Saturday, September 22, 2012

Option101: Panggilan Pulau (The Tribe Has Spoken)

20032005


"Kamu kembali ke asal aku aja lah Joe, nanti di sono aku bisa suruh adik ku ngurusin surat kamu". Itu jawapan Yanti waktu mula-mula aku beritahu dia yang aku "tak nak" balik Malaysia. Waktu dia tanya aku selama mana aku nak tinggal di Amerika, apa rancangan aku. Itu dah lama, masa aku mula-mula kenal dia, hampir 3 tahun lepas. Dia tak tahu pun cerita aku, apa yang dia tahu, aku hanyalah datang ke Amerika ini untuk cari kerja, macam orang lain-lain jugak. 

Baru-baru ni pun ada Yanti tanya aku soalan yang sama, apa yang aku nak buat seterusnya, selama mana aku nak duduk di Amerika. 

"Aku udah nggak bisa pulang ke Malaysia lah, kerna nanti passpor aku akan mati. Udah nggak berlaku, aku nggak bisa pulang", aku jawab gitu. 

"Kok itu gampangg, diperpanjangkan aja", dia jawab balik. 

"Nggak bisa sih, Malaysia bukannya seperti Indonesia. Indonesia semuanya gampangg, Malaysia nggak. 

"Habis kalo kamu pergi ka Kedutaan mu, mereka nggak bisa perpanjangkan passpor kamu? Aneh ya, seharusnya Kedutaan bisa bantuin segala macam", jawab Yanti. 

"Iya sih, Indo kan negara susah, pasti rakyatnya perlu dibantuin, Malaysia negara senang, negara maju, nggak bisa gitu. Lagipun, Malaysia cari muka, nggak seperti Indo, namanya pun udah jelek", aku jawab balik. 

"Bener sih, orang Indo kalau mau perpanjangin passport, mau bikinin passpor baru, gampangg aja, nggak perlu apa-apa, nggak ditanya segala macam. Mereka (Orang Kedutaan) sedia maklum yang mereka di sini mau cari uang, semuanya orang gelap", kata Yanti. 

Kawan-kawan aku orang Indo (Yanti, Mus, dan beberapa orang lagi yang dah pun balik ke Indo, David sama Andy S) tak tahu pun reasons kenapa aku tak nak balik. Apa yang aku beritahu diaorang, passport aku akan expire dan memang tak boleh untuk di renew (diperpanjang), kalau aku pergi untuk buat renewal (kalau aku nak pergi) ada kemungkinan Kedutaan akan either tahan passport aku, talipun pihak berkuasa, dan ada kemungkinan aku akan dideportasi. Itu, apa yang aku beritahu diaorang. 

Aku tak beritahu pun diaorang yang kisah masa mula-mula aku cuba nak mintak tolong dengan Consulate dulu tuh, cerita yang 3 tahun lepas tuh. Aku beritahu diaorang, aku masih tak nak balik, aku tak nak balik cara gitu, aku tak ada duit, aku masih belum ada apa-apa, aku masih perlu cari duit. Bab-bab nak cari duit nih, diaorang mudah faham, jadi diaorang tahulah yang aku masih nak tinggal di Amerika untuk cari duit. 

Aku beritahu jugak yang kalau aku balik (sebelum passport aku expire, itupun kalau ada duit), aku dah susah nanti untuk keluar balik dari Malaysia sebab passport aku dah "rosak", sebab overstaying. Akan ada cop kat passport tu nanti. Aku kenalah cakap yang berlapik, tak kisahlah berlapik dengan kain buruk ker. Atau kain pengesat airmata. 

"Mendingan (lebih baik) kamu tinggal sini aja, kerja. Udah punya uang nanti kamu ke Indo aja", itu saranan Yanti. 

Puas jugak aku fikir baik buruknya kalau aku ke Indo, aku belum pernah ke sana pun. Tapi that's NOT the point. Tapi, kalau aku boleh ke Indo, bererti aku boleh balik ke Malaysia kan? Memang itu pun aku hendak kan? Untuk keluar dari Amerika, untuk balik ke Malaysia, untuk jumpa keluarga. 

Tapi, apa aku nak buat di Indo nanti? Kenapa tak berusaha balik ke Malaysia aje? Jadi yang selama ini aku macam merajuk dengan ConsulateEmbassy tu macam alasan aje lah yang aku tak nak balik Malaysia? Gitu ker? Tak gitu. 

