Saturday, September 22, 2012

Options 101:Chances Are


17032005

Life Is A Gamble

So, spin that wheels, bitch!

------------------------------------------------

Macamana aku nak tulis ni pun aku tak tahu. Macamana nak susun ayat punaku tak reti. Tulis aje lah ikut apa yang aku ingat waktu menulis nih,walaupun sebelum ini aku ada terfikir nak tulis bebenda lain. Aku tulis sesikit ajelah dulu, nanti kalau ada apa-apa idea aku sambung. Sedikit demi sedikit. 

Macamana pun, it's all down to that 2 big questions. Bila dan bagaimana nak balik Malaysia. That 2 questions yang selalu bermain dalam kepala aku, boleh dijadikan satu soalan aje sebenarnya, macamana nak balik Malaysia. "Bila akan balik Malaysia" tu akan secara automatik mengikut bontot "bagaimana nak balik Malaysia". 

Macamana aku nak balik Malaysia nih? Boleh ker? Dapat ker aku balik? 

Aku nak balik, tapi aku kena fikir balik, dapat ker aku balik? Balik-balik fikir, biar fikir balik, dapat balik ker tidak? Berbalik-balik aku fikir balik. 

Aku boleh kata aku nak balik tahun depan, aku boleh kata aku nak balik tahun 2007, aku boleh kata aku boleh balik bila-bila. Tapi masalahnya, boleh ker? Mesti ada caranya, sure boleh punya lah. After all aku masih Malaysian citizen kan? Tapi, apa yang aku ada sekarang hanyalah passport yang dah nak expire. Itu aje. I lost everything yang dalam waist-pouch tu dulu. My kad pengenalan, my surat beranak, my driving licence, semua kad-kad lain. I don't even remember my kad pengenalan punya nombor.

Kalaulah aku berani untuk ke Malaysian consulate di New York atau Malaysian Embassy Washington DC untuk mintak passport sementara supaya aku boleh balik ke Malaysia, sure diaorang akan mintak semua benda-benda tu tuh. Aku tak ada benda-benda tu tuh, haruskah aku tutup fail pasal itu and move on to the next option? 

Tapi, dulu aku dah kata yang aku berpatah arang untuk akan menghubungi Consulate di New York tuh. Aku cakap gitu tuh waktu aku marah. Tapi kan, sekarang pun aku masih marah ker? 


Entahlah, aku tak rasa marah kadang-kadang tuh, aku rasa geram jer. Aku lebih banyak marah dan geram dengan diri aku sendiri sebenarnya. I needed help masa tu sebenarnya, I need help now, tapi aku macam tak nak jer orang tolong aku. Mungkin sebab selama ini aku hanya bertemu dengan orang yang tak nak menolong aku. Dan mungkin jugak selepas aku tulis kisah aku di blog ini, aku "bertemu" dengan orang yang katanya nak menolong, tapi tak tahu pun cerita sebenar. Setakat faham kedudukannya sedikit-sedikit. 

Aku macam malas gitu dengar nasihat orang sebab bagi aku, kalau nasihat setakat "pergilah ke Embassy, lupakan aje lah cerita lama, janganlah pendamkan marah, dendam, tak baik tuh". Kalau setakat itu, dah berlambak-lambak email aku dapat. Mulanya dulu aku bengang jer, mulanya aku marah, aku fikir, diaorang ni ingatkan aku b-odoh sangat sampai benda gitu pun nak nasihat aku. Benda gitu lah yang mula-mula aku fikir sebenarnya. 

Note: 

Ok, habis dah part aku bengang kat orang ni nih. Buang masa aje lah. Ni entry yang aku tulis dan entries yang akan datang, aku kasi peluang lah orang nak kutuk aku ker, nak kata aku apa pun. No, seriously, aku dah tak terasa pun dah kalau ada orang kata aku ego, besar diri, tinggi pride. Aku dah tak akan marah lagi dah kalau orang kata aku ni sombong tak bertempat, aku merajuk, aku berdendam. Tak, aku nak diam kan ajelah, aku nak buat macam aku ni berhati batu. 

