Saturday, September 22, 2012

Malam Ini Penyu Menangis


Aku kata dengan Catherine yang kalau dia nak aku kerja di situ, dia kena ambil Adji sama. Kalau tidak aku tak nak. Dia kata ok saja pasal dia boleh suruh one guy tu, Mizi, supaya kerja di kilang tempat lain. Aku talipun Adji ceritalah keadaan kerja di tempat baru tu bagaimana, dia setuju nak ikut kerja sama aku cuma masalahnya macamana nak cakap dengan ajen kerja di kilang pasta tu yang kitaorang nak berhenti. Aku kata, kasi alasan yang kita baru dua tiga hari kerja sudah direhatkan sementara, macam tak steady aje kerja di kilang tu. So bila ada offer di tempat yang lebih bagus, lebih terjamin, kitaorang terpaksa terima. Kena lah kasi reason yang menasabah kalau tidak nanti tak dibayar gaji, biasalah kalau ajen tak puas hati diaorang tu tak bayar gaji orang. 

Adji kata dia boleh handle, baguslah pasal aku tak nak diaorang kutuk aku pulak, nggak bagus orang Malaysia tu. Jadi Adji pun ikut aku kerja di warehouse Clorox tu, sama Catherine, Pak Somi, Farji dan Lenni. Seronok kerja walaupun terpaksa bangun pagi pukul tiga lebih. Tapi ok jugak sebab petang pukul 2 lebih dah habis kerja, sampai rumah pun masih boleh jalan sana sini.    

---------------------------   

Yanti beria-ia suruh aku cari apartment sebab dia nak buka tempat mengurut (dulu aku dah cerita pasal dia ni pandai mengurut kan?), di kawasan aku tinggal tu. Di kawasan dia, tak ada orang Asia jadi susah nak cari pelanggan. Aku sama Mus pun masa tu tengah cari apartment yang lain jugak pasal ada sekali tu hampir gaduh dengan Ferry E pasal tandas tersumbat. Dia kata aku sama Mus yang tak hati-hati guna tandas kitaorang, buang barang sembarangan jer dalam toilet bowl tu, itu yang tersumbat tu. Bila plumber datang, rupanya tandas di tingkat satu punya angkara, banyak kapas dibuang dalamnya. 

Sebenarnya aku dah dapat cari satu apartment yang agak luas, tapi di tingkat 4, letih jugak nak turun naik, aku janji nak sewa bulan depannya. Tapi minggu depannya Yanti pulak talipun kata dia dah dapat cari satu apartment yang dekat situ jugak tapi a few bloks dari tempat ramai orang Indo. Dia suruh aku sama Mus tinggal situ, dia akan masih di rumah lama sampai habis kontrak kemudian baru pindah ke apartment baru tu, di tingkat atas dari apartment yang nak disewa untuk kitaorang tu. 

Serba salah aku dibuatnya, dah janji dengan orang satu. Lagi satu, kalau apartment baru sama Yanti ti, aku kena guna duit aku dulu pasal Yanti tak ada duit, dia nak buat business tu pasal nak cari side income, dia akan datang weekends aje untuk mengurut orang, weekdays dia kerja. Aku tak ada duit masa tu, terpaksalah keluarkan korek yang di bank nampak gayanya sebab 2 minggu sebelumnya aku ada pinjamkan one Indo couple duit sebanyak $500, emergency punya case. Kata diaoranglah. 

Mukhlis sama Henny ni aku kenal biasa aje, diaorang ada ikut aku waktu kerja di kilang memproses makanan untuk McDonald dulu. Dalam seminggu lepas aku berhenti kerja, diaorang ada talipun aku, suspicious jugak aku sebab itu kali pertama diaorang menalipun, cakap pun yang baik-baik aje, banyak memuji. Tapi disebabkan aku ada doubt, pujian diaorang tu tak lah sampai mengembangkan b-ontot aku, takat hidung tu adalah sesikit. Memanglah benar firasat aku, diorang akhirnya kata nak pinjam duit, ada hal penting. Aku memang tak ada duit masa tu jadi aku terus terang kata tak dapat nak pinjamkan diaorang. Aku ingat selesai situ ajelah, tapi diaorang ni determined. Talipun lagi, puji lagi, nak pinjam lagi. Aku tanya diaorang, dalam ribuan orang Indo tu, kenapa aku yang diminta? Kan aku sorang aje orang Melayu Malaysia di situ? Tak cuba minta dengan orang lain ker? Mungkin itu yang buat diaorang boleh agak yang aku boleh koreklah mana-mana duit yang aku ada. 

Jadi diaorang attack aku lebih-lebih lah, attack guna silencer gitu. Macam-macamlah diaorang kata, diaorang dah tanya ramai orang, tak ada yang ada duit sebanyak itu untuk waktu itu, diaorang akan kasi aku pegang passport Henny sehingga selesai hutang diaorang. Diaorang nak pinjam sebulan jer. Anak diaorang diIndo perlukan duit mendadak. Aku masih single, tak sangat ke sana sini buang duit, tak ke Atlantic city berjudi macam orang lain. Aku sure ada duit, kata diaorang. Aku katalah yang aku dah gunakan duit untuk bayar deposit rumah sewa dan aku perlukan duit untuk sewa bulan depannya, aku ada beli itu beli ini lagi.