Waktu aku mula-mula stranded dulu, dan waktu stay untuk tinggal di Amerika dah expired (6 months later) memang aku takut dan gelabah, aku rasa macam aku dah buat satu kesalahan yang memalukan Malaysia, menjadi penduduk haram di Amerika. Orang macam aku yang kasi burukkan nama Malaysia dengan bekerja dan tinggal di Amerika secara haram. Aku fikir, kalau Embassy tahu, pasti akan dimarahi, pasti aku akan termasuk dalam stastistik penduduk haram Malaysia di Amerika. 

Sedangkan masa aku talipun masa stranded dulu pun lain gayanya, ini kan pulak waktu aku ada buat salah (tinggal di Amerika melebihi tempoh yang dibenarkan - walaupun diaorang tak tahu the reason why aku stranded). Ialah, aku kan dulunya law-abiding punya citizen, jadi bila buat salah macam tu tuh, rasa takut sangat dah, aku even rasa aku ni macam The Fugitive masa tu tuh. 

Rupanya berlambak orang yang macam aku, yang tinggal di Amerika secara haram, for whatever reasons. Berlambak orang-orang Cina (Malaysians) yang aku sure suatu masa nanti akan balik ke Malaysia dan buat business hasil dari kerja jadi tukang masak secara haram di restoran Cina. 

Di bawah tempurung kelapa gading rupanya aku masa dulu tuh. 

Waktu tu aku hanya fikir bagaimana untuk hidup di Amerika ni, macamana nak cari makan dalam keadaan aku sebagai penduduk haram. Tak ada pun aku fikir untuk just mengaku kalah aje, pergi ke Embassy, ceritakan kedudukan aku bagaimana, hubungi keluarga aku, biar diaorang bersusah payah usahakan supaya aku dapat balik. 

Tapi aku bukanlah Anak Melayu Manja. "And I'm not fighting a losing battle" itu apa yang aku fikir masa tu tuh. 

Aku dah jadi tak berapa takut, aku cuma fikir macamana caranya untuk keluar dari shitt-hole yang siapa sebenarnya gali pun aku tak tahu. Dalam hati aku kata, aku terpaksa merempat untuk sementara, aku akan berusaha cari jalan keluar. Tak apa, aku dikelilingi orang yang sama-sama merempat, aku boleh ambil ikhtibar dari diaorang, aku boleh belajar dari diaorang. 

Dan sepanjang dua tiga tahun aku merempat, aku ada lah jatuh bangunnya, ada masanya aku tak ada duit, ada masanya aku ada duit. Ada waktunya aku mintak tolong sama kawan-kawan, ada waktunya aku tolong kawan-kawan. Dan orang-orang lain. Begitulah kaedahnya hidup dalam masyarakat merempat.

Dan selama dua tiga tahun itu jugaklah tertanam dalam kepala aku yang aku dah tak ada negara, dah tak ada tempat nak di tuju, dah tak ada siapa yang care about me, dah tak ada jalan macamana untuk balik. Aku dapat terima hakikat itu dan lama-kelamaan aku setuju dengan saranan kawan-kawan aku yang lebih baik aku ke Indo saja. 

Aku fikir balik, assuming aku dapat balik ke Malaysia. Macamana keadaannya nanti, aku balik dengan tidak membawa apa-apa? Memanglah hajat untuk berjumpa keluarga tu berkobar-kobar, tapi, kalau aku balik dan jumpa keluarga dalam keadaan aku yang tak ada apa-apa, tak ada prospect, tak tahu apa nak dibuat, itu yang menyebabkan aku berfikir balik. Mungkin keluarga aku akan happy untuk sehari dua sebab dapat bertemu aku, tapi aku tak akan happy knowing the fact aku tak ada kerja, aku tak ada tempat tinggal sendiri, aku tak ada duit. Tak ada segalanya. 

Balik dari Amerika tapi tak ada duit. Tak sanggup aku nak fikir semua tu, tak terlintas langsung di kepala aku untuk balik dalam keadaan begitu. Let alone menyusahkan keluarga aku. Aku dah tak ada apa-apa dokument, aku perlu uruskan semua itu, bukanlah perkara mudah, aku harus ke sana ke sini, without any documents, apa yang boleh aku buat? Nak buka account? Nak cari kerja? Nak buat itu ini? 

