tu rasa sedih gak, teringat jer kat Mus, baik orangnya, baik dari orang lain yang aku kenal. Aku bukak internet ajelah kerjanya, tak pasang tv, tak dengar radio, just internet. Sunyi sepi. Lama-lama aku rasa seronok pulak, duduk sengsorang kat apartment 2 bilik tuh, pergi bilik air pun tak yah tutup pintu, lepas makan tak yah susah-susah nak cuci pinggan. Bila dah penuh sink, bila dah tak ada sudu garpu bersih, baru cuci. 

Kalau weekends, pernah aku langsung tak bercakap even satu perkataan pun. Kalau waktu Yanti tak datanglah.Kalau dia datang nak urut orang tuh, penuh telinga aku dengar whine dia pasal Will, pasal susah senang dia kawin sama orang Amerika. Sebab aku dah tak ada contact dengan orang luar, aku rasa tak ada gunanya guna handphone,jadi aku tamatkan servisnya, rugi bayar bill aje, aku tak pernah talipun orang pun dan talipun tu tak pernah berbunyi pun. Talipun rumah pulak, the moment aku sampai rumah, aku terus log on. So, hidup aku betul-betul menyendiri masa tu. 

Waktu tu aku kerja di satu warehouse dengan tiga orang Cambodians, one of the guys tu selalu jugak lepak apartment aku pasal nak surf. Pelik jugak aku sebab summer tu aku tak keluar sangat, aku lebih banyak melepak kat rumah, rasa tenang jer. Kadang-kadang jer aku keluar pergi secret garden aku, aku pergi park, bawak laptop, tidur bawah pokok. Syok giler, banyak orang yang buat gitu, tidur kat park.

Yes, diaorang, termasuk aku jugak, memang siuman.  Ada jugak aku turun New York sebulan sekali, biasanya pergi early Saturday morning, balik Sunday night. Tidur kat mana? Takkan pergi NYC nak tidur kan? Merayau ajer lah. Pernah sekali Yanti suruh aku temankan Ara ke NYC sebab Ara nak ambil barang di rumah kenalan diaorang di Bronx. Aku tunggu di internet cafe di Times Square aje, dia suruh aku tunggu situ sampai dia datang. Bosan gak aku, turun ke NYC, buang masa kat EasyEverything tu, tapi apa nak buat, memang dah janji gitu. Biasalah, janji pukul 2, pukul 5 baru datang. Aku tengok dia heret barang, kat trolley tu aku tengok ada microwave oven. 

Aku tanyalah, itu ker barang yng dia kata nak ambil tu. Dia kata yes. Nak tergelak aku. Aku tanya lagi, apasal tak dibungkus, tak ditaruk dalam kotak, orang tengok tak malu ker? Besar ovennya. Dia kata, tak ada kertas nak bungkus, tak ada kotak. Aku tanya lagi, habis, nak didorong gitu aje? Tak malu ker? Aku masa tu jadi marah, aku kata, I don't understand you guys, aku geleng kepala. Aku tengok Ara muka sedih jer. Turun dari Boston ke NYC pasal nak ambil oven aje. Tambang lagi mahal dari oven second hand. Kalau aku tau, aku belikan aje untuk diaorang kat flea market. Lagi, microwave tu besar tak di cover dengan apa-apa, tak ditaruk dalam kotak. Malu wei, malu. Nak heret, nak dorong microwave yang bogel dan besar tu, di kawasan Times Square pulak tu. Lebih teruk dari yang dalam filem In America, kisah Irish immigrant yang kat NYC yang pikul air cond unit tu, sebijik macam kitorang punya keadaan. Cuma yang bezanya, dia pikul air cond unit tu kat Queens. Memang sesuailah situ tuh. Kitaorang buat benda-benda tuh kat Times Square, kat Manhattan. 

Aku jalan laju jer, aku biar Ara yang tarik benda tu sengsorang, sebab aku malu. Aku marah. Tapi bila sampai ke 42nd Street punya subway station, baru aku tunggu dia, aku ambil microwave tu, aku pikul bawak turun tangga, aku pikul lagi masa nak turun naik train. Kalau dah marah, dah malu, barang berat macamana pun tak rasa apa-apanya.