Saturday, September 22, 2012

Batteries Not Included


Counter boy? Kerja apa tu? Aku taulah kerja di bahagian counter tapi macamana hah? Agaknya itu yang buat aku terima tu sebab curious nak cuba, gajinya $1500 sebulan. Tak jauh dari New York City, naik train lebih kurang sejam, itupun sebab banyak berhentinya. Cantik pemandangan di sekeliling, ralit aku dibuatnya. Sampai di station terus aku talipon David C, tokey restoran tu. Senyap jer orangnya, aku tanya itu ini macam tak nak jawab, serious. Dia terus bawak aku ke rumah tempat staff tinggal. Rumah tempat dia tinggal jugak sebenarnya. Dalam hutan, tapi one big spacious bungalow. Kitaorang ada entrance sendiri, ada 2 bilik, satu untuk 2 orang Spanish yang kerja di bahagian dapur. Satu lagi untuk yang lainnya, ada 3 orang Indo, satu 
orang Nepal. Aku terus tidur aje sebab letih. 

Besoknya pukul 9 setengah kitaorang dah mula kerja, sediakan containers, bersihkan trays, lap counter, susun containers, susun minuman, ambil itu ambil ini. Yang orang Indo 2 orang tu dah lama kerja di situ, sorang tu, di Indo dulu kerja lecturer Bahasa Inggeris, dah 2 tahun di situ. Seorang lagi dah hampir setahun, dua-duanya orang Sunda. Lagaknya keterlaluan, disuruh aku buat itu ini, dimarahnya aku, disuruh buat benda-benda tu cepat. Aku terus rasa tak seronok.

Yang satu lagi tu, senyap aje, macam memendam rasa gitu, dia kata dengan aku, "Tenang aja", aku tak berapa tahu maksud dia. Orang Nepal tu biasa aje, menyanyi memanjang kerjanya, nyanyi lagu Hindi. David C, orang Taiwan, garang nak mampus, kalau dia ke depan bahagian counter, masing-masing buat pura-pura sibuk. Aku diajar dan disuruh buat benda-benda yang patut, puas jungaklah aku nak menghafalnya, dahlah nak kena ingat menu, nak ingat harga. Kalau waktu kurang sibuk tu masih ok, tapi dari jam 12 ke atas tu, waktu ramai shoppers kat mall tu yang lapar, bila line jadi panjang, waktu itulah yang peritnya.

Macamana dengan makanan yang habis dan perlu diorder baru, mana dengan trays yang perlu dibersihkan, mana dengan customers yang order bend-benda yang pelik-pelik lagi, macam-macam lah. Itu yang buat 2 orang Indo tu marah sangat kat aku, yang buat aku geramnya, diaorang ni tak ada adab sopan, aku dimarahi depan customers. Walaupun dalam Bahas Indonesia, tapi semua orang boleh tahu yang diaorang marah aku, jerit kat aku. Untung orang Indo yang lagi satu tu, Krisna namanya, selalu tolong aku. 

Tak lama lepas tuh, aku disuruh ke kawasan yang ramai orang lalu lalang, disuruh kasi sample masakan, bourbon chicken dengan sesame chicken. Daging ayam tu dicucuk dengan tooth-picker dan di kasi orang satu-satu. Mak oi, malunya aku, aku rasa nak berhenti aje, kasilah aku cuci tandas ker, buat benda lain ker, tapi janganlah suruh aku berdiri di tengah ratusan orang sambil kata, "Try a sample Sir/Ma'am, "Have a sample buddy". Memalukan. Sungguh memalukan. 

Bukan lagi rasa nak menangis, rasa nak menjerit pun ada waktu tu. Tapi aku buat jugaklah, so there I was ,standing infront of Mat Sallehs like a shit sambil hulurkan masakan yang aku taruk atas tray tu. Lama-kelamaan aku taklah terasa malu jugak, supaya cepat habis, kadang-kadang tu aku kasi sampai 2 atau tiga cucuk tiap orang, kalau budak-budak pulak, aku kasi aje walaupun diaorang dah beberapa round cuba sample tu.

Lagilah aku dimarahi orang Indo berdua tu. Wahyu dengan Adok nama diaorang. Setiap jam kitaorang bertiga, aku, orang Nepal tu dan Krisna, kitaorang ambil turn untuk kasi sample. Adok sama Wahyu tak, sebab diorang orang penting, nak buat kerja bahagian lain. Jadi, iu ajelah kerja aku sepanjang hari, menyendukkan makanan, kemudian kasi sample. 

Malam bila restoran dah nak tutup, bersihkan semuanya dan ke gudang ambil barang-barang, ambil minuman. Balik rumah aje terus aku talipun Mus, ceritakan kerja aku di hari pertama di situ. Dia kata dengan aku, kalau tak tahan balik ajelah. Andy S pun dah ada di Boston sekarang, dia kata, dah beli kereta sebab dia punya asylum dah diproses dan dia dah dapat working permit, social security number, semuanya.

Jadi aku pun talipun Andy S, dia kata Hari T dah ke Dallas, Texas, ke rumah mak saudara dia yang kawin sama orang Amerika. Tapi dia nak balik semula ke Boston kalau dah ada kereta nanti. Aku turun ke bawah,nak hisap rokok. Krisna tanya aku, macamana kerja di situ. Terus aku kata aku tak suka, tak suka dengan Boss, tak suka dengan yang dua orang lagi tu. Dia pun kata dia tak suka dengan Adok dan Wahyu tapi sebab dia baru seminggu kerja jadi dia terpaksa tahan kan jugak, dia tak ada duit. Dia kata dia ada rancangan nak kabur (lari) tapi tak tahu macamana. Lagipun gaji dibayar sebulan sekali, bukan macam di restoran lain yang dibayar setiap minggu.