It takes time, a few months mungkin, dan aku memang tak sanggup menghadapi semua benda gitu tuh. Akan banyaklah benda yang ditanya, itu ini, akan sentiasa berada dalam keadaan marah lah aku nanti. Dulu, kalau kerani di Pejabat Pos kata "cakap kuat sikit!" pun aku dah terasa hati, bila cashier kat Seven-Eleven kata "Next!" cara kasar pun aku dah menggelabah, inikan pulak untuk berurusan dengan ajensi-ajensi kerajaan yang .....yang orang sedia faham lah kan? 

Dan aku fikir balik, apa salahnya aku teruskan kerja Bangla di Amerika nih, apa salahnya aku terus merempat di sini, aku kerja, kumpul duit, dan bila dah konfiden, baru berusaha untuk balik ke Malaysia. Bagus jugak idea tu tuh, walaupun aku macam rugi aje selama beberapa tahun, tapi sebenarnya aku boleh jadi lebih baik dari kalau sekiranya dulu aku tak ke mana-mana, aku masih bekerja di Malaysia. Atau lebih baik dari kawan-kawan aku yang pastinya dah pun memegang jawatan tingi-tinggi. Memanglah diaorang dah berkereta banyak, dah ada rumah sendiri, tapi aku rasa takat itu ajelah. Kecuali diaorang jadi orang kuat UMNO Aku boleh sebenarnya "lawan" diaorang, aku mampu sebenarnya cari banyak duit dari diaorang. 

Senang jer. Jadi Bangla di Amerika. 

Tapi bila difikir balik, aku tak sanggup lama-lama di Amerika nih, aku kena fikir masalah nak bekeluarga, aku kena fikir yang aku harus punya sesuatu yang patut diusahakan. Yang pentingnya, aku harus ada tempat untuk di tuju. 

So bila kawan-kawan aku suggest tinggal di Indo, terus aku kata yang itu satu idea yang paling baik. Selama mana aku nak jadi Bangla di Amerika kan? 2 tahun lagi? 5 tahun lagi? Setakat 5 tahun, berapa banyak duit yang aku dapat kumpul? Bagaimana kalau aku dah tak kerja di restoran, memang susah nak kumpul duit. Kalau setakat kerja kilang, sampai tua lah tak dapat nak kumpul duit. Dengan duit sebanyak itu, apa yang dapat aku buat di Malaysia nanti (assuming aku dapat balik)? Untuk belanja ke sana ke sini aje habis duit tuh. Dapat beli kereta pun dah bersyukur. Tapi kan, aku sure kena buat lesen baru, ambil test, itu pun kena tunggu kalau dokumen lain dah dapat, kad pengenalan, surat beranak. 

Memang payah, memang rumit, memang memakan masa yang lama. Yang by that time mungkin aku dah give up pasal lama sangat. Aku dah tak ada masa, time is running out :-) aku dah ketinggalan nih but at the same time aku tak "kalah" dengan orang lain. Mendingan (lebih baik) aku ke Indo aje kan? Mulakan hidup baru di sana. 

Dengan duit yang kalau di Malaysia tak boleh buat apa pun, di Indo dah kaya raya. Dah boleh beli tanah berhektar-hektar. Dan boleh beli harta. Bagus idea tu sebenarnya, memang selama ini aku asyik memikirkan pasal niat untuk ke Indo aje. 

Aku tutup otak aku dari memikirkan untuk balik ke Malaysia dan start it all over again. I'll go into more details macamana nak ke Indo dalam keadaan aku yang by that time dah expired pun passportnya nanti in my next entry. 

Aku boleh picture kan yang suatu masa nanti, InsyaAllah, bila dah tua-tua, bila akhirnya aku decide nak balik ke Malaysia, aku akan bercerita kisah aku sebijik macam Karen Blixen (Meryl Streep) cerita dalam film Out Of Africa. Kat permulaan filem tu dia narrates, dia kata, "I had a farm in Africa. I had a farm in Africa". Masa tu dulu, masa tengok filem tu, aku pun kata, "Sure best ceriter nih. Sure best ceriter nih" 

Masa tu nanti aku boleh mulakan cerita aku dengan kata, "I had a farm in Lombok. I had a farm in Lombok" 

Note: Bayou asal dari Lombok dan aku masih berhubung dengan dia dan anak bini dia even sampai sekarang, 2012. 

Barangkali di sana ada jawabnya 
Mengapa di tanah ku terjadi bencana
Mungkin Tuhan mulai bosan 
Melihat tingkah kita 
Yang selalu salah dan bangga dengan dosa-dosa
Atau alam mulai enggan 
Bersahabat dengan kita 
Coba kita bertanya pada 
Rumput yang bergoyang 

[Berita Kepada Kawan - Ebiet G. Ade]