So, janganlah ada yang nak mintak maaf dengan aku pulak, kalau ada sesiapa yang nak tulis komen ker, tulis ajelah, aku nak dengar jugak pandangan-pandangan orang. Aku nak terima atau tidak, itu lain cerita. Nak kutuk ker, nak perli ker, nak sindir ker, tulis ajelah wei, orang macam aku ni kan, memang patut disindir, dikutuk, diperli. Kalau tidak, memang susah aku nak sedar diri sendiri. 

Aku tulis ni pun, buat selamba badak jer, aku tak tahu kalau gaya rentak aku tulis ni nampak macam sedih, macam merajuk, macam patah hati. Seriously, aku tak tahu. Wei, aku selamba badak jer tulis ni nih, tak adalah sampai tak makan nak memikirkan these so-called masaalahs of mine. 

Atau mungkin sebab aku look at life differently now, itu yang aku rasa macam tak ada apa-apa masalah pun. No need for me to be sad, no need for me to jadi panik sangat, jadi takut, jadi kelam kabut. Apa yang aku selalu fikir, apa nak jadi, jadilah. Tak, itu bukan sampai takat takbur. Tak. Apa yang aku selalu tanamkan dalam kepala aku, I have to get ready dengan apa-apa kemungkinan. 

Apa yang aku fikir masa ini, aku harus tulis apa-apa cara yang boleh membuatkan aku berjaya menjejakkan kaki aku semula ke Malaysia. Cara senang, cara susah. Tapi yang pentingnya, cara yang tak akan menyusahkan orang, walaupun aku tahu ianya akan menyusahkan diri aku sendiri. Dan aku jugak fikir bagaimana kalau nanti aku tak dapat balik, ke mana aku nak pergi, apa aku nak buat. Untuk meneruskan sisa-sisa hidup aku. 

Aku selamba jer tulis ni nih, dan aku tahu, ada yang baca ni taklah seselamba aku. Dah lama dah aku fikir options-options aku ni sebenarnya, dah hampir 3 tahun aku fikir. Aku akan tulis kat blog ni satu persatu, dan bila tiba masa yang sesuai aku akan buat apa-apa yang patut. Mungkin ada idea-idea yang lain nanti. Tengoklah. 

Apa yang aku tulis ni hanyalah option-option aku macamana supaya aku dapat balik ke Malaysia. Dan jugak option-option lain sekiranya aku tak dapat balik, sekiranya aku tak sanggup untuk ikut penyelesaian yang bagi orang lain, penyelesaian paling mudah, pergi ke Embassy, usahakan dapat dokumen baru. Mungkin aku akan buat cara lain, susah, berbahaya dan perlukan pengorbanan. Tak apalah, asalkan hati aku tak sakit nanti, tak apa. Aku dah tua lah, tak nak lah aku menangis-nangis lagi. And for the life of me aku masih tak tahu apa pasal aku mudah sangat mengeluarkan airmata. 

Nampak gayanya aku akan cuba buat ikut penyelesaian yang tak akan menyentuh hati aku. Dan nampak gayanya, nasihat untuk ke Embassy tu tinggal nasihat aje lah. Banyak cekadak I may sound, banyak songeh gayanya aku ni, tapi itulah realitinya. Aku memang dah tak ada niat pun nak ke Embassy, unless dalam masa terdekat atau tak terjangka, ada hal-hal penting pasal keluarga yang menyebabkan I just have to drop everything and go. 

Apa yang aku fikir sekarang, aku akan terus bekerja di sini semampu aku, kumpul duit, dan bila aku dah cukup dana aku akan berusaha balik. Kumpul duit ni pun is part of usaha untuk balik. Dan selepas balik nanti. Takkan aku setakat nak pakai Proton jer kan, kalau ditakdirkan aku dapat balik nanti. 

Bila tiba masanya nanti, aku akan cuba call Embassy, aku akan tanya diaorang macamana caranya untuk balik ke Malaysia. Kalau susah sangat, kalau diaorang mintak itu mintak ini (mintak apa yang aku tak ada), dan kalau lepas aku explain apa yang patut pun, diaorang masih mintak itu ini, tanya itu ini, I'll just put the phone down lah. Aku tak akan hempas phone tu macam waktu aku talipun diorang 3 tahun lepas. Dulu aku guna public phone, bolehlah dihempas-hempas. Takkan aku nak hempas aku punya cellphone pulak nanti. 

Masa tu nanti akan confirm lah yang aku have to move on to my next best option. Tak apa lah, after all they are not a Charity kan?