Lagipun Krisna kata dia tak ada tempat nak di tuju, kalau macam aku, boleh balik ke Boston sebab aku masih tetap bayar sewa. Aku jadi rapat dengan Krisna mula saat itu, aku rasa dia tu memang jenis simpan dalam hati. Dia selalu baca majalah-majalah yang ada sajak, ada puisi gitu. Setiap hari waktu pergi dan balik kerja, aku sama Krisna hafal jalan, tengok kiri kanan, sebab masing-masing cadang nak lari aje. 

Krisna, walaupun dia orang Indon dan tak sangat dimarahi Adok sama Wahyu tapi dia memang tak suka kerja di situ, macam robot, macam boneka (patung) dia kata. Tapi kitaorang tak ada power, terpaksalah ikut apa yang diaorang suruh buat, pekakkan telinga ajelah. Tapi kitaorang bukannya budak-budak yang main mainan tu, kitaorang jadi bahan mainan. Ada jugak dia ajak aku keluar ajelah, cakap sama Boss yang kitaorang tak sesuai kerja di situ, tapi aku kata, sabar ajelah, tunggu sudah dapat gaji baru lari. Lagipun bukan dia seorang yang tak suka di situ, aku pun sama-sama tak suka. Krisna kata, kalau waktu nak pergi kerja tu rasa macam nak ke medan perang, malas, takut. Macam-macam lagilah. 

Dan setiap malam jugaklah aku menalipun Mus, Andy S, Hari T, Yanti, Freddy. Semuanya suruh aku balik Boston, diaorang kata, orang-orang Indo gitulah, kalau dah senang sikit mudah lupa daratan. Mus kata di Boston aku boleh pilih kawan sebab ramai orang Indo, tapi kalau kerja di restoran terpaksa terima ajelah kawan yang macam mana. Andy S, dia dah beli kereta, dia beria-ia kata dia nak datang jemput aku, mulanya aku setuju tapi aku fikir yang dia kerja, sure dia kena cuti barang dua tiga hari. Lagipun, kawasan tu kawasan orang kaya, di ceruk. Sure dia sesat punya.

Yanti yang waktu itu dah jadi permanent staff di warehouse tempat aku kerja dulu (dia guna paper-paper palsu yang dibeli dari satu Spanish guy yang kerjadi situ) suruh aku balik kerja di situ sebab Manager tu selalu jugak tanya pasal aku. Yanti memang hebat, beberapa minggu aje jadi staff, terus terpilih jadi Associates Of The Month.

Dalam ramai-ramai kawan aku, sebenarnya yng paling baik tu, Andy S. Dia ni memang baik dengan ramai orang, tapi there's something about him yang aku rasa lain dari yang lain. Cuma aku tak tahu apa. Itu yang bila diaorang cakap suruh aku balik Boston, aku jadi sayu mayu. Andy S mau jemput lagi. Mungkin sebab selama ini aku banyak tolong dia, aku jadi intepreter dia, aku translate surat-surat dia, bawak dia pergi Lawyer macam-macam sampai dia dapat buat asylum. Aku perlukan kawan-kawan sebenarnya, atau memang aku dah manja sebab di Boston ramai kawan jadi aku dah tak boleh hidup bersendirian. 

Ah pedulikan, pokoknya aku nak keluar dari situ. Secepat mungkin. Aku ada harga diri. Apalah sangat duit, benda tu boleh dicari. Cuma masalahnya, di kawasan tu tak ada bas, kitaorang cadang nak jalan kaki aje, tapi jauh station keretapi tu, yang by the time diaorang sedar kitaorang tak ada, kitaorang masih terhenjut-henjut bawak barang kan? Nak talipun teksi pun susah sebab nanti Boss tahu. Lagipun kalau berhenti sebelum dapat gaji sure tak dibayarnya, kerja amal ajalah jawabnya. 

Jadi terpaksalah kerja 26 hari berturut-turut kemudian baru dikasi 4 hari cuti, Waktu tu nanti gaji akan dibayar. Kalau hari Ahad, mall tu tutup agak awal, jadi restoran pun tutup lebihkurang pukul 7 malam. 

Aku ke New York City, just to get away dari satu, naik train terakhir, besoknya naik train pagi-pagi lagi, harus sampai awal sebab kena cari teksi, nak minum etc. Memanglah membuang duit namanya tu tapi nak buat macam mana, aku kalau dah tak suka sesuatu tempat tu, memang kalau boleh aku nak keluar there and then jugak.

Sebab Krisna mula kerja lebih awal dari aku (seminggu) jadi dia akan dapat cuti seminggu awal dari aku. Dia balik dari cuti nanti, aku pulak yang akan dikasi cuti. Berselisih gitu. Masaalah jadinya, sebab clash dates, lagipun Krisna tak ada tempat nak dituju melainkan ke NYC cari Makcik Jenny untuk kerja di tempat  lain. 

Tapi kitaorang ada plan lain. Aku dengan Krisna, kitaorang ada plan lain.