Tapi diaorang tetap tak percaya. Akhirnya aku kata aku fikir dululah sebab memang aku dah serik, dulu Pak Rori "bawak lari" duit aku, tak naklah jadi dua kali nanti. Diaorang agaknya tahu aku ni lemah, aku ni lembut hati, aku ni mudah kesian dengan orang, aku ni baik hati, aku ni jenis tak akan menghampakan orang. Diaorang tahu yang aku ada duit sebanyak yang diaorang nak tu, diaorang tahu yang aku akan say yes eventually. Sebab itulah diaorang tetap menalipun aku, dan walaupun aku tak jawab calls diorang dah lepas itu, diaorang datang ke rumah, dan walaupun aku ada cakap yang aku nak beritahu kawan-kawan aku yang lain, nak tanya pendapat diaorang, Mukhlis dan Henny masih jugak nak pinjam. Determined sangat, terpaksa sangat agaknya. 

Waktu itulah aku mula terfikir, orang Indo lah yang tolong aku mula-mula dulu, orang Indo lah kawan-kawan yang aku ada, orang Indo lah yang sedikit sebanyak membuat aku bersemangat meneruskan hidup aku. Aku ada hutang sebenarnya. Hutang budi. Belum langsai lagi ker hutang aku? Tapikan aku ada jugak bantu diaorang sana sini? Kalau ada yang balik Indo, aku adalah kasi duit dua tiga puluh dollars, aku send them off. Kalau ada yang sakit, aku pergi hospital sama yang lain-lain sebab diaorang tak tahu nak berurusan dengan Mat Sallehs. Kalau ada yang mati, aku pernah locate kat hospital mana mayat tu disimpan. Kalau kawan atau orang yang aku kenal sambut birthday, aku ada kasi hadiah walaupun aku hanya beli benda tu dari Dollar Store pasal aku tak ada duit. Aku selalu tolong diaorang translate documents diaorang untuk proses asylum, untuk driving test, aku ada tolong karang surat untuk diaorang mintak naik gaji. Aku ada tumpangkan diaorang yang tak ada tempat nak dituju, aku ada tolong carikan kerja untuk diaorang. Aku ada tolong bantu orang jugak sebenarnya. Tapi itu memanglah patut kot sebab aku hidup bermasyarakat, aku tak boleh pentingkan diri sendiri aje. 

Boleh kalau aku nak, actually. Aku kerja, save kan every single cent duit titik peluh aku tu. Jangan peduli orang, kan ker aku ada banyak missions yang belum aku accomplish? Tapi that's not me.

----------------- 

Note: Jangan pulak ada yang baca blog ni kata aku takbur, aku mengungkit-ungkit, aku cerita baik aku aje, aku itu aku ini. You are reading what was on my mind lah, what was I thinking at that time, and what's in my head sekarang. Aku tak nak tipu kalau aku kata aku tak fikir benda-benda gitu sebab memang aku ada terfikir di kepala otak aku benda-benda gitu. Benda baik, benda buruk. So you guys just baca ajelah tanpa buat kesimpulan sendiri, tapi kalau ada jugak yang berfikiran lain, tak dopek lah den nolongnya.


Aku setuju akhirnya untuk pinjamkan $500, selama sebulan. Yang buat tak tahannya bila Mukhlis kata, "Kamu udah persis anak ku sendiri, umur kamu pun selishnya setahun aja",

So Mukhlis sama Henny datang malam tu sebab siang nya aku ke bank keluarkan semua duit yang aku ada. Diaorang bawak buah tangan, diaorang bawak 3 bungkus tempeyek.Diaorang tau aku suka makan tempeyek, memang selalu aku beli tempeyek yang diorang jual, 'peyek teri' (tempeyek ikan bilis). Dalam sembang-sembang tu diaorang terbocor rahsia yang diaorang nak pinjam duit tu untuk beli mesin pengadun tepung untuk business tempeyek diaorang, bukannya untuk anak diaorang yang nak kawin di Indo tu. Aku bengang jugaklah tapi taklah sebengang masa Mukhlis nak kasi passport Henny untuk aku pegang sebagai collateral (?). 

Dia kata, "Kamu hati-hati jangan bisa kehilangan, nanti nggak bisa pulang Indo nanti. Jangan pulak nanti passpor tu kamu jualin". Fuckingg asssshole these people, kata aku dalam hati. Dahlah dia tipu reason nak pinjam duit, dia kata macam tu pulak kat aku. Mula cadang tak nak kasi pinjam tapi sebab aku dah janji, terpaksalah. Aku bidaslah diaorang, aku campak passport tu atas meja, aku kata, "Bukan aku suruh kamu pinjam , kalo kamu nggak percaya, kembaliin uang aku, udah". Senyap memasing tapi lepas tu cool balik, diaorang blah after saying thanks. (Diaorang bayar hutang aku eventually, itu pun setelah puas aku menalipun, diaorang bayar sikit-sikit, 50 dollars, seratus dollars. Bayaran pertama tuh selepas hampir 6 bulan, hampir setahun jugaklah baru langsai semuanya, itupun lepas aku menebalkan muka minta duit sendiri, mengalahkan pengemis lagi. 

Sebab duit tu dibayar dikit-dikit, jadi, habis gitu ajelah. Kalau orang pinjam duit aku, aku rather diaorang bayar sekaligus, baru terasa ada duit sikit, kalau
setakat bayar sikit-sikit tu, habis gitu ajelah, beli itu ini. Itulah aku, ada duit sikit aje pun tak boleh handle, macamana kalau aku banyak duit nanti? :-) Aku kerja banting tulang pagi petang siang malam duit habis gitu aje, sampai bila aku nak sedar nih? Kalau aku save sikit-sikit, boleh dikumpul duit, boleh aku buat modal untuk buat Options. Tapi itulah, hidup aku bagai penyu, merangkak ke darat setelah lama di lautan, bila bertelur, orang ambil. Sampai bila aku nak jadi macam ni nih?

-------------------


Selamat Hari Raya untuk readers blog aku.

(Panjang lagi sebenarnya entry ni tapi aku delete/edit pasal aku tulis tuh di malam Raya, itu yang meroyan sampai tak hengat dunia tuh)