Saturday, September 22, 2012

A Life Less Ordinary


06042005 


Aku off. Tercuci duit masa nak buat laundry. Dan terpaksa keringkan balik guna dryer.



10042005 

Setelah bertahun-tahun di Amerika, aku terjumpa orang Melayu. Perempuan. Dah 17 tahun di Amerika. Kawin sama Mat Salleh. Tapi dia bukan Melayu Malaysia, dia Melayu Singapore. Kalau dia orang Malaysia, aku tak akan mengaku yang aku pun Malaysian. Sebab dia kata dia dari Singapore, tu yang aku akhirnya mengaku aku dari Malaysia. Dia datang makan dengan one Indon lady yang kawin sama Mat Salleh jugak. That Indon lady kata dia tahu aku Indon, sebab tu dia tanya aku in Indonesian. Aku senyum ajelah. 

Sembang-sembang dengan dia (masa tu tak sibuk, tak ada orang), lepas tu kawan dia ni datang. Hitam orangnya so aku tak sure dia dari mana, nak kata dari Indo, nampak macam kelas jer. Bila that lady tu introduce kata kawan dia ni dari Singapore, baru aku tanya, "Melayu? 

Dia jawab, "Ha ah, Melayu, you pun Melayu?" 

Aku kata sambil senyum, "Ha ah, Melayu. Akak Melayu betul-betul Melayu ker? Dari Singapore?". 

"Ha ah lah, betul-betul Melayu, you dari mana?", dia tanya aku balik.

"Malaysia, KL, saya Melayu", aku jawab ringkas jer. 

"Betul-betul Melayu ker?", dia macam tak percaya jer. 

Dapatlah sembang kejap, tapi bila dia tanya pasal aku, aku macam malas nak jawab, dia tanya dah berapa lama aku di Amerika. Then bila dia tanya "Macamana boleh tercampak kat sini ni? ", aku geleng-geleng kepala dan aku jawab in English, "I can't tell you now". 

Diaorang tak tahu pun yang aku geleng-geleng kepala tu sebab aku tak nak diaorang perasan yang airmata aku dah bergenang, dah puas aku kelip-kelip kan mata aku supaya air mata tak mengalir. Aku terus buat-buat sibuk, ada customer lain datang. 

"Some other time then", kata that Indon. Diaorang pun blah. 

Lama tu baru aku fikir, kalau kakak tu orang Malaysia, aku tak akan mengaku yang aku pun Malaysian, aku boleh mengaku Singaporean. Tapi sebab dia Singaporean, itu yang aku berani mengaku aku ni Malaysian. Entah pasal apa aku pun tak tahu. 

Bayou ada kata yang dia pernah jumpa a group of Malaysians yang singgah kat food court tu, bukan untuk makan, tapi untuk Sembahyang, diaorang pergi kat satu ceruk, lepas tu berjemaah. Bayou kata, Mat Salleh yang makan kat situ, tengok semacam jer. 


[Ini gambar Sherink (kiri) dan Bayou (kanan) tengah breakfast, sambil duduk mencangkung jer Sherink, kampung sangat orangnya kan? Aku masa tu tengah berdiri, stand by kalau ada customer datang. Lepas tu barulah aku makan, aku biasanya duduk atas baldi yang Bayou duduk tu tuh]


12042005 - Hari ke 100 kerja di  restoran Pak Tua, Hagerstown, Maryland.